60 sekund biznesu: Polacy muszą nauczyć się sprzedawać swoje zalety

Maciej BadowskiWojciech Szczęsny AIPZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
W ciągu ostatnich 20 lat eksport Polski do Szwajcarii zwiększył się ponad dziewięciokrotnie, a szwajcarskie firmy ulokowały w Polsce w formie bezpośrednich inwestycji zagranicznych już około 17,5 mld zł. Pracuje w nich ponad 35 tys. osób. Coraz częściej polskie oddziały odpowiadają za rozwój innowacyjnych technologii oraz rozwiązań.

Duży zakres wolności gospodarczej, otwartość na wymianę międzynarodową i imigrację, stabilne i przewidywalne prawo, niskie podatki oraz odpowiedzialna polityka budżetowa, a także rozwinięty system kształcenia, w tym zawodowego – to najczęściej wymieniane źródła sukcesu gospodarczego Szwajcarii. Z kolei Polakom kraj ten kojarzy się przede wszystkim z zegarkami, biżuterią, turystyką i dobrobytem. Niewiele osób jednak wie, że Szwajcaria jest jednym z najbardziej innowacyjnych państw na świecie. O jego sile ma świadczyć szereg wskaźników, pokazujących udział inwestycji w środki trwałe powiązane z własnością intelektualną, odsetek firm produkcyjnych w branży zaawansowanych technologii czy liczbę zgłaszanych patentów.

- Osoby, które interesują się światem i wszystkim tym, co ich otacza, wiedzą, że pierwszy hybrydowy autobus, który jeździł po ulicach Szwajcarii, to Solaris. Dużo osób wie, że jest to lider innowacji i przede wszystkim wie, że jest to polska firma. Ludzie, którzy o tym wiedzą, zupełnie inaczej kojarzą Polskę. Osoby interesujące się farmaceutykami i urządzeniami diagnostycznymi jednego z wiodących szwajcarskich producentów wiedzą, że cały dział badań i rozwoju, jeśli chodzi o informatykę mieści się w Polsce. Head Global IT znajduje się w Warszawie i, że jest to Polak- tłumaczy w rozmowie z AIP Ulrich Schwendimann, Dyrektor Polsko- Szwajcarskiej Izby Gospodarczej.

Polska od ponad 25 lat rozwija się dynamicznie. Przeciętna dynamika PKB na osobę według parytetu siły nabywczej w Polsce wynosi 6 proc. i jest wyższa niż w Szwajcarii (2,9 proc.), a także od średniej dynamiki wzrostu krajów Unii Europejskiej (4,2 proc.). Istotnym atutem Polski jest duży rynek wewnętrzny, a także wykwalifikowani pracownicy.

Dzięki temu współpraca gospodarcza między Polską i Szwajcarią rozwija się dobrze, zwłaszcza w sferze handlu i inwestycji. W ciągu ostatnich dwudziestu lat eksport Polski do Szwajcarii zwiększył się ponad dziewięciokrotnie. Szwajcaria w tym samym okresie zwiększyła eksport do Polski niemal trzykrotnie- wynika z raportu „Współpraca, wzrost, innowacje. 20 lat inwestycji szwajcarskich w Polsce” przygotowanego przez Deloitte we współpracy z Polsko-Szwajcarską Izbą Gospodarczą.

Jako główne zalety Polski szwajcarscy inwestorzy wymieniają: duży, chłonny rynek wewnętrzny, ale też położenie geograficzne i dobrą infrastrukturę, co pozwala na znalezienie rynku zbytu nie tylko w kraju, ale również na innych rynkach. Przynależność Polski do Unii Europejskiej i członkostwo w NATO również są wymieniane jako zaleta.

Minusem są najczęściej trudności z rekrutacją pracowników, zwłaszcza produkcyjnych, dlatego przebadane firmy coraz częściej inwestują w środki trwałe i automatyzują procesy. Obszarami wskazywanymi do poprawy są plany zagospodarowania przestrzennego, które różnią się w zależności od lokalizacji, a także szybkość procesu administracyjnego.

- To praca wizerunkowa na długie lata, ale ważne, żeby te dobre przykłady eksponować. Tak samo jeżeli chodzi o polskie firmy, jak i o szwajcarskie, które bardzo mocno przywiązały się do Polski na zasadach partnerskich- podsumowuje Schwendimann.

Materiał oryginalny: 60 sekund biznesu: Polacy muszą nauczyć się sprzedawać swoje zalety - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Z
Zuza

Polacy tak mają, że nie potrafią mówić językiem korzyści :)
Najlepszy przykład z języka - gdy Polak osiągnie sukces mówi "udało się" zamiast "zrobiłem to"!
Jeśli potrzebujesz wsparcie biznesowego, otrzymasz je tu: agencja reklamowa Tech-Media ;)
Miłego dnia!

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3