Bezpieczeństwo w sieci – jak dbają o nie banki?

Materiał informacyjny
Dzięki internetowi można załatwić niemal wszystko bez wychodzenia z domu, ale stał się on także narzędziem dla różnego rodzaju oszustów. Szczególnie na ataki narażeni są klienci banków, czyli także Ty. Wyłudzanie danych do logowania czy próby uzyskania danych osobowych zdarzają się bardzo często. Najczęstszymi metodami są oszustwa za pośrednictwem maila lub SMS-a. Jednak zarówno operatorzy komórkowi, jak i banki starają się z tym walczyć.

Dwuskładnikowe uwierzytelnianie i potwierdzenie SMS

Jedną z ważnych metod wdrożonych przez banki jest uruchomienie weryfikacji dwuetapowej. Polega na tym, że oprócz podania loginu i hasła do bankowości internetowej Twojego banku, musisz podać także specjalny kod SMS.

Nawet jeśli przestępcy zdobędą Twoje dane do logowania, to nie mając dostępu do Twojego telefonu, nie mogą się zalogować. Podobna ochrona ma zabezpieczyć Cię przed nieuprawnionym przelewem, zmianą numeru telefonu, dodaniem zaufanego odbiorcy i wykonaniem jakiejkolwiek nieuprawnionej transakcji z Twojego konta. Bo nawet jeśli przestępcy zalogują się do Twojego konta, aby wykonać którąkolwiek z tych transakcji, będą musieli podać kod weryfikacyjny SMS, który otrzymasz na Twój telefon.

Zabezpieczona strona internetowa, automatyczne wylogowanie

Oszuści aktywni są szczególnie podczas różnych sytuacji kryzysowych, jak chociażby koronawirus (więcej o tym temacie przeczytasz na blogu mFinanse). Powstają na ich temat nowe strony, których bezpieczeństwo szybko można skontrolować. Banki i wszystkie inne rzetelne strony zabezpieczają swoje strony internetowe za pomocą szyfrowania protokołem SSL. Jeśli więc jesteś na jakiejś stronie, która prosi Cię o podanie danych, a nie jest ona zabezpieczona tym protokołem, nie powinieneś tego robić. Ma to na celu przechwytywanie danych.

Na szczęście można łatwo sprawdzić, czy dana strona posiada odpowiedni protokół. Przed adresem w przeglądarce internetowej jest symbol kłódki, klikając w nią, możesz zweryfikować bezpieczeństwo połączenia przez daną stronę, a sam jej adres powinien zaczynać się od https:// (np. https://mfinanse.pl/). Oprócz bezpiecznych metod logowania i połączenia strony banków stosują automatyczne wylogowanie Cię po tym, jak pozostaniesz nieaktywny przez długi czas. Zapobiega to dostępowi do komputera osób trzecich, które mogłyby zdobyć poufne informacje. Mogłoby się to zdarzyć, kiedy Ty na przykład zostawisz komputer bez opieki, lub po prostu zostanie Ci ukradziony, a przeglądarka będzie wciąż otwarta.

Banki nie proszą o podawanie danych przez maila lub telefon
Ważną informacją jest to, że banki nigdy nie proszą o podawanie przez Ciebie jakichkolwiek danych poza ich internetowymi systemami transakcyjnymi i aplikacjami na telefony. Oznacza to, że jeśli ktoś prosi Cię o podanie przez Ciebie mailem lub SMS-em jakiejkolwiek informacji, jak dane do logowania, kod SMS, pesel, najprawdopodobniej jest to próba wyłudzenia danych. Banki starają się też jak najlepiej umożliwić Ci obserwację Twojego konta, dlatego wprowadzają powiadomienia SMS dotyczące wszelkich transakcji, dzięki czemu możesz cały czas mieć kontrolę nad Twoimi finansami.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3