Black Week 2021. Co kupujemy? Ile wydajemy? Dlaczego (nie) lubimy? Na co uważać [Poradnik]

Maciej Badowski
Maciej Badowski
43 proc. jest zdania, że w Black Friday przeceniane są nieciekawe lub zalegające produkty, a 38 proc. wskazało, że wielkość rabatów w Black Friday nie wyróżnia się na tle innych wyprzedaży.
43 proc. jest zdania, że w Black Friday przeceniane są nieciekawe lub zalegające produkty, a 38 proc. wskazało, że wielkość rabatów w Black Friday nie wyróżnia się na tle innych wyprzedaży. Fot. Lukasz Kaczanowski/ Polska Press
Udostępnij:
Koniec roku to jeden z najgorętszych okresów sprzedażowych w e-handlu. Listopadowe święto zakupowe już na stałe wpisało się w kalendarze Polaków. Jak będzie w tym roku? Co kupują Polacy? Ile wydają? Jakich sztuczek używają sprzedający? Oraz jakie prawa ma kupujący. Tego wszystkiego dowiesz się z naszego poradnika.

W polskim handlu hasło Black Friday na dobre przyjęło się od 2015 roku - zapowiada ono wstęp do najgorętszego dla handlu okresu związanego z „gorączką” zakupową poprzedzającą Boże Narodzenie. Popularność tego typu akcji promocyjnych, wynika także z coraz powszechniejszego planowania przedświątecznych zakupów, a więc wiąże się z gromadzeniem prezentów dla najbliższych już od przełomu października i listopada.

Jak wynika z badania przeprowadzonego w tym roku przez Allegro i SW Research, już 30,1 proc. respondentów kupuje na wyprzedażach tylko w sklepach online. Dla porównania, wyłącznie w sklepach stacjonarnych co piąty badany. Jak się okazuje, chodzi o oszczędność czasu oraz unikanie tłoku. Ponadto część zankietowanych uważa, że oferta dostępna online jest bogatsza i w korzystniejszych cenach. Niemal 7 na 10 badanych korzystało już w przeszłość z ofert na Black Week, a prawie 90 proc. odpowiedziało, że udało im się, chociaż raz, upolować naprawdę satysfakcjonującą obniżkę w tym czasie.

Do niedawna wyprzedaże związane z Black Friday najczęściej kojarzone były z przecenami na gadżety elektroniczne, jednak wraz z biegiem czasu zmienia się postrzeganie. Zgodnie z wynikami badania, ankietowani wskazują, że największe obniżki dotyczą produktów w modzie (47,6 proc.), sprzęcie AGD i RTV (47,5 proc.), wspomnianej elektronice (46,4 proc.) oraz kategorii kosmetyków / perfum (32,3 proc.).

Z kolei jak wynika z danych udostępnionych nam przez biuro prasowe Allegro wynika, że największych promocji możemy się spodziewać w kategoriach:

  • 1. Roboty sprzątające, komputery i laptopy oraz smartfony nawet o 40% taniej.
  • 2. Telewizory taniej nawet o 2000 zł.
  • 3. Ekspresy do kawy taniej o 450 zł.
  • 4. Hulajnogi elektryczne o 500 zł taniej.
  • 5. Zestawy LEGO i markowe zegarki o 50 proc. taniej.
  • 6. Środki czystości nawet o 60 proc. taniej

Natomiast bazując na danych z zeszłego roku, najpopularniejszymi kategoriami, w których kupujący na Allegro robili zakupy, były: elektronika, dom i ogród oraz produkty dla dzieci. I tak:

Elektronika

Wśród blisko 3 100 000 sprzedanych produktów wyróżnić można:

  • 57 000 smartfonów,
  • 66 500 smartwatchy oraz akcesoriów do nich,
  • prawie 7 500 drukarek 3D,
  • 23 000 komputerów osobistych,
  • ponad 13 500 multifunkcyjnych urządzeń / drukarek,
  • 14 000 ekspresów do kawy,
  • 30 000 odkurzaczy,
  • ponad 26 000 nawilżaczy i oczyszczaczy powietrza,
  • blisko 110 000 słuchawek.

Ubrania i dodatki

  • 480 000 sztuk odzieży i bielizny damskiej,
  • prawie 400 000 sztuk męskiej odzieży i bielizny,
  • 245 000 akcesoriów (portfele, nakrycia głowy, rękawiczki, szaliki i szale),
  • 104 000 sztuk damskiej biżuterii,
  • 46 000 zegarków,
  • 243 000 przedmiotów z podkategorii mody dziecięcej,
  • ponad 230 000 par butów.

Zdrowie i uroda

  • 645 000 sztuk produktów do pielęgnacji urody,
  • 315 000 produktów z grupy akcesoriów do manicure i pedicure,
  • 185 000 produktów do makijażu,
  • prawie 155 000 butelek perfum i wód toaletowych,
  • prawie 142 000 sztuk akcesoriów do higieny jamy ustnej,
  • prawie 200 000 suplementów diety.

Dom

  • 3 700 000 sztuk artykułów dekoracyjnych:
  • dekoracje typowo świąteczne - 910 000 kupionych przedmiotów,
  • wystrój okien - 730 000,
  • zastawy stołowe i akcesoria kuchenne - 635 000,
  • pozostałe dekoracje i ozdoby - 500 000,
  • wyposażenie biura - 1 000 000 produktów,
  • meble - 300 000 produktów.

Supermarket

  • prawie 1 400 000 artykułów, w tym m.in. kawy, herbaty, bakalie i orzechy oraz przyprawy,
  • ponad 780 000 akcesoriów dla zwierząt domowych i 520 000 artykułów do sprzątania domu.

Motoryzacja

  • 470 000 narzędzi samochodowych i elementów wyposażenia garażu,
  • ponad 500 000 części samochodowych,
  • ponad 600 000 akcesoriów samochodowych i olejów silnikowych.

Książki, multimedia i zabawki

  • prawie 670 000 książek (głównie książki dla dzieci i młodzieży, beletrystyka, literatura popularna i non-fiction, książki naukowe i popularnonaukowe, poradniki oraz albumy),
  • prawie 90 000 gier planszowych i karcianych (najszybciej sprzedającą się ofertą ze sklepu Allegro była gra Harry Potter: Hogwarts Battle z ponad 500 sztukami sprzedanymi poniżej 20 minut),
  • ponad 60 000 nowych gier wideo (boxy) - najszybciej sprzedającą się ofertą była FIFA 21 na PS4 z ponad 500 egzemplarzami sprzedanymi poniżej 2 minut,
  • ponad 2 000 000 zabawek.
  • Polacy kochają niskie ceny

9 na 10 osób przyznało, że zdarzyło im się kupić coś, ponieważskusiła ich niska cena z okazji Black Week, a nie realna potrzeba. Co ciekawe, zjawisko to jest na podobnym poziomie, niezależnie od deklarowanych zarobków badanych oraz miejsca zamieszkania. Ponad połowa badanych (54 proc.) wstrzymuje się również z jesiennymi zakupami, licząc na lepszą ofertę cenową podczas Black Week. Zwłaszcza w najbardziej interesujących ich kategoriach.

Przy okazji 48 proc. respondentów podczas wcześniejszych edycji festiwalu zakupów kupowało świąteczne prezenty. Natomiast blisko co piaty zamierza to uczynić w tym roku.

Najwięcej (21 proc.) badanych wskazało, że planuje przeznaczyć na zakupy pomiędzy 251 a 500 zł, a 16 proc. - nawet
do 1000 zł.

Naprawdę oszczędzamy czy narażamy się na niepotrzebne wydatki?

Dr Mariusz Woźniakowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego w przesłanym komentarzu podkreśla aby starać się nie kupować pod wpływem impulsu. - Hasła typu „minus 90%” opatrzone są najczęściej gwiazdką, iż dotyczą jedynie wybranego asortymentu. A tym wybranym jest najczęściej jakiś jeden produkt od kilku sezonów zalegający na półkach magazynowych- zauważa. Jednocześnie podpowiada, żeby porównywać ceny bieżące u różnych handlowców, patrzeć na ceny produktów (szczególnie tych droższych) w określonym przedziale czasowym, np. za pomocą specjalnych aplikacji.

- Konsumenci powinni mieć również świadomość, że część handlowców może pokusić się o nielegalne praktyki w czasie Black Friday, jak i w całym okresie przedświątecznym. Skrajnym przypadkiem może być podszywanie się pod jakiś znany sklep internetowy i sprowokowanie dokonania płatności przez konsumenta za towar, którego oczywiście nigdy nie otrzyma- wskazuje w przesłanym komentarzu.

Z innych nieuczciwych praktyk podaje manipulację ceną, czyli sztuczne podwyższanie ceny wyjściowej i następnie jej obniżanie (pod hasłem promocji) do poziomu zbliżonego do ceny regularnej. - Kolejną nielegalną praktyką może być informowanie konsumenta, iż dany produkt w promocyjnej cenie dostępny jest tylko w określonym czasie, np. w czarny piątek, podczas gdy jest to niezgodne z prawdą – celem takiego działania jest nakłonienie klienta do podjęcia natychmiastowej decyzji o zakupie. Tym samym konsument pozbawiany jest niejako możliwości dokonania świadomego wyboru- podkreśla. dr Woźniakowski.

Spadek zainteresowania?

W 2020 roku Black Friday odbyło się po raz pierwszy w warunkach pandemicznych. Dane pozyskane z Google Trends wskazują, że liczba zapytań do wyszukiwarki, związanych z czarnopiątkowymi wyprzedażami, w ubiegłym roku spadła o 37 proc. W Polsce szczyt Black Friday przypadł na 2018 rok, a spadek zainteresowania zauważalny jest już w 2019 roku- wynika z danych zebranych przez analityków picodi.

- Mniejsze zainteresowanie głównym listopadowym wydarzeniem może wynikać z nadmiernego używania hasła „Black Friday” i „Black Weeks” przez sprzedawców w ciągu całego roku. Prócz tego, wyprzedaże Black Friday zyskały nad Wisłą złą sławę: analizy pokazują, że rzeczywista wysokość rabatów nie jest zbyt atrakcyjna, do tego niemal połowa ankietowanych miała okazję zauważyć manipulowanie cenami tuż przed wyprzedażami- wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Polska Press Mikołaj Kasiej, Picodi.

Zapytany, czy mniejsze zainteresowanie listopadowymi wyprzedażami jest stałym trendem, przyznaje, że pandemia uniemożliwia jednoznaczną ocenę, czy spadek zainteresowania Black Friday stał się trendem. - Jak wynika z danych Google Trends, szczytowym rokiem dla Black Friday był 2018, natomiast od 2019 roku obserwujemy delikatny spadek zapytań do wyszukiwarki, związanych z wyprzedażami Black Friday- dodaje.

Za co (nie) lubimy black friday?

Wyniki ankiety Picodi.com wskazują, że wśród Polaków częściej występuje negatywny stosunek do czarnopiątkowych wyprzedaży aniżeli pozytywny. 48 proc. ankietowanych dostrzega nieuczciwych manipulacji cenami produktów, kiedy to przed wyprzedażą kwota na cenniku jest podnoszona, a następnie „obniżana”.

Z kolei 43 proc. jest zdania, że w Black Friday przeceniane są nieciekawe lub zalegające produkty, a 38 proc. wskazało, że wielkość rabatów w Black Friday nie wyróżnia się na tle innych wyprzedaży.

Z drugiej strony, jedna czwarta Polaków zgodziła się z opinią, że Black Friday daje możliwość dokonania zakupów na bardzo korzystnych warunkach. Niemal co czwartyy uważa Black Friday za najlepsze święto wyprzedażowe, a 14 proc. podkreśla, że Black Friday jest okazją do kupowania drogich rzeczy z dużym upustem.

Prawa konsumenta i nietrafione zakupy

Warto pamiętać, że specjalne akcje promocyjne nie zwalniają sprzedawców z obowiązujących praw. Klientom tak samo przysługują prawa zwrotów czy reklamacji. Warto jednak zawsze zapoznać się z warunkami przed dokonaniem zakupu, aby mieć pełną świadomość na co możemy liczyć, jeśli zakupiony produkt nie spełni naszych oczekiwań.

IMGW- PIB przedstawiło eksperymentalną długoterminową pogodę na okres od grudnia 2021 do marca 2022 roku.

Jaka będzie zima w tym roku? IMGW przedstawiło eksperymental...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rośnie poczucie zagrożenia cyberprzestępczością

Wideo

Materiał oryginalny: Black Week 2021. Co kupujemy? Ile wydajemy? Dlaczego (nie) lubimy? Na co uważać [Poradnik] - Polska Times

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Ja mam w planach kupić sobie roombę, bo od dawna marzył mi się taki samojezdny robot sprzątający :)
Przejdź na stronę główną Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie