W czasach pandemii coraz więcej osób zaczęło załatwiać sprawy w sieci. Ubiegłoroczny raport „Polaków Portfel Własny: Wyjątkowe lato” Santander Consumer Banku wykazał, że do korzystania z internetu podczas obecnej sytuacji epidemiologicznej np. w celu zrobienia zakupów, przekonała się również spora grupa seniorów. Tym bardziej martwi fakt, że wiedza na temat bezpieczeństwa w sieci jest w naszym społeczeństwie na niskim poziomie.
Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Santander Consumer Bank na potrzeby kolejnego raportu z serii „Polaków Portfel Własny” wynika, że ponad połowa ankietowanych nie potrafiła podać definicji chargebacku (64 proc. badanych), phisingu (61 proc.) i skimmingu (65 proc.).
Cyberbespieczeństwo - czarna magia nawet dla młodych i po studiach
- Po odpowiedziach ankietowanych widzimy, że największe problemy z tymi pojęciami mieli ankietowani z wykształceniem podstawowym i osoby po 50-tym roku życia w górę – mówi Ewelina Krzynowy, Dyrektor ds. Sprzedaży Internetowej z Santander Consumer Banku. – Wynika to najpewniej z tego, że młodsi ludzie z wyższym wykształceniem częściej mieli okazję zetknąć się z tymi nazwami na studiach czy w pracy zawodowej. Jednak nawet im często sprawiają one problemy, co wskazuje na to, jak bardzo potrzebna jest nam edukacja w temacie cyberbezpieczeństwa.
Jak wynika z badania Santander Consumer Banku, jesteśmy świadomi swojej niewiedzy. Tylko co czwarty Polak stwierdził, że jego zasób wiadomości na temat niebezpieczeństw związanych z korzystaniem z internetu jest na zdecydowanie dobrym poziomie (24 proc.), w tym najwięcej 18-29 latków (42 proc.). Co trzeci ocenił go na 3 (33 proc.), a co dziesiąty na 2 (ok. 11 proc.).
Cyberbezpieczeństwo nie interesuje co piątego Polaka
Mimo, że stan naszej wiedzy o niebezpieczeństwach w sieci pozostawia wiele do życzenia, część z nas nie wydaje się zainteresowana dokształcaniem. Co piąty ankietowany przez Santander Consumer Bank przyznał, że nigdy nie szukał żadnych wiadomości na ten temat (20 proc.). Przeważająca większość (80 proc.) Polaków przyznała jednak, że przynajmniej raz w życiu zdarzyło im się zapoznawać z informacjami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa. Może to zwiastować, że z czasem nasza wiedza ulegnie poprawie, zwłaszcza jeżeli będziemy korzystać z godnych zaufania źródeł np. strony internetowej banku lub urzędu.
- Według naszego badania z tego sposobu zdobywania wiedzy o niebezpieczeństwach w sieci, co najmniej raz w życiu korzystało 56 proc. Polaków – dodaje Ewelina Krzynowy. – Najwięcej osób czytało artykuły online (63 proc.), ale popularnym źródłem informacji byli również znajomi (33 proc.) i media społecznościowe (41 proc.). W przypadku tych ostatnich warto być ostrożnym i zastosować krytyczne myślenie, bo nie zawsze rady z jakimi się tam spotkamy są udzielane przez osoby o odpowiednich kompetencjach.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2022 r.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Garmin Venu Sq 2 Music Brzoskwiniowy (100270011)
NADGARSTKOWY CZUJNIK TĘTNA Zegarek stale mierzy tę…
kup teraz

Huawei Watch GT3 Pro Elite 46mm Srebrny
Wysokowydajny inteligentny zegarek z tytanowym kor…
kup teraz

Apple Watch 8 Cellular 41mm Grafitowy z opaską sportową w kolorze...
apple watch series 8 olśniewa dużym niegasnącym wy…
kup teraz

Huawei Watch GT 3 46 mm Active Czarny
Zachwyca designem i klasyczną estetyką, zapewniają…
kup teraz

Amazfit GTS 4 mini Czarny
Amazfit GTS 4 Mini Kompaktowy i pełen mocy Ultra p…
kup teraz

Withings ScanWatch (HWA09-model 1-All-Int)
Withings ScanwatchPierwszy hybrydowy smartwatch z …
Ile wydajemy na aktywność fizyczną?