reklama

Coraz lepsze nastroje konsumentów

Materiał informacyjny Vivus Finance Zaktualizowano 
Prezes Vivus Finance Ewa Wernerowicz
Prezes Vivus Finance Ewa Wernerowicz

Dobre nastroje konsumentów to fakt, który nie podlega dyskusji – widzimy to na każdym kroku. Dobra koniunktura w gospodarce ma wpływ na dobre samopoczucie, wyższą samoocenę oraz ocenę możliwości finansowych przez klientów. Nie możemy przy tym ignorować również trendów społecznych, które mają duży impakt na zmianę oczekiwań w stosunku do oferowanych produktów i usług. Im większa zamożność społeczeństwa, tym też rosną oczekiwania do sektora finansowego, który w dzisiejszych czasach musi być nie tylko technologicznie zaawansowany, ale przede wszystkim elastyczny. Dyskusja nie może dotyczyć tego, czy klienci pragną więcej zaawansowania technologicznego, wygody, bezpieczeństwa tudzież niższych cen i ładniejszych brandów. Klienci chcą wszystkiego i mają do tego prawo. Nigdy w historii nie było lepszych warunków do tego, by te życzenia spełnić.

Z ostatnich badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że w drugim kwartale 2019 roku wzrósł zarówno bieżący jak i wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej. Najsilniejsze wzrosty odnotowano dla ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstw domowych i sytuacji ekonomicznej kraju, które urosły odpowiednio o 3,1 pkt proc. i o 2,1 pkt proc. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej, opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, w miesiąc zwiększył się o 2,6 pkt proc. i osiągnął poziom +7,5 pkt co oznacza przyrost o 3,5 pkt proc. r/r. Największe wzrosty odnotowano dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (o 5,3 pkt proc.) oraz oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (o 3,9 pkt proc).

Wzrost polskiej gospodarki wyprzedza prognozy i jest najszybszy od 2008 roku. Jej kołem zamachowym jest konsumpcja prywatna, którą napędzają wyższe płace, programy socjalne i spadające bezrobocie. Konsumpcja nie bierze się z powietrza, duży wpływ na polską gospodarkę mają czynniki zewnętrzne, ale ekonomiści są zgodni, że na tym etapie rozwoju cechuje nas także duża odporność na ewentualne perturbacje, których nie można wykluczyć w przyszłości. To naturalnie zachęca Polaków do zaciągania kredytów i pożyczek.

Istotne jest, że poza zmianą ilościową obserwujemy też dużą zmianę jakościową. Polacy pożyczają większe kwoty i na dłuższe terminy. Tendencja ta będzie się utrzymywała wraz ze wzrostem kwoty średniego dochodu, którym dysponuje statystyczne gospodarstwo domowe.

Polacy zarabiają coraz lepiej, dlatego mogą pozwolić sobie wyższe wydatki, również te związane z obsługą kredytów i pożyczek o wyższej wartości. Finansowy kurs w stronę nowoczesnych technologii ułatwia decyzję o wzięciu pożyczki. Usługi dostępne przez internet pozwalają pożyczać szybko i wygodnie, bez względu na porę dnia i niezależnie od miejsca.

Nie powinno być zaskoczeniem, że największym beneficjentem rozgrzania gospodarki są banki - to tutaj kierują swoje kroki klienci poszukujący pożyczek z przedziału 10-50 tys. zł a takie właśnie kwoty są najczęściej poszukiwane. Niewielki wzrost odnotowały też instytucje pożyczkowe. Choć z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że rynek pozabankowy w 2018 roku wzrósł o ok. 40% to pamiętajmy, że w dużej mierze wynika to z uszczelnienia systemu raportowania nowej sprzedaży i podłączenia kolejnych firm do baz danych BIK i Biur Informacji Gospodarczej. W tej kwestii zarówno BIK i BIG i same firmy pożyczkowe wykonały sporo pracy i dzięki temu możemy właściwie oceniać trendy zachodzące na rynku pożyczek pozabankowych. Z danych BIK wynika, że w maju 2019 r. w porównaniu do maja 2018 r. instytucje pożyczkowe odnotowały spadki w wartości udzielonych pożyczek o 12%, a w liczbie o 8,5%.

Przed sektorem pożyczkowym duże wyzwania, nie tylko związane z regulacją, ale także ze zmianą oczekiwań po stronie konsumentów. Działajmy na tym rynku, twórzmy go odpowiedzialnie – mając takie podejście, biznes nie będzie miał powodów do obaw.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3