Długi biur podróży sięgnęły już blisko 8 mln zł

Szymon SzadkowskiZaktualizowano 
Z danych Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor wynika, że obecnie problemy z regulowaniem zobowiązań ma 399 firm turystycznych. Łącznie są one winne innym przedsiębiorcom blisko 7,9 mln zł. W pierwszej trójce obok mazowieckiego i śląskiego znalazło się również woj. pomorskie. Łączne zaległości biur podróży wahają się tu od 916 tys. zł do 1 362 tys. zł.

Średnia zaległość wynosi 19 916 zł. Najwięcej biur podróży z nieuregulowanymi płatnościami wobec innych firm działa w woj. mazowieckim – 83 oraz w śląskim- 54. Do tej pory, w 2016 r., upadłość ogłosiły dwa biura turystyczne: BBJ Sport z Jastrzębia Zdrój oraz Sunshine Holiday z Chorzowa.

Jak pokazuje badanie „Wyjazdy Polaków” Instytutu ARC Rynek i Opinia wykonanego na zlecenie BIG InfoMonitor i BIK w tym roku prawie dwie trzecie Polaków zamierza spędzić cały letni urlop wyłącznie w kraju. Kolejne 23 proc. podzieli wakacyjny wypoczynek i część urlopu spędzi w Polsce, a część zagranicą. Zdecydowanych zwolenników wakacji tylko i wyłącznie poza Polską jest niecałe 14 proc. czyli co siódmy badany. Nawet jeśli jednak wybieramy się zagranicę to niedaleko – w grę właściwie wchodzi wyłącznie Europa.
Touroperatorom nie sprzyja rezygnacja Polaków z wypoczynku w krajach niedawno bardzo lubianych, a dziś zagrożonych terroryzmem, ale także obawy przed wszelkimi wyjazdami zagranicznymi nawet do miejsc uznawanych za bezpieczne.

Niechęć do podróżowania poza Polskę oznacza dla biur podróży spadek sprzedaży i wzrost ryzyka prowadzenia biznesu – przestrzega Mariusz Hildebrand, wiceprezes BIG InfoMonitor. - Szczególnie, że liczba touroperatorów wpisanych do Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor w ciągu roku wzrosła z 50 do 399. Tylko od końca maja do końca czerwca tego roku przybyło ich 50, a kwota zadłużenia przez miesiąc zwiększyła się o 3 mln zł – uważa Mariusz Hildebrand.

Fakt, że mniejsza część Polaków decyduje się na wyjazdy zagranicę wyjaśnia zapewne ograniczoną popularność usług biur podróży. Z badania „Wyjazdy Polaków” wynika bowiem, że zawsze lub często u touroperatorów kupuje wycieczki 20 proc. ankietowanych, a kolejna grupa 33 proc. robi to sporadycznie.

Bez względu na to czy z usług biura korzystamy co roku czy raz na kilka lat zawsze warto sprawdzić jego wiarygodność finansową. – Szczególną ostrożność powinny wykazać osoby, które upatrzyły sobie okazyjną ofertę w niedużej firmie z krótką historią działania – podpowiada Mariusz Hildebrand.

Przed wyborem oferty biura podróży dobrze jest też:

* upewnić się, że działa ono legalnie co oznacza, że jest wpisane do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (CEOTiPT) prowadzonej przez Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Urzędy Marszałkowskie.

* skontrolować w CEOTiPT jaki jest zakres ubezpieczeń wybranego biura podróży, czy pozwala mu organizować wyłącznie imprezy krajowe, czy też ma wykupioną najszerszą polisę umożliwiającą organizację imprez turystycznych na terytorium innych państw europejskich i pozaeuropejskich, każdym środkiem transportu,

* przeczytać umowę i sprawdzić czy zgadza się ze słownymi ustaleniami,

* zwrócić uwagę na program, termin powiadomienia o odwołaniu i możliwości przeniesienia realizacji usługi na inną firmę,

* warto zapamiętać, że cena oferty może się zmienić do 21 dni przed rozpoczęciem imprezy turystycznej wyłącznie z trzech powodów: zmiany kosztów transportu, wzrostu kursów walut oraz opłat urzędowych, lotniskowych lub przeładunkowych w portach morskich,

* dopytać o biuro i hotel znajomych, przeczytać też opinie na portalach tematycznych, na których turyści oceniają organizację wyjazdu oraz szczegółowo opisują obiekty, wyżywienie czy obsługę.

polecane: 60 Sekund biznesu: Ekonomia współdzielenia coraz popularniejsza.

Wideo

Materiał oryginalny: Długi biur podróży sięgnęły już blisko 8 mln zł - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3