Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość i kryzys gospodarczy spowodowany pandemią w znacznym stopniu ograniczyły funkcjonowanie firm z wielu sektorów polskiej gospodarki. Zdarzenia te miały wpływ zarówno na zachowania konsumentów, jak i na działania podejmowane przez przedsiębiorców oferujących swoje produkty i usługi. Wielu spośród nich zastanawiało się nad tym, jak uchronić się na przyszłość przed ryzykiem związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jedną ze strategii jest dywersyfikacja rynków zbytu, na którą zdecydowało się wiele firm z województwa śląskiego.
Dywersyfikacja pewną strategią na rozwój
Dywersyfikacja to strategia zarządzania ryzykiem, która może dotyczyć rozszerzania asortymentu, czy zwiększania grup odbiorców i dostawców. W dobie globalizacji szczególnie atrakcyjne wydaje się otwarcie na nowe rynki i rozszerzenia obszarów działania. Globalne dążenia powinny być szczególnie ważne dla firm z branż z dużym potencjałem rozwojowym i eksportowym np. IT/ICT, energetyki, zielonej gospodarki, przemysłu 4.0, szeroko rozumianej automatyki i robotyki oraz innowacyjnych technologii przetwarzania żywności. Dzięki dywersyfikacji firmy nie tylko zwiększają perspektywy na rozwój, ale też są bardziej odporne na nacisk konkurencji. Działania podejmowane w ramach tej strategii są też dobrym sposobem na zwiększenie odporności przedsiębiorstwa wobec zawirowań na rynkach lokalnych.
Podejmowaniu zdecydowanych działań i zwiększaniu aktywności biznesowej sprzyjają krajowe i międzynarodowe plany odnowy gospodarek. Programy wsparcia w zakresie internacjonalizacji są więc szansą na ekspansję zagraniczną, pozyskanie nowych kontaktów na rynkach zagranicznych, a w efekcie uniezależnienie się od warunków panujących na krajowym rynku.
Projekt Global Silesia otwarciem na nowe możliwości
Wejście na nowe rynki i podjęcie działań eksportowych jest jednak czasochłonne i wiąże się z pewnymi trudnościami. Przed rozpoczęciem działalności za granicą potrzebna jest dogłębna analiza i ocena możliwości firmy. Istotne jest też określenie potencjału biznesowego w innym otoczeniu. Wreszcie niezbędna jest weryfikacja potencjalnych partnerów handlowych, poznanie i zrozumienie mechanizmów obecnych na zagranicznych rynkach. Nie można także pominąć aspektu zwyczajów i tła kulturowego danego kraju. Warto więc zdecydować się na wsparcie ekspertów, którzy znają dany rynek na wylot. W tej kwestii z pomocą przychodzą Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego i Fundusz Górnośląski oferując w projekcie Global Silesia szkolenia, misje gospodarcze i udział w najważniejszych światowych imprezach wystawienniczych.
Przedsiębiorcy biorący udział w projekcie otrzymują wsparcie w eksporcie oraz praktyczną wiedzę na temat prowadzenia działalności gospodarczej na bardzo zróżnicowanych rynkach zagranicznych. Projekt Global Silesia został przygotowany z myślą o mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach, mających siedzibę na terenie województwa. Przedsiębiorcy nie tylko biorą udział w ważnych wydarzeniach gospodarczych na świecie, ale też pozyskują cenną i praktyczną wiedzę na szkoleniach w ramach Akademii Internacjonalizacji. Spotkania pozwalają poszerzyć wiedzę dotyczącą najważniejszych aspektów umiędzynarodowienia biznesu. Są to wydarzenia cykliczne, w których bierze udział grono doświadczonych ekspertów i praktyków. Fundusz Górnośląski i Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego aktywnie wspierają firmy poprzez organizację misji gospodarczych oraz pomagają w ekspansji poprzez udział w targach międzynarodowych. Rocznie odbywa się ponad 15 wydarzeń, które są dedykowane mikro, małym i średnim przedsiębiorcom z Województwa Śląskiego. W 2021 roku odbyły się między innymi misje do Chorwacji, Tunezji i Gruzji, a punktem kulminacyjnym aktywności w 2021 roku jest udział w Expo 2020 w Dubaju. Zbiegł się on z najważniejszymi punktami programu polskiej prezentacji na Wystawie Światowej – Polsko-Arabskiego Forum Gospodarczego (6.12.2021) i Narodowego Dnia Polski (7.12.2021). Misja ta stworzyła firmom ze Śląska szerokie pole do nawiązania nowych kontaktów biznesowych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i innych krajach z Bliskiego Wschodu. Warto dodać, że Dubaj jest także centrum wymiany handlowej w regionie i hubem łączącym jeszcze odleglejsze rynki na świecie.
Projekt „Promocja gospodarcza regionu oraz działania związane z tworzeniem przyjaznych warunków do inwestowania i eksportowania” jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.
Więcej informacji o projekcie znajdziesz na stronie https://invest-in-silesia.pl oraz https://fgsa.pl/
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?