Dywersyfikacja skutecznym i bezpiecznym sposobem na rozwój biznesu po kryzysie

Materiał informacyjny Fundusz Górnośląski
Udostępnij:
Rozwój i utrzymanie działalności firmy w czasach po kryzysie jest twardym orzechem do zgryzienia dla przedsiębiorców. Odpowiedzią na to wyzwanie jest dywersyfikacja. Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego oraz Fundusz Górnośląski S.A. oferują instrumenty wsparcia dla MŚP pozwalające dywersyfikować ryzyko poprzez ekspansję na rynki zagraniczne.

Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość i kryzys gospodarczy spowodowany pandemią w znacznym stopniu ograniczyły funkcjonowanie firm z wielu sektorów polskiej gospodarki. Zdarzenia te miały wpływ zarówno na zachowania konsumentów, jak i na działania podejmowane przez przedsiębiorców oferujących swoje produkty i usługi. Wielu spośród nich zastanawiało się nad tym, jak uchronić się na przyszłość przed ryzykiem związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jedną ze strategii jest dywersyfikacja rynków zbytu, na którą zdecydowało się wiele firm z województwa śląskiego.

*

Dywersyfikacja pewną strategią na rozwój

Dywersyfikacja to strategia zarządzania ryzykiem, która może dotyczyć rozszerzania asortymentu, czy zwiększania grup odbiorców i dostawców. W dobie globalizacji szczególnie atrakcyjne wydaje się otwarcie na nowe rynki i rozszerzenia obszarów działania. Globalne dążenia powinny być szczególnie ważne dla firm z branż z dużym potencjałem rozwojowym i eksportowym np. IT/ICT, energetyki, zielonej gospodarki, przemysłu 4.0, szeroko rozumianej automatyki i robotyki oraz innowacyjnych technologii przetwarzania żywności. Dzięki dywersyfikacji firmy nie tylko zwiększają perspektywy na rozwój, ale też są bardziej odporne na nacisk konkurencji. Działania podejmowane w ramach tej strategii są też dobrym sposobem na zwiększenie odporności przedsiębiorstwa wobec zawirowań na rynkach lokalnych.

Podejmowaniu zdecydowanych działań i zwiększaniu aktywności biznesowej sprzyjają krajowe i międzynarodowe plany odnowy gospodarek. Programy wsparcia w zakresie internacjonalizacji są więc szansą na ekspansję zagraniczną, pozyskanie nowych kontaktów na rynkach zagranicznych, a w efekcie uniezależnienie się od warunków panujących na krajowym rynku.

Projekt Global Silesia otwarciem na nowe możliwości

Wejście na nowe rynki i podjęcie działań eksportowych jest jednak czasochłonne i wiąże się z pewnymi trudnościami. Przed rozpoczęciem działalności za granicą potrzebna jest dogłębna analiza i ocena możliwości firmy. Istotne jest też określenie potencjału biznesowego w innym otoczeniu. Wreszcie niezbędna jest weryfikacja potencjalnych partnerów handlowych, poznanie i zrozumienie mechanizmów obecnych na zagranicznych rynkach. Nie można także pominąć aspektu zwyczajów i tła kulturowego danego kraju. Warto więc zdecydować się na wsparcie ekspertów, którzy znają dany rynek na wylot. W tej kwestii z pomocą przychodzą Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego i Fundusz Górnośląski oferując w projekcie Global Silesia szkolenia, misje gospodarcze i udział w najważniejszych światowych imprezach wystawienniczych.

Przedsiębiorcy biorący udział w projekcie otrzymują wsparcie w eksporcie oraz praktyczną wiedzę na temat prowadzenia działalności gospodarczej na bardzo zróżnicowanych rynkach zagranicznych. Projekt Global Silesia został przygotowany z myślą o mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach, mających siedzibę na terenie województwa. Przedsiębiorcy nie tylko biorą udział w ważnych wydarzeniach gospodarczych na świecie, ale też pozyskują cenną i praktyczną wiedzę na szkoleniach w ramach Akademii Internacjonalizacji. Spotkania pozwalają poszerzyć wiedzę dotyczącą najważniejszych aspektów umiędzynarodowienia biznesu. Są to wydarzenia cykliczne, w których bierze udział grono doświadczonych ekspertów i praktyków. Fundusz Górnośląski i Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego aktywnie wspierają firmy poprzez organizację misji gospodarczych oraz pomagają w ekspansji poprzez udział w targach międzynarodowych. Rocznie odbywa się ponad 15 wydarzeń, które są dedykowane mikro, małym i średnim przedsiębiorcom z Województwa Śląskiego. W 2021 roku odbyły się między innymi misje do Chorwacji, Tunezji i Gruzji, a punktem kulminacyjnym aktywności w 2021 roku jest udział w Expo 2020 w Dubaju. Zbiegł się on z najważniejszymi punktami programu polskiej prezentacji na Wystawie Światowej – Polsko-Arabskiego Forum Gospodarczego (6.12.2021) i Narodowego Dnia Polski (7.12.2021). Misja ta stworzyła firmom ze Śląska szerokie pole do nawiązania nowych kontaktów biznesowych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i innych krajach z Bliskiego Wschodu. Warto dodać, że Dubaj jest także centrum wymiany handlowej w regionie i hubem łączącym jeszcze odleglejsze rynki na świecie.

Projekt „Promocja gospodarcza regionu oraz działania związane z tworzeniem przyjaznych warunków do inwestowania i eksportowania” jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie znajdziesz na stronie https://invest-in-silesia.pl oraz https://fgsa.pl/

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Przejdź na stronę główną Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie