E-Deklaracje, czyli jak rozliczyć PIT przez internet

Redakcja
Udostępnij:
PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-16A oraz PIT-19A wraz z załącznikami to formularze, które można złożyć za pośrednictwem internetu rozliczając się z fiskusem z podatku za ubiegły rok. Drogą elektroniczną można jednak składać nie tylko formularze PIT, ale także inne, w tym przede wszystkim VAT-7.

Korzystając z elektronicznego rozliczenia na formularzach z rządowego serwisu www.e-deklaracje.gov.pl, można ustrzec się błędów o charakterze rachunkowym i logicznym, ponieważ program pilnuje i sprawdza poprawność dokumentu (przed jego wysłaniem) oraz podpowiada, co i gdzie poprawić.

1. Aby skorzystać z takiego rozwiązania, po pierwsze trzeba mieć dostęp do internetu. Trzeba też przygotować sobie takie dane, jak: PESEL; NIP (tylko w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą lub zarejestrowanych płatników podatku od towarów i usług albo płatników składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne za zatrudnionego pracownika); imię i nazwisko oraz data urodzenia; dane, jakie otrzymaliśmy od swoich płatników na PIT-11, PIT-8C, PIT 40A/11A (w tym wszystkie zaliczki na podatki i składki na ubezpieczenia społeczne/ zdrowotne) za 2012 rok; kwota przychodu wykazana w zeznaniu lub rocznym rozliczeniu podatku za rok poprzedni czyli 2011.

2. Następnie wchodzimy na stronę www.e-deklaracje.gov.pl. Z zakładki Do pobrania pobieramy aplikację e-Deklaracje Desktop lub wtyczkę (plug-in).

3. Wypełniamy odpowiedni dla siebie formularz w aplikacji e-Deklaracje Desktop lub pobieramy go ze strony www.e-deklaracje.gov.pl z zakładki Formularze i wtedy wypełniamy.

4. Wyliczenie podatku odbywa się automatycznie.

5. Podpisujemy się wpisując kwotę przychodu wykazaną w zeznaniu lub rocznym rozliczeniu podatku za rok 2011.

6. Uwaga! Do internetowego złożenia zeznania podatkowego nie trzeba kwalifikowanego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

7. Wysyłamy dokument.

8. Pobieramy Urzędowe Poświadczenie Odbioru. UPO pełni tę rolę, jaką ma dowód nadania listu poleconego na poczcie lub potwierdzenie złożenia deklaracji w urzędzie skarbowym.

Uwaga! Zdarza się, że system przesyła nam UPO nie bezpośrednio po złożeniu deklaracji podatkowej tylko z pewnym opóźnieniem. Może się tak zdarzyć w przypadku wystąpienia błędów, np. po wpisaniu błędnej kwoty przychodu z ubiegłorocznego zeznania lub rozliczenia. Jeśli więc zabierzemy się za rozliczenie 30 kwietnia, to oczekiwanie na UPO może się przedłużyć do następnego dnia i wtedy system uzna, że nasze zeznanie nie zostało złożone w terminie. Lepiej więc dać sobie kilka dni czasu i – zwłaszcza ten pierwszy raz - usiąść do internetowego zeznania np. 26 kwietnia. I jeszcze jedno: korekty zeznania należy składać drogą papierową.

Warto także przypomnieć, że przez internet można się także rozliczyć wspólnie z małżonkiem. I nie ma już obowiązku wcześniejszego składania w urzędzie papierowych pełnomocnictw do wysłania małżeńskiego formularza PIT przez internet. Wynika to z faktu, że zniesiony został wymóg składania dwóch podpisów na małżeńskim PIT. Podpis jednego małżonka (w tym wypadku podatnika „podpisującego się” wysokością przychodu z roku 2011) jest traktowany na równi ze złożonym przez niego oświadczeniem o upoważnieniu go przez współmałżonka do złożenia wniosku o łączne opodatkowanie. Oświadczenie to jest składane pod rygorem odpowiedzialności za fałszywe zeznania.

Uwaga! Jedynym warunkiem składania dokumentów w formie elektronicznej przez firmę - przed pierwszym przystąpieniem do przesłania dokumentu w takiej formie - jest złożenie formularza UPL-1 (w formie papierowej) do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika w formie papierowej. Jest to pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej przy użyciu podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Już jedno takie upoważnienie wystarczy do obsługi deklaracji składanych do wszystkich urzędów skarbowych bez konieczności posiadania przez firmę kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Płatnicy, którzy wcześniej złożyli już UPL-1 na przykład w ubiegłym roku i nie zostało ono odwołane nie muszą składać go powtórnie.

Dla firm wykorzystanie systemu e-Deklaracje, poza bezpieczeństwem przesyłanych danych, niesie także inne korzyści tj.:
obniżenie kosztów administracyjnych (m.in.: tonery, papier, opłaty pocztowe);
dużą oszczędność czasu na etapie obsługi wskazanych dokumentów w jednostce korzystającej z aplikacji e-Deklaracje;
efekty prestiżowe – nowoczesna instytucja korzysta z nowatorskich i innowacyjnych rozwiązań administracyjno–technicznych.

Więcej informacji można uzyskać na stronie internetowej www.e-deklaracje.gov.pl lub www.finanse.mf.gov.pl oraz telefonicznie:
- Infolinia systemu e-Deklaracje Krajowa Informacja Podatkowa:
(w sprawie procedur składania deklaracji)
tel.: 801 055 055 (dla połączeń z tel. stacjonarnych)
tel.: 22 330 03 30 (dla połączeń z tel. komórkowych)
tel.: + 48 22 330 03 30 (dla połączeń z zagranicy)
- Pomoc techniczna systemu e-Deklaracje:
(w sprawie problemów technicznych przy obsłudze systemu)
tel.: 22 694 49 74 e-mail: info.e-deklaracje@mofnet.gov.pl
- W najbliższym urzędzie skarbowym.

 

Autor: Maryla Pawlak-Żalikowska
 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Środki z KPO obniżą inflację - komentarz

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
KamilaW
Ja już któryś rok z rzędu robię to przez stronkę pitax.pl Szybkie i proste rozwiązanie. Wypełnienie rozliczenia trochę trwa, ale i tak krócej niż po urzędach ujeżdżać. A na stronce wszystko jest łopatologicznie tłumaczone, krok po kroku, a jak ktoś jeszcze ma jakieś wątpliwości to darmowy czat z konsultantami jest na stronce.
M
Miśka
A co jeśli nie znam kwoty przychodu wykazanej w zeznaniu rocznym za 2011 rok? czy jest to konieczne do wsłania PITu przez internet czy można to ominąć?
M
Mar Sia
Ja coraz bardziej przekonuje się do rozliczeń po przez internet... na początku mozę się to wszytsko wydać dziwne, sama miałam obawy przed wysyłaniem moich rozliczeń po przez inetrnet, ale teraz sama z tego korzystam, w dużej mierze w podjęciu decyzji pomógło mi to: e-prawnik.pl/wiadomosci/informacje/pit-2011-jak-rozliczyc-sie-przez-internet.html
 
Pozdrawiam!!
m
mirek u
Mi bardzo pomógł PITAX - nie lubię tego rozliczania co rocznego ale dobrze, że znalazłem PITAX w sumie to znajomy mi podpowiedział.
D
Doorta
Jeśli nie znamy kwoty przychodów, to trzeba mieć certyfikowany podpis elektroniczny. Gdy go nie mamy, a chcemy wysłać PIT przez internet wtedy musimy znać kwotę przychodu z zeszłeo roku.
A tak swoją drogą polecam rozliczyć się przez pitax.pl
l
lucas44
Sądzę, że szybko, bezbłędnie i darmowo wypełnisz PIT 2015 z programem PIT FORMAT - bardzo ciekawa aplikacja, tak mi się przynajmniej wydaje. Ja tam przygotowałem dzięki temu programowi PIT wreszcie bez żadnego problemu.
t
tymoteusz999
W tym roku zamiast latać do ksiegowej chętnie rozliczę się sam przy pomocy programu, który za darmo oferuje nam Obywatelska Fundacja Pomocy Dzieciom OPP. Jest to storna na której możecie dowiedzieć się jak pomóc chorym dzieciakom, wesprzeć ich proces leczenia itp. Przy pomocy programu, który oferują możecie także oddać im swój jeden provcent. Sam tak zrobiłem. ponieważ uznałem, że to grosze, a deklarację wypełnił mi program za darmo.
Przejdź na stronę główną Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie