Firmy aktywnie wspierają rząd w walce o zdrowie Polaków

Materiał informacyjny PZH Zaktualizowano 
Na całym świecie problem zdrowia publicznego staje się wiodącym wyzwaniem, z którym muszą sobie poradzić rządy poszczególnych państw. W Polsce resort zdrowia stawia m.in. na walkę z otyłością, zwłaszcza wśród najmłodszych.

Forum Ekonomiczne w Krynicy, zrzeszające zarówno rządowych ekspertów, jak i przedstawicieli największych ogólnoświatowych firm, jest idealną okazją do wymiany poglądów na palące tematy. Jednym z nich jest zdrowie naszego społeczeństwa. Próbę zdiagnozowania naszej zdrowotnej kondycji podjęto na jednym z paneli zatytułowanym „Narodowa strategia dobrego jedzenia i zdrowego życia”.

Grzegorz Juszczyk, dyrektor Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego - Państwowego Zakładu Higieny podkreślił, że dziś cały świat, także Polska ukierunkowuje się na prewencję. - Aby stwierdzenie „zdrowy jak Polak” stało się faktem proponujemy misję pod tym hasłem. Będziemy apelowali do producentów, aby weryfikowali jakość swoich produktów – wyjaśnił.

Obecna na konferencji wiceminister zdrowia Józefa Szczurek-Żelazko przekonywała, że obszar promocji profilaktyki jest dla rządu priorytetem. Podkreśliła, że choć działania mające na celu promocję zdrowia muszą być kierowane do wszystkich, to szczególną grupą docelowa powinny być dzieci i młodzież i przypomniała, że dwa lata temu rząd przeznaczył z budżetu państwa 130 mln zł na wsparcie samorządów w celu wyposażenia profilaktyki w szkołach. - Ponad 9 tys. gabinetów szkolnych zostało doposażonych - mówiła wiceminister.

Natomiast Grzegorz Hudzik, zastępca głównego inspektora sanitarnego zaznaczył, że najtrudniejsza jest zmiana mentalności osób, które są odpowiedzialne za zdrowie dzieci. - Robiliśmy analizę jak żywione są dzieci w przedszkolach (…) Okazało się, że panie kucharki kochały dzieci, więc gotowały im to co one lubiły najbardziej i nie miały świadomości, że niezbyt dobrze czynią – mówił.

- Bez profilaktyki nie poradzimy sobie społecznie, patrząc na proces demograficzny naszego społeczeństwa, które się starzeje – stwierdził z kolei pełniący obowiązki prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia Adam Niedzielski. Podkreślił, że NFZ uruchomił kilka konkretnych inicjatyw, m.in. portal pacjent.gov.pl, gdzie można dobrać optymalna dla siebie dietę, czy wprowadzanie do sal obsługi pacjenta stanowiska ds. profilaktyki.

Zdaniem Andrzeja Gantnera, wiceprezesa i dyrektora generalnego Polskiej Federacji Producentów Żywności Związku Pracodawców trzeba dojść do kompromisu „między oczekiwaniami , a tym co jest do zrobienia”. - Dla przykładu bardzo ograniczono produkcję soli, którą zastępuje się ziołami, a także cukru (…) To jest proces. Zmiana ilości jednego składnika, wymaga zmiany receptury, zmiany niektórych składników, czasami nawet zmiany linii technologicznej – mówił.

W panelu wzięli udział także przedstawiciele znanych producentów, związanych z branżą żywnościową. Jednym z nich była Anna Solarek, dyrektor ds. kontaktów zewnętrznych i komunikacji Coca Cola Poland, która wyjaśniała, że obszary w których jej firma jest najbardziej aktywna to m.in. reformulacja oraz wprowadzanie nowej kategorii produktów, aby konsumenci mieli większy wybór. Obszarem mającym poprawić nawyki żywieniowe Polaków jest też zmniejszanie pojemności opakowań. - Tylko w 2019 r. Coca Cola wypuściła na rynek siedem produktów o obniżonej kaloryczności, a dziś ilość takich produktów w ofercie firmy wynosi 30 proc. - mówiła.

Z kolei Piotr Rogowski, dyrektor zakupów i członek zarządu Lidl Polska przekonywał, że zmiany żywieniowe są już widoczne w tzw. koszykach zakupowych w sieci sklepów. – Mamy w naszym asortymencie ponad 150 świeżych warzyw i owoców, co jest w stosunku do norm rynku bardzo dużą ilością. Bardzo rygorystycznie podchodzimy także do jakości produktów (…) Redukujemy w naszych produktach zawartość soli oraz oleju palmowego – wymieniał.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3