Jak w kryzysie osiągnąć sukces

Materiał informacyjny Capital24.tv
Udostępnij:
Z dr Mateuszem Grzesiakiem, psychologiem, szkoleniowcem, wykładowcą akademickim, który od lat doradza przedsiębiorcom i z sukcesem wskazuje właściwe kierunki rozwoju czy wyjścia z kryzysu, rozmawiamy o zmianach, jakie pandemia wywołała w biznesie, a przede wszystkim, jakie podjąć działania, by poradzić sobie w obecnych czasach.

Jak Pan sądzi czy firmy rozumieją potrzebę zmian i dostosowania się do nowych warunków?

Pracując blisko 20 lat z biznesem w Polsce i zagranicą, widzę różne podejścia firm do zachodzących zmian. Zależą one od poziomu ich świadomości.

Pierwsze nazywa się „nic się nie zmienia”. Jest oparte na negacji faktów i psychologicznym mechanizmie ucieczki od negatywnych emocji, związanych ze świadomością trudności towarzyszącym zmianom. To podejście jest błędne, bo zamiata problemy pod dywan i zaprzecza rzeczywistości. Kończy się nie tylko przegapieniem szans, ale przede wszystkim utratą zdolności adaptacyjnych. Według mnie dotyczy około 50% firm, głównie najmniejszych i zarządzanych intuicyjnie.

Drugie podejście nazywa się „to minie”. Jest oparte na przeczekaniu sytuacji, nie wprowadza większych zmian, opiera się na założeniu powrotu do wcześniejszych norm. Działa jeśli mamy do czynienia z sezonowością zmian, czyli ich pojawianiem się co jakiś czas, ale kończy się porażką w przypadku zmian permanentnych, czyli wprowadzenia nowych norm - tak jest w przypadku określonych zmian zachodzących w aktualnej pandemii. Dotyczy 30% firm.

Trzecie podejście to „musimy się zmienić”. Ma charakter adaptacyjny i jest skuteczne. Uwzględnia zmiany na poziomie makro i mikroekonomiczny i dostosowuje do nich firmę. Charakteryzuje firmy kierujące się analizą, gotowością do zmian, kultury uczące się i otwarte na coaching, konsulting, mentoring, szkolenia. Te firmy przetrwają kryzys ze względu swoją elastyczność. Dotyczy 15% firm.

Czwarte podejście nazywa się „to jest okazja”. Traktuje zmianę w kategorii nowych możliwości, które otwierają drzwi do większych zarobków, mniejszych kosztów, zmian kadrowych, restrukturyzacji, zmian w zakresie działań sprzedażowych czy marketingowych. Charakteryzuje organizacje odważne, myślące korzyścią, widzące szanse rozwoju w określonej sytuacji, chętne do zmian, rozwijające się. To podejście dotyczy 5% firm, często są to liderzy rynkowi lub aspirujący do tej pozycji.

Wiele się obecnie mówi o nowej roli działów personalnych, jak pandemia wpłynęła na wzrost ich znaczenia w strukturach firmy?

Pandemia położyła kres debacie dotyczącej istotności działów HR. Wcześniej często niedofinansowane i stawiane w kolejce za produkcją czy marketingiem, w czasie kryzysu stały się być albo nie być dla przedsiębiorstwa potrzebującego u pracowników motywacji do pracy zamiast lęku przed jej utratą, adaptacji do nowych warunków zamiast blokującego “to minie”, akceptacji trudności zamiast stawiania oporu.

To właśnie HR-y szkoliły z pracy zdalnej, zapewniały wsparcie emocjonalne podupadającej na zdrowiu psychicznym załodze, organizowały pracę w chaotycznych i nieprzewidywalnych warunkach. Specjaliści ds. zasobów ludzkich nie tylko musieli przeprowadzić swoje firmy i pracowników przez transformację do bardziej cyfrowego i rozproszonego środowiska pracy, ale także nauczyć się, jak być produktywnym i realizować cele pracując w domu.

A co z pracą poza biurem, jakie działania podjąć, by pracownik czuł się częścią zespołu?

(Pracownicy w pandemii - Capital24.tv)

HR-y będą stawiały na stworzenie hybrydowej kultury organizacji, w której wyzwaniem będzie właściwy onboarding pracownika, zbudowanie jego relacji z pozostałymi członkami zespołu, sposób komunikacji spraw trudnych, rozwiązywanie konfliktów, motywowanie do działania. Pomogą w tym szkolenia z zakresu umiejętności miękkich, pomagające osiągać cele osobiste i zawodowe. Do ich katalogu m.in. należą: delegowanie, sprzedaż, dawanie i branie feedbacku, realizowanie potrzeb, regulowanie samooceny, networking (umiejętność budowania relacji zawodowych), terapia, komunikacja werbalna i niewerbalna, zmiana nawyków, organizacja czasu i zadań, profilowanie odbiorców i segmentacja, asertywność, negocjowanie, teamwork (współpraca zespołowa), zarządzanie stresem, zarządzanie różnorodnością kulturową / pokoleniową / płciową, przywództwo, elastyczność poznawcza i behawioralna, samokontrola, perswazja, analizowanie, wnioskowanie, empatia, personal branding, public speaking, planowanie, zarządzanie emocjami, budowanie relacji, komunikacja, zmiana zachowań, coaching, motywowanie i wiele innych, bardziej lub mniej złożonych umiejętności. Każda z nich, podobnie jak jazda na rowerze, jest do teoretycznego poznania i praktycznego opanowania.

Poza tym HR musi uwzględniać szybkie zmiany związane z regulacjami zdrowotnymi, które zapewnią bezpieczeństwo pracownikom i przedsiębiorstwu. Pracownicy wracający do biur oczekują odpowiedniego środowiska pracy. Należy dlatego wprowadzać zmiany takie jak zarządzanie harmonogrami pracy, oddzielanie od siebie biurek pracowników, mapowanie tras przez biura i rozpisywanie zasad dotyczących masek i dezynfekcji. HR-y muszą również przekazywać te zasady pracownikom i kontrolować ich przestrzegania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Przejdź na stronę główną Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie