Jesienią to sklepy z odzieżą są najbardziej narażone na kradzieże. Jakie mają nowe sposoby zabezpieczania się przed złodziejami?

Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Ośmiu na dziesięciu sprzedawców detalicznych z branży odzieżowej w Europie uważa, że okres wprowadzania nowych kolekcji i produktów znacząco podnosi podatność sklepów na straty i ubytki.
Ośmiu na dziesięciu sprzedawców detalicznych z branży odzieżowej w Europie uważa, że okres wprowadzania nowych kolekcji i produktów znacząco podnosi podatność sklepów na straty i ubytki. Szymon Starnawski /Polska Press
Jesień oraz idące wraz z nią wymiany kolekcji w sklepach i salonach odzieżowych, to okres, który najmocniej daje się we znaki bezpieczeństwu fizycznych sklepów z tego sektora. Nic więc dziwnego, że branża inwestuje w nowe technologie, które mają w sposób dyskretny monitorować cały proces handlowy - od dostawy po sprzedaż w taki sposób, by ograniczyć straty spowodowane kradzieżami.

W taki nowoczesny system zainwestować postanowiła firma LPP, a na początku października przedstawicielom branży zademonstrowano działanie takiego nowoczesnego systemu wykorzystującego najnowocześniejsze technologie cyfrowe. Czy pozwoli on zminimalizować straty i odstraszy skutecznie złodziei?

Jesienią sprzedawcy odzieży ponoszą duże straty

Jak wynika z raportu „Bezpieczeństwo w handlu detalicznym w Europie” przeprowadzonego we współpracy firmy Crime&tech z Checkpoint Systems aż ośmiu na dziesięciu sprzedawców detalicznych z branży odzieżowej w Europie uważa, że okres wprowadzania nowych kolekcji i produktów znacząco podnosi podatność sklepów na straty i ubytki.

Badanie to przeprowadzono jeszcze przed lawinowym wzrostem inflacji, nie tylko w Polsce, ale także w całej Europie i na świecie. Towarzyszące jej zjawisko wzrostu ryzyka kradzieży jeszcze mocniej wpływa dzisiaj na nastroje handlowców. Być może dlatego też, z większym zainteresowaniem patrzą oni w stronę rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo oraz automatyzujących zarządzanie nim.

Według analizy Straits Research to właśnie sektor odzieżowy ma w największym stopniu wpłynąć na wzrost rynku elektronicznych systemów przeciwkradzieżowych EAS (Electronic Article Surveillance), odpowiadając za ponad połowę jego wartości, która do 2030 roku ma sięgnąć globalnie 1,44 mld dolarów.

Sposoby na eliminację strat w sklepach

Pośród doniesień mediów z całego świata odnaleźć można wiele przykładów wdrożeń rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo i minimalizujących ryzyko strat pośród przedstawicieli branży Fashion.

Wspomnieć można tutaj choćby o luksusowej marce modowej BALR., która we współpracy z Checkpoint Systems zadbała nie tylko o wysoką efektywność systemu wykorzystującego rozwiązania EAS, ale także wizualną zgodność zainstalowanych w swoich salonach anten zabezpieczających z designem i projektem swoich sklepów.

Natomiast Vanilia przy wsparciu Checkpoint Systems wdrożyła technologię RFID we wszystkich 17 butikach w Holandii, 7 sklepach typu shop-in-shop w Bijenkorf i we własnym centrum dystrybucyjnym .

– W związku z faktem wciąż rosnącej inflacji, a także konieczności zmniejszania marż ze względu na rosnące ceny produkcji i logistyki, handlowcy z branży odzieżowej również nie pozostają obojętni wobec nowej rzeczywistości. O ile na makroekonomiczne czynniki trudno mieć wpływ, o tyle minimalizacja strat w związku z aktywnością nieuczciwych konsumentów jest realnie w zasięgu sklepów i salonów odzieżowych – tłumaczy Ewa Pytkowska, Business Unit Director w Checkpoint Systems.

- Zachęca do tego nie tylko skuteczność rozwiązań typu EAS, ale także dość szybkie zwroty z inwestycji. Polski rynek również nie stanowi tutaj wyjątku i bez wątpienia zaznaczy swój wkład we wzrost rynku antykradzieżowych rozwiązań technologicznych – dodaje Ewa Pytkowska..

Do powyższej listy dopisać trzeba zatem również naszą rodzimą sieć salonów odzieżowych – firmę LPP, zarządzającą markami Reserved, Cropp, House, Mohito czy Sinsay. W roku 2019 spółka rozpoczęła kompleksowe wdrożenie RFID, wspierające firmę od etapu produkcji po finalne operacje sklepowe.

Podczas organizowanego 4 oraz 5 października 2022 Innovation Days w Centrum Szkoleniowym LPP w Pruszczu Gdańskim odbyła się pierwsza w Polsce prezentacja systemu przeciwkradzieżowego nowej generacji RFID.

SFERO to opracowane przez Checkpoint Systems rozwiązanie dedykowane branży odzieżowej. Umożliwia zabezpieczanie oraz pełną kontrolę produktów w całym łańcuchu dostaw, w tym oczywiście także w samych placówkach handlowych. System ten, wykorzystujący technologię RFID umożliwia montaż anten oraz urządzeń monitorujących w niestandardowych miejscach salonu takich jak np. ściany czy sufity, pozostawiając je niewidocznymi.

Działa jak wszystkie systemy typu RFID (Radio-Frequency Identification) czyli umożliwia identyfikację za pomocą fal radiowych. Dzięki tej technologii możliwy jest odczyt i przesył danych, a także elektroniczne zasilenie chipów, które te dane przechowują. Zapis lub odczyt danych możliwy jest w odległościach od kilkudziesięciu centymetrów do nawet kilkunastu metrów. Budowa całego systemu pozwala na jednoczesny odczyt wielu różnych tagów, które znajdą się w zasięgu czytnika lub anteny RFID.
Jak łatwo się domyśleć, łatwo jest prześledzić drogę jaką pokonała otagowana rzecz oraz jej aktualną lokalizację, same zaś chipy są dla postronnej osoby, np. nieuczciwego klienta, niemożliwe do zlokalizowania a tym samy zneutralizowania jego działania.

Trwa głosowanie...

O ile procent szacunkowo więcej wydasz na ogrzanie domu najbliższej zimy?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu