Wywiad z dyr. Adamem Kuśnierzem, dyrektorem oddziału w Tarnobrzegu, Agencja Rozwoju Przemysłu

Jak możemy podsumować miniony rok w TSSE? Z czego państwo są najbardziej zadowoleni? Ale też czego nie udało się zrealizować? Co obecnie jest największą bolączką TSSE?

Rok 2018 dla tarnobrzeskiej strefy TSSE EURO-PARK Wisłosan zamknęliśmy znakomitymi wynikami. ARP S.A. zarządzająca obszarem wydała 32 zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej, a inwestorzy zadeklarowali realizację nowych projektów na kwotę 750 mln zł oraz gotowość zagospodarowania blisko 260 hektarów w ramach naszego obszaru. Ważnym parametrem tych wyników jest pojawienie się 16 nowych przedsiębiorców, jak również to, że nowych zezwoleń udzielono 19 polskim firmom.


Jeśli do tych efektów dodamy 3 decyzje o wsparciu dla kolejnych przedsiębiorców, których zadeklarowana wartość nakładów wynosi 112 mln na obszarze 29 hektarów – to z całą pewnością możemy ocenić ubiegły rok pozytywnie. Nie spoczywamy jednak na laurach, bo przed naszą strefą ambitne zadania, o których informowaliśmy jeszcze w 2018 roku.

To między innymi budowa kompleksu parkingowego dla potrzeb inwestorów w Tarnobrzegu- Machowie, budowa nowych hal przemysłowych w Radomiu i Stalowej Woli, całkowita modernizacja obiektów starej Fabryki Broni w Radomiu. Oczywiście zależy nam równolegle na osiągnięciu jeszcze lepszych wyników i pozyskiwaniu nowych projektów inwestycyjnych. Chcemy zwiększyć globalne osiągnięcia zarządzającego tarnobrzeską strefą, czyli Agencji Rozwoju Przemysłu, które obecnie zamykają się w 8 miliardach złotych zrealizowanych inwestycji 14 tysiącach nowych miejsc pracy.

Jak wygląda współpraca z samorządem? Co jeszcze można poprawić?

Realizacja wielu projektów bez współpracy z samorządami jest często niemożliwa, dlatego szczególnie cenimy te relacje. Niezależnie od zakresu prowadzonych projektów: budowa czy też modernizacja infrastruktury, pozyskiwanie nowych lokalizacji, organizacja eventów promocyjnych – zawsze spotykaliśmy się z szerokim wsparciem przedstawicieli samorządu lokalnego. Mogliśmy również liczyć na zaangażowanie pracowników miejskich lub gminnych urzędów bez względu na ich wielkość czy lokalizację, a to dla nas bardzo ważne, biorąc pod uwagę rozległość obszaru TSSE.

Aktualnie nasze tereny obejmują 35 powiatów (ziemskich i grodzkich) położonych w 3 województwach. To z kolei 241 jednostek samorządu terytorialnego. Często są to gminy i miasta o różnej skali potencjału gospodarczego i organizacyjnego, o różnych warunkach logistycznych i o różnych możliwościach angażowania kapitału w rozwój przedsiębiorczości na swoich terenach. Dlatego bardzo ważne z naszego punktu widzenia jest nawiązanie jeszcze ściślejszej współpracy z samorządami i wypracowanie efektywnych procedur przy pozyskiwaniu nowych inwestorów. Z doświadczenia wiemy, że najczęściej wyzwaniem jest zaangażowanie finansowe ze strony lokalnych samorządów. W wielu przypadkach barierą dla rozwoju poszczególnych rejonów są niewystarczające środki na inwestycje infrastrukturalne, a to ważny czynnik, często wręcz decydujący o rozwoju przedsiębiorczości na danym terenie. Rozwiązaniem mogą być dodatkowe środki przeznaczone na rozwój, w tym środki na realizację nowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030.

Cała Polska specjalną strefą ekonomiczną. Czy to dobre rozwiązanie? Faktycznie MSP na tym zyskały?

Uruchomienie systemu wpierania aktywności gospodarczej na terenie całego kraju to efektywne rozwiązanie, które pozwala na aktywizację przedsiębiorczości, szczególnie wśród polskich małych i średnich przedsiębiorców. Powierzchnia TSSE to dzisiaj niecałe 1900 ha, porównując z obszarem 35 powiatów, na których jesteśmy zarządzającym, daje to dużo większą elastyczność w inwestowaniu.

Do tej pory, dla wielu małych przedsiębiorców, konieczność inwestowania wyłącznie na terenach SSE, była barierą nie do pokonania. Wyjście poza te tereny może stać się punktem zwrotnym dla inwestycji z sektora MSP. Musimy pamiętać, że to dopiero początek funkcjonowania nowego systemu działania w formule polskiej strefy inwestycji. Skalę jego efektywności poznamy pod koniec pierwszego roku obowiązywania nowych regulacji prawnych i rozwiązań organizacyjnych. Najważniejsze w tym kontekście jest oczywiście umiejętne informowanie przedsiębiorców na temat możliwości uzyskania decyzji o wsparciu. Relacje z samorządami będą tu szczególnie ważne.

Rząd stawia na "ambitne przedsięwzięcia, które będą miały pozytywny wpływ na naszą gospodarkę"- mówiła minister Emilewicz. A jak się to ma w praktyce?

Ambicje są ważną motywacją w kontekście programów rozwoju polskiej gospodarki. Musimy dostrzegać możliwości, które się pojawiają oraz nauczyć się z nich korzystać. Programy rządowe jak pakiet dla MŚP, Polska Strefa Inwestycji, czy konstytucja dla biznesu pokazują, że można efektywnie działać.

Agencja Rozwoju Przemysłu włącza się w aktywizację biznesu nie tylko w strefach mieleckiej i tarnobrzeskiej, ale równie realizuje wiele pionierskich przedsięwzięć. Takim przykładem jest program Fabryka polegający na inwestycjach w obiekty biurowe wspierające sektor BPO w miastach średnich. Pierwszym projektem jest rewitalizacja obiektu po byłej Fabryce Broni w Radomiu. Ma tam powstać ponad 20 tysięcy m2 powierzchni biurowej pod wynajem. W ostatnich dniach zostało podpisane również porozumienie dotyczące finansowania przez ARP rozbudowy infrastruktury wodociągowej w Kobierzycach i Wrocławiu. Rozbudowa jest konieczna m.in. w związku z budową przez LG Chem Wrocław Energy, największej w Europie fabryki baterii do samochodów elektrycznych. Inwestor ten funkcjonuje od początku na terenach TSSE. Angażujemy się również w budowę hal przemysłowych oraz infrastruktury towarzyszącej. Aktualnie trwają prace nad takimi obiektami w Tarnobrzegu, Stalowej Woli i Radomiu.