reklama

Mapowanie polskich marek

Materiał informacyjny Zaktualizowano 
Pierwszy polski producent gogli do wirtualnej rzeczywistości (VR) ma siedzibę w Krakowie. Slo Concept, czyli firma, która wybudowała skateparki w Dubaju, Moskwie czy Lillehammer, pochodzi z podkrakowskiego Kocmyrzowa. Małopolska mapa marek jest pełna takich perełek.

Firma Vrizzmo swój pionierski produkt zaprezentowała, zanim kartonowymi goglami pochwalił się Google. O pierwszym w Polsce i jednym z pierwszych na świecie producentów gogli do mobilnego VR donosiły wtedy BBC i Daily Mail. Założyciel firmy Darek Żołna pierwszy prototyp urządzenia skonstruował w 2013 roku. Wykorzystał do tego klocki Lego, soczewki wyjęte z zabawki oraz gumki do włosów. Dziś z powodzeniem sprzedaje udoskonalone wersje przełomowego prototypu.

Podobnych przykładów małopolskich przedsiębiorstw, które osiągnęły sukces albo wyznaczają standardy w swoich branżach jest znacznie więcej. Wiele z tych firm eksportuje swoje produkty do najodleglejszych zakątków świata. Korea Południowa, Tajwan, RPA, Nowa Zelandia, Mozambik czy Filipiny to tylko kilka przykładów egzotycznych, zagranicznych rynków podbijanych przez małopolskie przedsiębiorstwa. Niektórzy, jak firma kosmetyczna Bielenda założona w podkrakowskim Cholerzynie na początku lat 90., mają na liście importerów z ponad 40 krajów z całego świata.

Jest tylko jeden problem. Większość Polaków nie ma zielonego pojęcia o potencjale rodzimych firm. W powszechnej świadomości z Małopolską kojarzą się jedynie turystyczne atrakcje regionu - Kraków, Wieliczka, Zakopane, zaś na hasło „biznes w Małopolsce” Polacy podają tylko nazwy gigantów, takich jak Maspex, Arcelor Mittal, Krakowski Kredens czy Fakro.

Jak promować gospodarkę regionu?

Odpowiedzią jest pionierski projekt „Mapa Marek Regionu Małopolska” realizowany przez SAR i Małopolski Związek Pracodawców Lewiatan. Jego głównym celem jest pomoc w budowaniu pozycji, rozpoznawalności i konkurencyjności małopolskich firm z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz promocji gospodarczej regionu.

- Cały region skorzysta na wzmocnieniu marketingowym firm działających na jego terenie. Z kolei firmy wpisujące się w wizję marki regionu pokażą sie w kontekście miejsca o ciekawej historii, znanego z prężnie działających innowacyjnych organizacji. Skorzystają na tym podobnie jak restauracja otwarta przy miłej ulicy – na ogół lokal zwiększa swoje obroty, im więcej restauracji i turystów pojawi się w okolicy - tłumaczy Szymon Gutkowski, prezes SAR (w latach 2014-2018) i dodaje, że projekt jest nie tylko dobrym punktem wyjścia dla wspierania przedsiębiorców regionu w budowie ich marek, ale może także stanowić wzór dla wszystkich pozostałych województw. Pozwolił bowiem wyłonić potencjalnych i nieoczywistych ambasadorów regionu oraz zdiagnozować największe problemy w budowaniu renomy małopolskich przedsiębiorstw.

To pierwszy tak rozległy i metodologicznie dopracowany projekt w Polsce. Założeniem mapy marek było opracowanie listy firm działających w Małopolsce, które są rozpoznawalne i wyróżniają się swoim potencjałem, a następnie stworzenie w formie graficznej przestrzennego rozkładu marek na terenie województwa.

- Chcemy, by obraz Małopolski był bardziej zróżnicowany. Aby kojarzył się w sposób adekwatny do roli, jaką pełni, a nie tylko w kontekście turystycznych czy kulturalnych atrakcji. U podłoża projektu leżało przekonanie, że my sami mało o sobie wiemy. A najlepszymi ambasadorami regionu czy kraju są właśnie jego mieszkańcy - tłumaczy Paweł Tyszkiewicz, Pełnomocnik Zarządu Stowarzyszenia Marketingowego SAR.

Tworzenie mapy marek

Beneficjentami projektu są przedsiębiorstwa z sektora MŚP, bo to one najbardziej potrzebują instytucjonalnego wsparcia oraz dotarcia do świadomości obywateli. Sektor MŚP to trzon gospodarki. Już teraz wytwarza około 50% PKB w Polsce i zatrudnia około 70% wszystkich pracowników, tworząc więcej miejsc pracy niż duże przedsiębiorstwa. Jego rola jako generatora miejsc pracy oraz kreatora innowacji będzie rosnąć.

Największym wyzwaniem podczas tworzenia mapy marek, było wyłonienie ambasadorów regionu (22 firmy z pośród wyróżnionych 140 przedsiębiorstw). W tym celu twórcy projektu przeprowadzili wieloetapową weryfikację uwzględniającą: analizę finansową wszystkich firm z województwa, przegląd informacji o ich podstawowym profilu, kierunkach eksportu, podejmowaniu prac badawczo-rozwojowych i o zdobytych wyróżnieniach.

Kolejnym etapem w zidentyfikowaniu wyróżniających się marek regionu był internetowy sondaż wśród mieszkańców Małopolski przeprowadzony przez Kantar Millward Brown. To pierwsze i jak dotąd jedyne w Polsce badanie dot. potencjału firm z sektora MŚP. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące firm i branż, z których są najbardziej dumni. Następnie badania zostały uzupełnione o pogłębione wywiady ze środowiskami opiniotwórczymi na temat silnych i słabych stron regionu oraz rozmowy z samymi przedsiębiorcami.

Z badania wynika, że dwie branże zdystansowały pozostałe RISy (Regionalne Inteligentne Specjalizacje, czyli kierunki, w których województwo ma aspiracje się rozwijać). Zdaniem Małopolan Technologie informacyjne i komunikacyjne oraz Przemysł kreatywny i czasu wolnego w największym stopniu spełniają kryteria wizytówki. Z kolei firmą najczęściej wymienianą jako najbardziej godny reprezentant Małopolski był producent kotłów MCE Małopolskie Centrum Ekologiczne (75 proc.). Tuż za nim uplasowała się Tłocznia Maurer słynąca z soków naturalnych (73 proc) i Unima 2000 (60 proc.) specjalizująca się w rozwiązaniach IT dla biznesu związanych m.in. z technologiami teleinformatycznymi oraz systemami analizy i przetwarzania danych.

Stworzona na postawie wieloetapowego procesu badawczego mapa pokazuje, że główne skupiska małopolskiego biznesu to Kraków i Nowy Sącz. Wschodnia Małopolska zdominowana jest przez branżę chemiczną, podobnie jak okolice Oświęcimia, branża meblarska skupia się w okolicach Kalwarii i Wadowic, a południowa Małopolska to subregion o najlepiej rozwiniętym przemyśle turystycznym.

Jakość nie obroni się sama

Niestety z badania wynika, że małopolskie firmy z sektora MŚP, mimo ogromnego potencjału, żyją w cieniu regionalnych gigantów i często boją się inwestować w marketing. Tylko nieliczne z małych i średnich przedsiębiorstw mogą się pochwalić dużą rozpoznawalnością i uznaniem mieszkańców regionu. Wśród przyczyn takiego stanu rzeczy autorzy raportu wymieniają zarówno niewielką często skalę działania firm, ich profil, który skupia się przede wszystkim na produkcji dla biznesu a nie na rynku detalicznym, a także relatywnie skromne nakłady na promocję. Jak czytamy w raporcie, marketing bywa rozumiany jako sztuka zwodzenia, często bez związku z autentycznymi kompetencjami firmy. Własny wizerunek buduje się raczej w opozycji do „nierzetelnych firm, polujących na okazję”, które chcą tylko „zrobić marketing i się sprzedać”. Panuje przekonanie, że dobra jakość sama się broni, a trwałą reputację budują kliencka opinia przekazywana z ust do ust oraz brak reklamacji. Autorzy raportu wskazują też, że małopolskim firmom często brakuje chwytliwej nazwy, trudno je zapamiętać, nie wpadają w ucho, a ich strony www też pozostawiają wiele do życzenia. Brakuje anglojęzycznych wersji językowych, rzadko pojawia się na nich misja i wizja firmy, nie zawsze też wspominane są osiągnięcia branżowe czy informacje o aktywności w obszarze CSR.

- To wskazuje, że tylko nieliczne firmy myślą o sobie jako o marce i w sposób świadomy dążą do kreowania jej wizerunku, który będzie unikalny i atrakcyjny. Należy ich zatem przekonywać, że marketing nie jest alternatywą dla jakości, lecz przeciwnie – może wzmacniać jej percepcję - piszą autorzy raportu i przekonują, że niematerialna wartość marki w dłuższej perspektywie przekłada się na obroty firmy. Mocna marka jest bowiem rozpoznawalna, wyróżnia się w branży i dzięki temu może konkurować ceną, ale i dostarczanymi wartościami.

W raporcie wskazuje się również problemem, związany z eksportem, małopolskie MŚP boją się wychodzić na rynki międzynarodowe. Przy czym zdecydowanie lepiej przygotowane do tego są branże nowoczesne, gorzej zaś firmy o bardziej tradycyjnym charakterze, jak i producenci żywności. Często powód jest prozaiczny - bariera językowa.

Projekt Mapa Marek zakłada realne wsparcie dla przedsiębiorców. Małopolskie firmy wezmą udział w bezpłatnej ogólnopolskiej i zagranicznej kampanii promocyjnej. Przedsiębiorcy dostaną też wsparcie w postaci darmowych warsztatów z tworzenia strategii marki, przewagi konkurencyjnej i szkoleń poszerzających ich umiejętności z zakresu działalności na rynkach międzynarodowych. Marian Bryksy, prezes Zarządu Małopolskiego Związku Pracodawców Lewiatan, zapowiada też działania lobbingowe w Brukseli na rzecz lokalnych marek oraz spotkania w europarlamencie i obiecuje im pomoc w nawiązywaniu kontaktów biznesowych na rynkach zagranicznych.

Więcej o projekcie: mapa-marek.pl

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3