reklama

Obowiązkowe OC kierowcy: 10.11.2019 r. Zmieniły się przepisy prawa: obowiązkowe OC znów podrożeje - wyjaśnia ekspert

AIPZaktualizowano 
Przepisy niedawno zaakceptowane przez Sejm, Senat i Prezydenta mają znaczenie przede wszystkim dla ofiar wypadków drogowych sprzed lat. Piotr Krzyżanowski/Polska Press
Czy będzie nowy powód do podwyżki składek OC? Niedawno zmieniły się przepisy dotyczące wyczerpywalności sum gwarancyjnych z OC. Jaki wpływ będzie to miało na składki obowiązkowych polis?

Wyniki lipcowego barometru Ubea.pl wskazują, że w pierwszym miesiącu wakacji obowiązkowe polisy OC dla kierowców dość znacząco podrożały. Mowa o wzroście z 87% do 90% średniej styczniowej składki. Ten wzrost oznaczał powrót cen obowiązkowego OC do poziomu z lutego oraz maja bieżącego roku.

W obliczu takiej zmiany pojawiają się obawy, że koszty ubezpieczeń OC dla posiadaczy samochodów osobowych znów zaczną rosnąć. Wspomniane obawy narastają dodatkowo w kontekście ustawy dotyczącej wyczerpywalności sum gwarancyjnych z OC. Tę ustawę z 19 lipca 2019 r. niedawno podpisał Prezydent.

W związku z wysokim wzrostem płący minimalnej, od 1 stycznia 2020 r. podrożeją też kary za brak OC. - Najczęściej karani posiadacze samochodów osobowych w 2020 r. będą musieli zapłacić już 5200 zł (o 700 zł więcej) za przerwę obowiązkowej ochrony wynoszącą powyżej 14 dni. „Pokaźna będzie też kara dla właściciela auta w przypadku nieposiadania OC przez 4 dni - 14 dni. Mówimy o kwocie 2600 zł, która wzrośnie o 350 zł w porównaniu z bieżącym rokiem. Nawet bardzo krótka przerwa ubezpieczeniowa wynosząca do 3 dni włącznie, niebawem będzie oznaczała konieczność zapłacenia aż 1040 zł przez właściciela samochodu osobowego” - wylicza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają, czy wspomniana ustawa rzeczywiście może wpłynąć na ceny obowiązkowych polis OC.

Nowe regulacje dotyczą ofiar wypadków sprzed lat

Na samym wstępie warto podkreślić, że przepisy niedawno zaakceptowane przez Sejm, Senat i Prezydenta mają znaczenie przede wszystkim dla ofiar wypadków drogowych sprzed lat. W kwietniu 2016 roku Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę, że niskie limity odpowiedzialności ubezpieczycieli obowiązujące np. w połowie lat 90 - tych stanowią obecnie problem dla osób poważnie poszkodowanych na drodze.
„Takie osoby na wskutek długotrwałej choroby lub rehabilitacji wyczerpały bowiem limit odpowiedzialności ubezpieczyciela, który obowiązywał przed laty” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

W tym kontekście warto przypomnieć, że suma gwarancyjna OC dla kierowców z połowy lat 90 - tych wynosiła równowartość 600 000 euro (ecu) w odniesieniu do jednego zdarzenia. Taki limit, nawet po uwzględnieniu inflacji, wydaje się niewielki w porównaniu do analogicznych kwot, które obecnie przewiduje ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych.
„Trzeba nadmienić, że niskie limity odpowiedzialności ubezpieczycieli w ramach OC obowiązywały również po wejściu w życie wspomnianej ustawy z 2003 r. Te limity w 2003 r. wynosiły odpowiednio: 350 000 euro na jednego poszkodowanego (szkody osobowe) i 200 000 euro na jedno zdarzenie (szkody majątkowe)” - wymienia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

UFG poniesie ciężar wyższych świadczeń

Podpisana niedawno przez Prezydenta ustawa z 19 lipca 2019 r. (o szczególnych uprawnieniach osób poszkodowanych w przypadku wyczerpania sumy gwarancyjnej na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 2006 roku) stanowi odpowiedź na problem zasygnalizowany trzy lata temu przez RPO. Warto pokrótce przybliżyć rozwiązania wprowadzane przez ten akt prawny. Reguluje on nie tylko kwestię wyczerpywalności sum gwarancyjnych z OC dla kierowców.

„Niedawno uchwalona ustawa zapewnia również dodatkowe finansowanie roszczeń związanych z obowiązkowymi polisami OC rolników. Znaczenie takiej regulacji dla całego rynku ubezpieczeniowego i podmiotu obciążonego kosztami (UFG) będzie jednak o wiele mniejsze niż w przypadku OC kierowców” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Jeżeli chodzi o obowiązkowe polisy komunikacyjne to nowe przepisy przewidują zastosowanie obecnego limitu świadczeń za szkody osobowe (5,21 mln euro za jedno zdarzenie), jeżeli umowa OC z wyczerpaną sumą ubezpieczenia została zawarta przed 1 stycznia 2006 r. Taki podwyższony limit (5,21 mln euro) dotyczy również szkód wyrządzonych przed 1 stycznia 2006 r. przez nieznanego lub nieubezpieczonego kierowcę.
Warto podkreślić, że dodatkowe finansowanie świadczeń wedle podwyższonych limitów będzie dotyczyło jedynie wypłaty rent. Roszczenia poszkodowanych mają obejmować tylko okres po wejściu w życie nowych przepisów.
„Takie rozwiązania ograniczają koszty, które poniesie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, czyli instytucja finansująca uzupełnienie wyczerpanych sum gwarancyjnych” - zwraca uwagę Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl

Jaki będzie wpływ nowej ustawy na składki OC?

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny przy pomocy swoich dochodów pokryje wydatki związane z zastosowaniem aktualnych sum gwarancyjnych do wypłaty „starych” rent. Część kosztu nowych regulacji mogą ponieść ubezpieczyciele poprzez wyższe obowiązkowe wpłaty na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki Ubea.pl podkreśla jednak, że do ustalenia takich wyższych wpłat potrzebne byłoby odpowiednie rozporządzenie Ministra Finansów. Obecne rozporządzenie ustala roczną składkę na UFG jako 1,3% przypisanej składki brutto z ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i OC rolników.

Zakaz handlu w niedziele 2019 jest dużo bardziej restrykcyjny niż zakaz handlu w niedziele 2018. Duże zakupy, za wyjątkiem kwietnia i grudnia, w tym roku możemy robić tylko w jedną niedzielę każdego miesiąca. Która niedziela października jest niedzielą handlową, gdzie zakupy można będzie zrobić w najbliższą niedzielę? Po prostu kliknij w ten tekst a dowiesz się wszystkiego.

Black Friday 2019 - czy to najlepszy dzień do kupowania najlepszych prezentów na gwiazdkę i pod choinkę. Co trzeba wiedzieć, by nie wpaść w pułapkę szaleństwa zakupowego. Po prostu kliknij w ten tekst a poznasz szczegóły!

„Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny na razie zadeklarował, że ta obowiązkowa stawka nie ulegnie zmianie. Nie można jednak wykluczyć jej wzrostu w kolejnych latach” - informuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Informacje zebrane przez senackich ekspertów wskazują, że do 2027 r. maksymalny koszt uchwalonych niedawno przepisów wyniesie około 75 mln zł. Przyszłoroczne szacunki mówią o kwocie wynoszącej co najwyżej 7,4 mln zł. Nawet przy założeniu takiego maksymalnego poziomu rocznych kosztów i jego pełnego pokrycia przez ubezpieczycieli okazuje się, że cena każdej z 25 mln obowiązkowych polis OC powinna wzrosnąć tylko o 30 groszy.
Ten wynik pokazuje, że skutki ustawy z 19 lipca 2019 r. nie mogą mieć istotnego wpływu na ceny obowiązkowych polis OC” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

100 milionów euro z Funduszy Norweskich na rozwój przedsiębiorczości

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 55

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Ten post jest czysta reklama jakiegoś nowego stworu. Ceny w tym roku spadły maksymalnie. Podwyzszki dopiero będą, trzeba nadrobić budżet państwa.

D
Daniel

A co mnie obchodzi kto nie płaci. Ja płacę. Czemu mam płacić za innych?...

G
Gość

To jest chore państwo, ilu kierowców opłaca składki i jeździ bez szkodowo i ile lat a tu nagle niesamowite wypłaty odszkodowań qurva gdzie??? Porostu jesteśmy okrada i przez te towarzystwa. Młody człowiek który kupuje samochód i chce go ubezpieczyć stawka 6tys? I już uczymy kombinować i kraść. Skąd młody człowiek ma wźąć pieniądze na pierwszy samochód i pierwsze ubezpieczenie tego samochodu często wielokrotnie przewyższające wartość pierwszego autai to wielokrotnie

G
Gość
16 października, 23:16, Gdynia:

Wiecej za OC powinni palcic ci ktorzy mieszkaja na wioskach bo umia tylko po polu jezdzic. Bo jak wjada oni do miasta to robia najwiecej wypadkow.

31 października, 22:33, Rafalwoloszyk@gmail.com:

Wiesniak z Gdyni się odezwał.

1 listopada, 10:07, Gość:

Co Ty piszesz ogarnij się. Idiota

Co ty wiesz o jezdzi

q
quardiola
1 listopada, 21:39, Łukasz Marczuk:

A może by tak ogólnopolski strajk przeciw złodzieją?!!!

Jeśli moje auto stoi nie użytkowane to po co mi polisa ubezpieczeniowa?

Przeciw komu ? Złodzieją ?

Naród głupieje przy tym 500.

Dostaną 1000 to może przestaną "umieć" pisać ...

G
Gość

Złodzieje że wsparciem rządu tylko aby Polak był zawsze walony w dupe

M
Manta
16 października, 23:16, Gdynia:

Wiecej za OC powinni palcic ci ktorzy mieszkaja na wioskach bo umia tylko po polu jezdzic. Bo jak wjada oni do miasta to robia najwiecej wypadkow.

Czytając twoje wypociny, aż dziw bierze, że jesteś z Gdyni....Czyli typowy Janusz z miasta Gdyni. Dlaczego? "mieszkaja na wioskach bo umia" Masz "zaliczoną podstawówkę"? Średniej szkoły to już nie ukończyłeś.

l
leshido

Naiwny naród dalej myśli że te wszystkie 500 plusy i 13- emerytury dostają za friko ???

Ł
Łukasz Marczuk

A może by tak ogólnopolski strajk przeciw złodzieją?!!!

Jeśli moje auto stoi nie użytkowane to po co mi polisa ubezpieczeniowa?

P
Pan

Niech prezesi miej kradna to nie bedzie tszeba podnosic skladek

G
Gość

Ponad 40 lat płacę i nie miałem żadnej kolizji ,przejechałem setki tysięcy kilometrów , a zniżka tylko 60% .

G
Gość
16 października, 23:16, Gdynia:

Wiecej za OC powinni palcic ci ktorzy mieszkaja na wioskach bo umia tylko po polu jezdzic. Bo jak wjada oni do miasta to robia najwiecej wypadkow.

31 października, 22:33, Rafalwoloszyk@gmail.com:

Wiesniak z Gdyni się odezwał.

Co Ty piszesz ogarnij się. Idiota

R
Rafalwoloszyk@gmail.com
16 października, 23:16, Gdynia:

Wiecej za OC powinni palcic ci ktorzy mieszkaja na wioskach bo umia tylko po polu jezdzic. Bo jak wjada oni do miasta to robia najwiecej wypadkow.

Wiesniak z Gdyni się odezwał.

O
OC pojazdu

Od kiedy jest to OC kierowcy ??????? O ile mi wiadomo jest to OC przypisane do samochodu. Wyliczenia też opierają się na oszustwie skoro to " historia" właściciela jest rozpatrywana. Przy OC kierowcy powinny być jego dane wpisane a jakie są ?????

M
Maciejj

Dlatego warto porównywać ceny polis OC, wychodzi dużo taniej w porównywarce Cuk

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3