Obowiązkowe OC kierowcy 2019. Zmieniły się przepisy prawa: obowiązkowe OC znów podrożeje - wyjaśnia ekspert [18.10.2019 r.]

AIPZaktualizowano 
Przepisy niedawno zaakceptowane przez Sejm, Senat i Prezydenta mają znaczenie przede wszystkim dla ofiar wypadków drogowych sprzed lat. Łukasz Kaczanowski/Polska Press
Czy będzie nowy powód do podwyżki składek OC? Niedawno zmieniły się przepisy dotyczące wyczerpywalności sum gwarancyjnych z OC. Jaki wpływ będzie to miało na składki obowiązkowych polis?

Wyniki lipcowego barometru Ubea.pl wskazują, że w pierwszym miesiącu wakacji obowiązkowe polisy OC dla kierowców dość znacząco podrożały. Mowa o wzroście z 87% do 90% średniej styczniowej składki. Ten wzrost oznaczał powrót cen obowiązkowego OC do poziomu z lutego oraz maja bieżącego roku.

W obliczu takiej zmiany pojawiają się obawy, że koszty ubezpieczeń OC dla posiadaczy samochodów osobowych znów zaczną rosnąć. Wspomniane obawy narastają dodatkowo w kontekście ustawy dotyczącej wyczerpywalności sum gwarancyjnych z OC. Tę ustawę z 19 lipca 2019 r. niedawno podpisał Prezydent.

W związku z wysokim wzrostem płący minimalnej, od 1 stycznia 2020 r. podrożeją też kary za brak OC. - Najczęściej karani posiadacze samochodów osobowych w 2020 r. będą musieli zapłacić już 5200 zł (o 700 zł więcej) za przerwę obowiązkowej ochrony wynoszącą powyżej 14 dni. „Pokaźna będzie też kara dla właściciela auta w przypadku nieposiadania OC przez 4 dni - 14 dni. Mówimy o kwocie 2600 zł, która wzrośnie o 350 zł w porównaniu z bieżącym rokiem. Nawet bardzo krótka przerwa ubezpieczeniowa wynosząca do 3 dni włącznie, niebawem będzie oznaczała konieczność zapłacenia aż 1040 zł przez właściciela samochodu osobowego” - wylicza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają, czy wspomniana ustawa rzeczywiście może wpłynąć na ceny obowiązkowych polis OC.

Nowe regulacje dotyczą ofiar wypadków sprzed lat

Na samym wstępie warto podkreślić, że przepisy niedawno zaakceptowane przez Sejm, Senat i Prezydenta mają znaczenie przede wszystkim dla ofiar wypadków drogowych sprzed lat. W kwietniu 2016 roku Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę, że niskie limity odpowiedzialności ubezpieczycieli obowiązujące np. w połowie lat 90 - tych stanowią obecnie problem dla osób poważnie poszkodowanych na drodze.
„Takie osoby na wskutek długotrwałej choroby lub rehabilitacji wyczerpały bowiem limit odpowiedzialności ubezpieczyciela, który obowiązywał przed laty” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Pracodawcy walczą między sobą o dobrych pracowników oferując im poza wyższą płacą dodatkowe przywileje. Pakiet medyczny to już standard, podobnie jak karnet na siłownię. Co teraz jest największym hitem> Kliknij po prostu w ten tekst, a dowiesz się wszystkiego!

W tym kontekście warto przypomnieć, że suma gwarancyjna OC dla kierowców z połowy lat 90 - tych wynosiła równowartość 600 000 euro (ecu) w odniesieniu do jednego zdarzenia. Taki limit, nawet po uwzględnieniu inflacji, wydaje się niewielki w porównaniu do analogicznych kwot, które obecnie przewiduje ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych.
„Trzeba nadmienić, że niskie limity odpowiedzialności ubezpieczycieli w ramach OC obowiązywały również po wejściu w życie wspomnianej ustawy z 2003 r. Te limity w 2003 r. wynosiły odpowiednio: 350 000 euro na jednego poszkodowanego (szkody osobowe) i 200 000 euro na jedno zdarzenie (szkody majątkowe)” - wymienia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

UFG poniesie ciężar wyższych świadczeń

Podpisana niedawno przez Prezydenta ustawa z 19 lipca 2019 r. (o szczególnych uprawnieniach osób poszkodowanych w przypadku wyczerpania sumy gwarancyjnej na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 2006 roku) stanowi odpowiedź na problem zasygnalizowany trzy lata temu przez RPO. Warto pokrótce przybliżyć rozwiązania wprowadzane przez ten akt prawny. Reguluje on nie tylko kwestię wyczerpywalności sum gwarancyjnych z OC dla kierowców.

„Niedawno uchwalona ustawa zapewnia również dodatkowe finansowanie roszczeń związanych z obowiązkowymi polisami OC rolników. Znaczenie takiej regulacji dla całego rynku ubezpieczeniowego i podmiotu obciążonego kosztami (UFG) będzie jednak o wiele mniejsze niż w przypadku OC kierowców” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Jeżeli chodzi o obowiązkowe polisy komunikacyjne to nowe przepisy przewidują zastosowanie obecnego limitu świadczeń za szkody osobowe (5,21 mln euro za jedno zdarzenie), jeżeli umowa OC z wyczerpaną sumą ubezpieczenia została zawarta przed 1 stycznia 2006 r. Taki podwyższony limit (5,21 mln euro) dotyczy również szkód wyrządzonych przed 1 stycznia 2006 r. przez nieznanego lub nieubezpieczonego kierowcę.
Warto podkreślić, że dodatkowe finansowanie świadczeń wedle podwyższonych limitów będzie dotyczyło jedynie wypłaty rent. Roszczenia poszkodowanych mają obejmować tylko okres po wejściu w życie nowych przepisów.
„Takie rozwiązania ograniczają koszty, które poniesie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, czyli instytucja finansująca uzupełnienie wyczerpanych sum gwarancyjnych” - zwraca uwagę Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl

Jaki będzie wpływ nowej ustawy na składki OC?

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny przy pomocy swoich dochodów pokryje wydatki związane z zastosowaniem aktualnych sum gwarancyjnych do wypłaty „starych” rent. Część kosztu nowych regulacji mogą ponieść ubezpieczyciele poprzez wyższe obowiązkowe wpłaty na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki Ubea.pl podkreśla jednak, że do ustalenia takich wyższych wpłat potrzebne byłoby odpowiednie rozporządzenie Ministra Finansów. Obecne rozporządzenie ustala roczną składkę na UFG jako 1,3% przypisanej składki brutto z ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i OC rolników.

„Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny na razie zadeklarował, że ta obowiązkowa stawka nie ulegnie zmianie. Nie można jednak wykluczyć jej wzrostu w kolejnych latach” - informuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Informacje zebrane przez senackich ekspertów wskazują, że do 2027 r. maksymalny koszt uchwalonych niedawno przepisów wyniesie około 75 mln zł. Przyszłoroczne szacunki mówią o kwocie wynoszącej co najwyżej 7,4 mln zł. Nawet przy założeniu takiego maksymalnego poziomu rocznych kosztów i jego pełnego pokrycia przez ubezpieczycieli okazuje się, że cena każdej z 25 mln obowiązkowych polis OC powinna wzrosnąć tylko o 30 groszy.
Ten wynik pokazuje, że skutki ustawy z 19 lipca 2019 r. nie mogą mieć istotnego wpływu na ceny obowiązkowych polis OC” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

A może polubisz nas na Facebooku? Po co? Dostaniesz zawsze na swoją oś czasu zwiastun każdego naszego ciekawego materiału. Kliknij, przejdź na nasz fanpage i tam kliknij "polub". DZIĘKUJEMY!

polecane: Afera Amber Gold - liczby, które szokują

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 29

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

C
Czarek

Ciągle tylko człowiek o podwyżkach słyszy. Tyle, że można chociaż poszukać tańszego ubezpieczenia, bo jednak różnice między firmami ubezpieczeniowymi są. Ja akurat zamierzam zmienić auto i na Mubi.pl w jednym z poradników czytałem o markach samochodów, ponieważ te też mają wpływ na wysokość składki. Dobrze wiedzieć takie rzeczy.

R
Rychu

I równie obowiązkowo każdy powinien ubezpieczyć się w kontakt z takimi firmami jak Fundusz Odszkodowań Komunikacyjnych. Pamiętajcie, ze do 3 lat od decyzji TU możecie poddać to w wątpliwość i odzyskać co Wam się nalezy. W ww. firmie cała procedura trwa ok. 7 dni, więc warto!

G
Gdynia

Wiecej za OC powinni palcic ci ktorzy mieszkaja na wioskach bo umia tylko po polu jezdzic. Bo jak wjada oni do miasta to robia najwiecej wypadkow.

M
Mega

Powinien się ubezpieczac kierowca a nie pojazd żeby to miała ręce i nogi.

g
gosc

Ocho partyjniacy z PZU chcą większymi zyskami się pochwalić, a lud się cieszy że firma partyjna jest dobrze zarządzana, bo my mądrzy ludzi so, na swój osobliwy sposób ale som.

Jarosław Jarosław Jarosław

T
Tymon
25 września, 15:19, Tadeusz:

A i tak na końcu musisz uważać, zeby cwaniaki nie zaniżyli Ci kwoty należnej po - nie daj Bóg - jakimś wypadku... W takim wypadku nalezy od razu znaleźć firmę zajmującą się analizą odszkodowania i wypłaci należne pieniądze, samemu dochodząc prawy. Jak np. Fundusz Odszkodowań Komunikacyjnych i program Polisa Plus.

Potwierdzam!. Fachowa pomoc Funduszu Odszkodowań Komunikacyjnych, szybki czas proceduralny (ok. 7 dni) i zero problemów. Warto pamiętać, że ma się 3 lata (od decyzji Towarzystwa Ubezpieczeniowego), żeby ubiegać się o dopłatę. Statystyka odnośnie niewypłaconych odszkodowań jest piorunująca - ok. 10 mld złotych !!!

B
Bartek

zapomnieli dodać ze jak kupuje się u agenta to klient jest chroniony, a jak zawiera się przez apke i porównywarkę to w przypadku przerwy w ubezpieczeniu winny jest klient, ponieważ sam zawierał polisę, tak samo jak wpisze błędne dane

G
Gość

Ceny nie wzrosną, artykuł sponsorowany - chcieli zwrócić uwagę czytelników ponieważ dużo więcej osób otwiera treści negatywne.

T
Tadeusz

A i tak na końcu musisz uważać, zeby cwaniaki nie zaniżyli Ci kwoty należnej po - nie daj Bóg - jakimś wypadku... W takim wypadku nalezy od razu znaleźć firmę zajmującą się analizą odszkodowania i wypłaci należne pieniądze, samemu dochodząc prawy. Jak np. Fundusz Odszkodowań Komunikacyjnych i program Polisa Plus.

G
GAPA

Ustawodawcy bardzo chętnie sięgają do kieszeni obywateli, bardzo chętnie !

G
Gość

Zaniedlugo za rower będzie trzeba płacić. OC będzie droższe niż nie jeden samochód. A czy ktoś pomyślał o ludziach których może nie stać na kolejne podwyżki a muszą jeździć by zawieść dzieci do szkoły czy np do pracy by rodzinę utrzymać.

L
Lobo

Z tym OC są lekkiej jaja, miałem OC za 910 zł, w ramach przedłużenia zaproponowano mi 1200 zł, pośrednik zaproponował 730 zł, a zakup nowej polisy przez aplikację 540 zł. Ten sam ubezpieczyciel, te same warunki. Wypowiedziałem starą polisę i kupiłem nową przez apke.

G
Gość

Jeszcze dobrze nie podnieśli a już niemiecka gazeta mąci wodę

A
Asd

Przeprowadziłem się z Podkarpacia na mazowsze i moja składka za OC wzrosła o przwie 100%... To dopiero jest złodziejstwo!

F
Fioletowy nos

Niech płacą więcej ci, którzy jeżdżą niebezpiecznie, powodują wypadki, pod wpływem alkoholu i. t. d. Dlaczego mają płacić więcej ci, którzy jeżdżą dobrze, kulturalnie i bezpiecznie? To skandal... Mamy płacić za ich grzechy. Niech każdy płaci za siebie i za swoje czyny... Podobno Państwo Prawa jest...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3