Obsługa bezkontaktowa – nowy kierunek dla branży oponiarskiej. Wyniki kwartalne Oponeo

Materiał informacyjny
Epidemia wirusa Sars-Cov-2 wpłynęła na wszystkie obszary sprzedaży detalicznej i hurtowej w naszym kraju. Efekty odczuwają nawet sektory gospodarki, które do tej pory cechowały się dużą stabilnością, w tym także branża oponiarska. Opublikowany przez spółkę Oponeo S.A. raport za pierwszy kwartał 2020 roku jest jednak optymistyczny. Choć w stosunku do roku ubiegłego odnotowano spadki, to wyniki są lepsze niż zakładały prognozy.

Spowolnienie w branży oponiarskiej w pierwszym kwartale 2020 roku wyraźnie obrazują analizy przygotowane przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Gumy (ETRMA). Największe spadki dotyczą przede wszystkim sektora ogumienia do samochodów dostawczych, którego sprzedaż obniżyła się o 28%. Na rynku opon do aut osobowych odnotowano spadek zamówień o 23%. Jedynym sektorem, który według ETRMA zaliczył wzrost było wyspecjalizowane ogumienie do pojazdów przemysłowych.
 
Wyniki kwartalne opublikowane przez krajowego lidera sprzedaży opon, spółkę Oponeo S.A., napawają jednak optymizmem. Spadki, pomimo że obecne są w niemal wszystkich obszarach funkcjonowania firmy, są zdecydowanie mniej wyraźne niż w wynikach dla całej branży. Szczególnie różnica dostrzegalna jest w przypadku ogumienia do samochodów osobowych – w porównaniu z analogicznymi okresem w zeszłym roku, spółka odnotowała tylko 2% spadek sprzedaży.
 
Bydgoskie przedsiębiorstwo największe zmiany zaobserwowało w sektorze pojazdów ciężarowych. Spadki oscylowały na poziomie 61%, będąc efektem ograniczeń wprowadzonych na gospodarkę i funkcjonowanie przedsiębiorstw. Również w przypadku ogumienia motocyklowego, wykorzystywanego najczęściej do rekreacji i turystyki, odnotowało wyraźne zmiany. Dynamika sprzedaży tego typu opon spadła o 19%. Oba sektory nie stanowią jednak znaczącej części działalności firmy, której większość przychodów pochodzi ze sprzedaży opon osobowych.
 
Wyniki opublikowane przez Oponeo S.A. dobrze obrazują zmiany w poszczególnych obszarach rynku. Kierowcy w ostatnich latach chętniej decydowali się na opony z klasy premium. Wynikało to w dużej mierze z coraz większej liczby samochodów średniej i wyższej klasy sprowadzanych z zagranicy lub kupowanych w kraju. Jednak pojawienie się COVID-19 odwróciło nieco tendencje na rynku oponiarskim. Jak podaje bydgoska spółka w pierwszym kwartale odnotowano znaczną poprawę sprzedaży tańszych marek dalekowschodnich, które zaliczyły aż 17% wzrost w porównaniu do tego okresu w 2019 roku. Wyniki dla opon klasy premium i średniej ustabilizowały się na poziomie spadku kolejno o 5% oraz 13%.
Pomimo obniżenia sprzedaży na europejskim rynku opon, bydgoska spółka Oponeo S.A. zaliczyła stosunkowo udany pierwszy kwartał. Pozytywne wyniki na tle reszty branży są efektem specyfiki działalności, która nie jest oparta na lokalnych punktach sprzedaży, lecz ogólnokrajowej dystrybucji kanałami online przy wykorzystywaniu sektora e-commerce. Decyzja Ministerstwa Zdrowia o umożliwieniu sezonowej wymiany opon dla osób wykorzystujących samochód do pracy lub innych kluczowych obszarów życia, powinna wpłynąć na dalszą poprawę sytuacji w branży w najbliższych miesiącach.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3