Odrobina luksusu dla zrekompensowania skutków obostrzeń? W tym roku na wielkanocny stół chcemy wydać 30-50 proc. więcej niż w 2020 r.

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Jest lepiej niż rok temu. Polacy na wielkanocne zakupy spożywcze wydadzą średnio 300-400 zł.
Jest lepiej niż rok temu. Polacy na wielkanocne zakupy spożywcze wydadzą średnio 300-400 zł. Wojciech Wojtkielewicz / Polska Press
W tym roku konsumenci przeważnie wydadzą na wielkanocne zakupy spożywcze 300-400 zł. W zeszłym roku była to wartość 200-300 zł. Do tego widać, że przybyło 5 proc. osób, które chcą kupować głównie w promocjach. Z badania również wynika, że obecnie dla Polaków będzie liczyć się przede wszystkim cena, jakość oraz promocja.

Znaczenie tych kwestii wzrosło odpowiednio o 6 proc., 5 proc. i 9 proc.. Ponadto o niecałe 4 proc. więcej klientów ruszy do sklepów z gotowymi listami zakupów.

Jak wykazało badanie „INTENCJE ZAKUPOWE POLAKÓW – Wielkanoc 2020 vs 2021”, zrealizowane przez UCE RESEARCH dla Grupy BLIX, Polacy najczęściej planują zainwestować w świąteczne zakupy spożywcze 300-400 zł – 24 proc. (rok wcześniej – 23 proc.). Kwotę 200-300 zł chce wydać 22 proc. konsumentów (poprzednio – 29 proc.), a 400-500 zł – 18 proc. (w 2020 roku – 13 proc.). Do 200 zł przeznaczy 8 proc. (rok temu – 15 proc.). 500-600 zł deklaruje 8 proc. badanych (wcześniej – 5 proc.), a powyżej 600 zł – 6 proc. (poprzednio – 3 proc.). 11 proc. ankietowanych jeszcze nie podjęło decyzji (wynik r/r bez zmian). Z kolei dla 4 proc. nie ma to znaczenia (poprzednio – 3 proc.).

Zamiast w restauracji, w domu

– Konsumenci przeznaczą na wielkanocne potrawy nieco więcej pieniędzy niż rok temu. Te deklaracje wpisują się w zmiany struktury koszyka zakupowego, jakie nastąpiły pod wpływem pandemii. Jedną z nich jest rosnący udział wydatków na żywność. Mniejsze kwoty wydawane na towary nieżywnościowe i usługi, brak możliwości konsumpcji w restauracjach, a także wzrost cen niektórych produktów to czynniki sprzyjające podnoszeniu wartości zakupów – tłumaczy Mariusz Dziwulski z Zespołu Analiz Sektorowych Banku PKO BP.
Z kolei ekonomista Marek Zuber przekonuje, że nastroje konsumentów są naprawdę złe. Polacy mają świadomość tego, że wszystko drożeje, a tarcze antykryzysowe wkrótce będą się kończyły. Jednak przy okazji świąt ludzie chcą odreagować pandemiczne stresy, m.in. konsumując bardziej wyszukane potrawy, zwłaszcza że poprzednia Wielkanoc i ostatnie Boże Narodzenie w większości obchodzili wyjątkowo skromnie.

Nowe restrykcje mogą wszystko zmien


– Obecnie wyniki badania trzeba przyjmować z dużą rezerwą. Jeśli przed świętami pogorszy się sytuacja pandemiczna i zostaną wprowadzone nowe restrykcje gospodarcze lub ograniczenia w przemieszczeniu się, to konsumenci mogą jednak zmniejszyć swoje wydatki. Jeżeli nic negatywnego się nie wydarzy, to faktycznie będą chcieli wynagrodzić sobie poprzednie skromne święta i wtedy zrobią większe zakupy. Jednak już teraz widać, że raczej trzeba się nastawić na ten pierwszy scenariusz – przewiduje Krzysztof Zych, główny analityk UCE RESEARCH.
Podobnie jak przed poprzednią Wielkanocą, Polacy chcą zrobić zakupy w promocjach. Raczej tak planuje 43 proc. badanych, a jest o tym przekonanych 45 proc. ankietowanych (w zeszłym roku – odpowiednio 46 proc. i 37 proc.). Oznacza to, że nieznacznie przybyło osób stawiających na rabaty. W ocenie Marcina Lenkiewicza, wiceprezesa Grupy BLIX, z roku na rok konsumenci stają się coraz bardziej rozważni i pragmatyczni. I to badanie wyraźnie to pokazuje.

Bez promocji ani rusz

– Sklepy przyzwyczaiły ludzi do promocji, odbudowując kolejne okresy ograniczeń. A konsumenci pilnują swoich wydatków, bo czasy są niepewne. Jeśli tylko mogą oszczędzać, robią to. Natomiast zwiększony o 5 proc. odsetek Polaków korzystających z promocji jest niewielki – uważa dr Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia „Forum Dialogu Gospodarczego”.
Polacy, podobnie jak w zeszłym roku, będą szukać promocji głównie w gazetkach online. Dopiero na drugim miejscu zostały wskazane półki sklepowe, na trzecim – gazetki papierowe, a dalej – strony internetowe samych sklepów. To ewidentnie pokazuje, że publikacje gazetkowe wciąż są najważniejsze w kwestii poszukiwania rabatów.
– Gazetki prezentują najlepsze okazje i nowości produktowe. A w czasach pandemii nowe technologie zaczęły ten proces bardziej wspierać. Dają jednocześnie dostęp w czasie rzeczywistym do wszystkich aktualnych możliwości. Konsument ma poczucie, że dzięki tego typu publikacjom kontroluje swoje decyzje zakupowe. Wzrost zainteresowania tego typu publikacjami można zauważyć również na większości rynków europejskich – mówi ekspert z Grupy BLIX.
Badani zapewniają, że najbardziej liczy się dla nich cena, jakość i promocja. Mniej ważne są takie kwestie, jak dostępność i marka oraz opinie rodziny czy znajomych. Zestawienie zamyka reklama. Do tego widać, że cena, jakość i promocja wzrosły r/r na znaczeniu – odpowiednio o 6 proc., 5 proc. i 9 proc.. Z kolei dostępność spadła r/r o 16 proc.. Marka i reklama jest na tym samym poziomie.
– Cena, jakość i promocja to klasyka. Te kwestie zawsze się liczą, a przed świętami szczególnie, bo kupuje się więcej. Pozostałe czynniki to formy swoistej gwarancji dla głównych kryteriów, np. marka – dla jakości, w tym dla prestiżu. Reklama zaś to wskazówka i sprawa wstępnej oceny nabytku z danej kategorii świątecznej – stwierdza dr Faliński.
Ponadto z badania wychodzi, że w tym roku Polacy znowu ruszą do sklepów z wcześniej przygotowanymi listami zakupów. Zdecydowanie tak zamierza 67,9 proc. respondentów (w 2020 roku – 59,4 proc.), a raczej w ten sposób planuje 26 proc. ankietowanych (rok wcześniej – 30,7 proc.). Zatem różnica rok do roku jest na niewielkim poziomie.

_Źródło: MondayNew_s

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu