Phygital - też tak kupujesz? Rewolucja w sposobie robienia zakupów. Już rządzi na rynku, a podbić ma go w 2023 r.

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Ekspert: Mimo nieustannie rosnącej popularności e-zakupów, kanał tradycyjny nadal trzyma się bardzo mocno, stąd też akcent sieci handlowych oraz współpracujących z nimi marketerów na zachęcanie klientów do rozpoczynania swoich „podróży zakupowych” w sieci, w tym dedykowanych aplikacjach mobilnych, jednak finalizowania ich już w fizycznych placówkach handlowych.
Ekspert: Mimo nieustannie rosnącej popularności e-zakupów, kanał tradycyjny nadal trzyma się bardzo mocno, stąd też akcent sieci handlowych oraz współpracujących z nimi marketerów na zachęcanie klientów do rozpoczynania swoich „podróży zakupowych” w sieci, w tym dedykowanych aplikacjach mobilnych, jednak finalizowania ich już w fizycznych placówkach handlowych. Szymon Starnawski /Polska Press
Coraz częściej najpierw interesujący nas produkt oglądamy w sklepie stacjonarnym – mierzymy, jeśli potrzebne jest zweryfikowanie rozmiaru, oceniamy kolorystykę i cechy funkcjonalne w realu, a potem... kupujemy online. W sklepach internetowych jest po prostu taniej, a czasami nawet wygodniej jest poczekać na kuriera w domu niż mierzyć się z tłumem kupujących. Taki trend w postawach konsumentów coraz bardziej się nasila, zyskał już nawet własną nazwę – phygital.

Spis treści

Phygital, a więc łączenie dwóch „handlowych światów” - wirtualnego i rzeczywistego – będzie jednym z najważniejszych trendów definiujących oblicze branży retail w najbliższej przyszłości.

A to m.in. dlatego, że tradycyjna sprzedaż w fizycznych placówkach handlowych nadal ma się świetnie – według analizy Worldwide Ecommerce Forecast Update 2022 do 2026r. – e-sklepy będą odpowiadały za jedną czwartą ogółu sprzedaży detalicznej, a pozostała, trzykrotnie większa część transakcji, będzie realizowana właśnie w klasycznych sklepach.

Phygital, czyli czołowy trend handlu w 2023?

Łączenie doświadczeń klientów z platform e-commerce oraz aplikacji z tymi, które czekają na nich w tradycyjnych placówkach handlowych, gdzie najczęściej dochodzi do podjęcia decyzji zakupowych, ma dziś więc niezwykle duże znaczenie. Niewątpliwie oznacza to także szansę dla sprzedawców, szczególnie w obliczu globalnej recesji. Nie sposób pominąć jednak tutaj jeszcze mocniej zaznaczających się wyzwań, nadchodzących wraz ze spodziewanym wzrostem odwiedzin sklepów oraz nieuchronnie rosnącą inflacją.

Nowy trend jest odpowiedzią na fakt, iż klienci pomimo dużego zainteresowania zakupami w sieci i szeregiem związanych z tym dogodności w coraz większym stopniu cenią sobie możliwość kupowania w sposób tradycyjny. Wydawać by się mogło, że forma ta dominuje w przypadku branży odzieżowej czy artykułów z kategorii RTV i AGD, gdzie możliwość obcowania z produktem „na żywo” jest nie do przecenienia, jednak dotyczy to również artykułów spożywczych.

Jemy oczami, dlatego żywność kupujemy w realu

Jak informuje najnowsza globalna, uwzględniająca także rynek polski, analiza YouGov Realtime Omnibus, nadal większość, a dokładnie 60 proc. konsumentów z całego świata woli kupować żywność w klasyczny sposób, wybierając ze sklepowych półek. W Polsce odsetek ten jest nawet nieznacznie wyższy i wynosi 63 proc.

– Mimo nieustannie rosnącej popularności e-zakupów, kanał tradycyjny nadal trzyma się bardzo mocno, stąd też akcent sieci handlowych oraz współpracujących z nimi marketerów na zachęcanie klientów do rozpoczynania swoich „podróży zakupowych” w sieci, w tym dedykowanych aplikacjach mobilnych, jednak finalizowania ich już w fizycznych placówkach handlowych – tłumaczy Ewa Pytkowska, Business Unit Director w Checkpoint Systems.

- Sprzedaż w sieci nadal pozostaje oczywiście bardzo istotnym kanałem, jednak działania sieci handlowych, w tym choćby stałe powiększanie ilości sklepów, a także ich formatów dowodzą, że priorytet nadal stanowi sprzedaż tradycyjna. Przekonują o tym również nasze doświadczenia i zainteresowanie sieci handlowych rozwiązaniami przeciwkradzieżowymi pozwalającymi w dość szybkim czasie zminimalizować straty, na jakie są narażeni z wielu stron – dodaje Ewa Pytkowska.

Faktycznie, czołowe sieci handlowe działające na terenie Polski w większości planują stale zwiększać swoją prezencję na ulicach miast czy w galeriach handlowych – coraz sprawniej dostosowując rozmiar i format sklepów do oczekiwań lokalnych społeczności konsumentów.

Sprawdź również:

Niemal podwojenie liczby swoich placówek planuje ALDI – z 220 obecnie ma być ich 330 już w 2024 roku. Dwukrotnie więcej sklepów do końca 2023 roku chce także mieć sieć Dealz. Swoją dynamiczną ekspansję kontynuuje również marka Dino, która z roku na rok buduje ponad 300 sklepów, mając ich już ponad 2000. Nie wspominając już o popularnych dyskontach, które także zdają się nie widzieć na horyzoncie nasycenia polskich miejscowości ich placówkami.

Perspektywy w handlu na 2023 rok: inflacja mnoży ryzyka w firmach

Biorąc pod uwagę obecną sytuację mikro oraz makrogospodarczą nie sposób kłócić się z faktem, iż „trendem”, który z pewnością utrzyma się w handlu w nadchodzącym nowym roku, będzie również rosnące ryzyko strat. Mowa tutaj zarówno o stratach powodowanych przez coraz wyższe koszty działalności, ceny logistyki i frachtu czy kurczące się marże, ale także o tych powodowanych przez nieuczciwych konsumentów. Widmo niezamierzającej hamować inflacji, która niestety skutecznie stymuluje liczbę kradzieży, może jeszcze bardziej utrudnić biznes przedstawicielom branży handlowej.

Ubożenie społeczeństwa oraz związany z tym procesem zwiększający się popyt na produkty o niższej wartości oznaczał będzie jeszcze wyższe zagrożenie kradzieżą. Już w tym roku zaobserwowano zmianę preferencji konsumentów, którzy licznie sięgają po tańsze produkty, o czym przekonywała Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

– To, że sprzedaż in-store, a więc w klasycznych punktach handlowych ma się dobrze, i jak przekonuje wiele doniesień, trend ten z dużą dozą pewności się utrzyma, jest oczywiście dobrym sygnałem dla sprzedawców, szczególnie tych, którzy operują w branżach produktów dystrybuowanych głównie w ten sposób – mówi Maciej Ptaszyński, Wiceprezes Zarządu Polskiej Izby Handlu.

- Trzeba jednak pamiętać o tym, że pośród liczniejszych grup klientów pojawiać się będzie więcej tych chcących wejść w posiadanie wybranych artykułów w nieuczciwy sposób. Wiele zależy tutaj od samych sprzedawców i od działań, które podejmą na rzecz właściwego zabezpieczenia swoich sklepów, ale także zmian prawa dotyczących nowelizacji przepisów podnoszących próg kwotowy między wykroczeniami a przestępstwami z kwoty 500 złotych na 800 złotych, który budzi sprzeciw branży – ostrzega Maciej Ptaszyński.

Mimo kryzysu w 2023 roku sklepów powinno przybywać

W USA, państwie będącym bez wątpienia jedną z największych światowych potęg handlowych, już w minionym roku po praz pierwszy w historii tempo wzrostu wartości sprzedaży w tradycyjnych sklepach wyprzedziło dynamikę handlu w sieci. To jeden z pierwszych sygnałów, jaki zapowiadał wzrost trendu phygital nie tylko tam, ale także na całym świecie.

W Polsce, według danych CBRE aż 57 proc. sieci handlowych do końca roku powiększy swoją liczbę sklepów stacjonarnych. O blisko 20 proc. wzrosło również zapotrzebowanie na pracowników fizycznych placówek handlowych względem 2021 r. Cyfrowe wysiłki działań marketingowych departamentów e-commerce sieci handlowych w obliczu tej sytuacji powinny więc jak nigdy dotąd być połączone z odpowiedzialnymi politykami w zakresie zabezpieczania tradycyjnych sklepów przed ryzykiem strat.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Strefa Biznesu - Sytuacja na rynku pracy w 2023 roku

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jędrzej
Wolę obejrzeć dany produkt w sklepie, żeby mieć pewność, że to jest to czego szukam. A potem sprawdzam w internecie moico jaka jest cena i wybieram gdzie kupuję. Tak najlepiej.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie