PKP chce budowy wiaduktów w krytycznych miejscach we Wrocławiu. Gdzie powinny powstać?

Michał Perzanowski
Realizacja projektu pozwoli na zmniejszenie zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych, poprawę płynności i przepustowości ruchu kolejowego, a także systemu komunikacji drogowej.
Realizacja projektu pozwoli na zmniejszenie zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych, poprawę płynności i przepustowości ruchu kolejowego, a także systemu komunikacji drogowej. Jaroslaw Jakubczak/Polska Press
W poniedziałek (5 sierpnia) PKP PLK rozpoczęły przyjmowanie zgłoszeń do projektu "Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe". W praktyce oznacza to, że można wnioskować o wyniesienie linii kolejowych w miejscach najbardziej do tego potrzebnych.

PKP chce się pozbyć "wąskich gardeł". We Wrocławiu jest kilka takich miejsc

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych należą do tych najczęściej występujących. Corocznie stanowią około 33 proc. wszystkich zdarzeń i odpowiadają za 1/3 śmiertelnych ofiar wypadków na kolei. Czas to zmienić. Dlatego projekt "Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach..." ujęty w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do 2032) jest skierowany do samorządów terytorialnych czy zarządców dróg zainteresowanych współfinansowaniem takich przedsięwzięć.

- Przejazdy kolejowo-drogowe, czyli skrzyżowania linii kolejowych z drogami w jednym poziomie, należą do najbardziej newralgicznych i najniebezpieczniejszych miejsc w systemie kolejowym. Najskuteczniejszym sposobem zapobiegania zdarzeniom na przejazdach kolejowo-drogowych jest zastępowanie ich skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Jestem przekonany, że konkurs ogłoszony przez PKP PLK będzie kolejnym krokiem zwiększającym bezpieczeństwo kierowców i pasażerów - mówi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Projekt dotyczy m.in. likwidacji tzw. "wąskich gardeł" do których należą przejazdy kolejowo-drogowe, które w godzinach szczytu, przy dużym natężeniu ruchu, generują ogromne utrudnienia. Łączna kwota dofinansowania wyniesie 861 mln złotych.

Które skrzyżowania kolejowo-drogowe są problematyczne we Wrocławiu?

W rozmowie z "Gazetą Wrocławską" dr inż. Igor Gisterek wskazał, że powodem wyboru dla budowy dwupoziomowych skrzyżowań (wiaduktów kolejowych lub tuneli drogowych) jest najczęściej tzw. "iloczyn ruchu".

- Mnożymy liczbę pociągów przez liczbę samochodów. Im więcej, tym gorzej dla powstawania korków w mieście, więc pilniej powinien powstać wiadukt tworzący skrzyżowanie bezkolizyjne. Wysoki iloczyn to również rosnące ryzyko kolizji czy wypadku - mówi "Gazecie Wrocławskiej" pracownik Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej.

Okazuje się, że od dłuższego czasu niektóre miejsca we Wrocławiu wymagają konkretnego i szybkiego uregulowania.

- Jak choćby kwestia dojazdu na południowo-wschodnie osiedla miasta, w tym Ołtaszyn i Jagodno. Odtworzenie linii nr 285 od Świdnicy przez Sobótkę doprowadziło do tego, że na ul. Zwycięskiej, Buforowej czy Grota-Roweckiego mamy przerywany ruch kołowy. Do istniejących już wcześniej solidnych korków dołożył się ruch kolejowy, a więc kolejny czynnik. W godzinach szczytu powstają duże korki, ale kolej jest bardzo potrzebna, bo przecież powstała po to, aby wozić pasażerów - podkreśla nasz rozmówca.

Kolejne trudne miejsce to okolice stacji Sołtysowice i aleja Poprzeczna.

- Tam ten problem ma się rozwiązać przez ukończenie śródmiejskiej obwodnicy. Znacząco spadnie wówczas natężenie ruchu, ponieważ tam spory udział w ruchu ma tranzyt przechodzący na północ miasta. Jeśli powstałaby nowa trasa, to bezkolizyjnie z torami kolejowymi, a więc nie będzie potrzeby wynoszenia linii - dodaje naukowiec.

Inny problematyczny przejazd jest w ciągu [b]ul. Średzkiej, niedaleko stacji Wrocław Leśnica.[/b] Choć tam ruch kołowy zmniejszył się, ponieważ część pojazdów korzysta z obwodnicy Leśnicy.

Problematyczna ulica Buforowa - rozwiązania są dwa

Kolejnym "wąskim gardłem", po ul. Zwycięskiej, jest we Wrocławiu ul. Buforowa. Wiaduktem jeżdżą pociągi towarowe, ale na poziomie samochodów i pieszych biegnie linia kolejowa nr 285.

- Jedna z utworzonych koncepcji zakładała kiedyś, żeby linię kolejową nr 285 podnieść na poziom +1 na znacznej długości: od ul. Buforowej aż do Zwycięskiej. To na pewno byłaby kosztowna inwestycja, ale przypominam, że już w latach 1899 - 1904 wyniesiono Dworzec Główny we Wrocławiu z przyległościami na poziom +1, co załatwiło sprawę na długie lata. I tutaj również mogłoby to być skuteczne - wskazuje Gisterek.

Pracownik politechniki mówi nam, że najlepszym narzędziem do zmniejszenia korków w mieście w takich przypadkach, jak ul. Buforowa, jest jednak atrakcyjny transport zbiorowy. Ten będzie możliwy tylko wtedy, gdy na Jagodno dojedzie tramwaj.

- Ministerstwo Infrastruktury pracuje obecnie nad rozporządzeniem, które przywróci możliwość krzyżowania linii kolejowych i tras tramwajowych - przypomina nasz rozmówca. Nie wiadomo, jednak kiedy to nastąpi.

Jakie szanse na realizację wiaduktów? Są kryteria wyboru

Wśród kryteriów PKP PLK przyznaje punkty w takich kategoriach jak: wypadkowość, ograniczenia prędkości pociągu, jego prędkość na szlaku i liczbę torów w miejscu przejazdu. Jedną z nich jest ww. "iloczyn ruchu", ale dużo zależy też od deklarowanego udziału samorządu w finansowaniu zadania. Im więcej punktów otrzyma dany projekt, tym będzie większa szansa na doprowadzenie inwestycji do skutku.

Zgłoszenia zadań do pierwszego etapu projektu można składać do 5 lutego 2025 roku. Po tym terminie nastąpi ocena, klasyfikacja i akceptacja listy rankingowej. Ogłoszenie wyników pierwszego etapu i zawieranie porozumień z zakwalifikowanymi wnioskodawcami planowane jest na koniec 2025 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kandydat PiS na prezydenta. Decyzja coraz bliżej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu