Płynność finansowa w czasie inflacji – jak utrzymać firmę w dobrej kondycji finansowej?

Materiał promocyjny Narodowego Funduszu Gwarancyjnego
Utrzymanie płynności finansowej w małych i średnich przedsiębiorstwach zawsze stanowiło wyzwanie. Dla wielu przedsiębiorców wysoka inflacja to dodatkowy powód do obaw. Klienci B2B zaciskają pasa, a faktury kosztowe rosną. Co zrobić, aby utrzymać się na powierzchni i nie bać się, czy przez zakupy firmowe starczy nam na rachunki?

Płynność finansowa w czasie inflacji – dlaczego jest tak zagrożona?

Jak pokazało badanie Krajowego Rejestru Długów, w IV kwartale 2022 roku wielu Polaków znacznie ograniczyło koszty życia. Niższe wydatki na branżę HoReCa, kulturę i rozrywkę, ubrania, ale też podstawowe produkty deklaruje wielu konsumentów.

Właśnie dlatego lokalni przedsiębiorcy zaczynają mieć problemy z płynnością finansową, co zresztą jest tylko wierzchołkiem góry lodowej, bo oczywiście pośrednio cierpią na tym firmy sektora B2B. Już teraz tylko sektor IT (wg danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej) oczekuje na zapłatę od swoich dłużników 412,3 mln zł, a największy problem z płatnością tych faktur ma – co nie powinno być zaskoczeniem w obecnej sytuacji – handel.

Aby utrzymać wysoki poziom świadczonych usług oraz pozostać konkurencyjnym i zdobywać kolejnych klientów, małe firmy powinny inwestować i się rozwijać. To nie jest jednak proste, jeżeli w kasie pusto, a bieżących przychodów ledwie wystarcza na opłacenie podstawowych kosztów prowadzenia działalności takich jak składki na ubezpieczenie społeczne, wynagrodzenia pracowników czy czynsz.

Utrata płynności finansowej – czym to grozi?

Płynność finansowa to zdolność do terminowego regulowania zobowiązań – bieżących wydatków firmowych, wynagrodzeń dla pracowników, faktur od kluczowych kontrahentów.

Utrata płynności finansowej niesie ze sobą lawinę problemów dla przedsiębiorcy. Podstawowym z nich jest niemożność zakupu jakichkolwiek towarów do firmy. Dodatkowo opóźnianie płatności może nas narazić na utratę kluczowych kontraktów czy pogorszenie warunków współpracy z kluczowymi dostawcami. Nie będziemy postrzegani jako rzetelny przedsiębiorca.
Bez wolnych środków na koncie wiele firm może zwyczajnie nie być w stanie wykonywać swojej działalności. Stąd już krok do bankructwa.

Finansowanie faktur – gotówkę zostaw na czarną godzinę

Jednym z podstawowych błędów w czasie rosnącej inflacji jest mrożenie gotówki. Nawet jeżeli w tym momencie nasza firma nie cierpi na zatory finansowe – warto być przezornym i rozważyć finansowanie faktur. Kupowanie np. na raty firmowe zamiast za gotówkę sprawi, że nie stracimy płynności finansowej, kiedy to klient nam będzie zalegał z płatnością.

Bez względu na to, z kim współpracujemy, czy jakiego rodzaju koszty swojej działalności ponosimy, możemy finansować zakupy firmowe dzięki rozwiązaniu, które oferuje NFG – czyli Fakturatce.

Fakturatka to usługa rat dla firm, która pomaga rozkładać na raty różne faktury zakupowe, faktury proforma i zamówienia w 100% przez Internet. Dodatkową korzyścią dla użytkowników jest fakt, że raty Fakturatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, a także można odliczyć ich VAT.

Dużą zaletą takiego finansowania faktur jest też możliwość skorzystania z kalkulatora bezpośrednio na stronie Fakturatka.pl. Dzięki niemu samodzielnie obliczymy wysokość raty za swoje zakupy i dobierzemy dogodny dla nas harmonogram spłaty.

Jedyne czego potrzebujemy to faktury zakupowej, faktury proforma czy potwierdzenia zamówienia. Nie ma też limitu ilości faktur, które chcemy na raty rozłożyć, dlatego w trudniejszych miesiącach możemy liczyć na całkiem spore wsparcie.

Fakturatka jest dobrą alternatywą dla leasingu również dlatego, że od razu stajemy się właścicielem zakupionych produktów i możemy nimi dowolnie dysponować, mimo że wciąż spłacamy raty.

Korzystając z Fakturatki regulujemy płatność w terminie, dzięki czemu zachowujemy wizerunek wypłacalnego kontrahenta.

Co firmy rozkładają na raty?

Raty zwykle kojarzą się z zakupami sprzętu czy elektroniki. Ale to mit wart obalenia. Jako firma można bowiem rozłożyć na raty praktycznie każdy firmowy wydatek. Począwszy od inwestycji w remont, zakup wyposażenia czy nowych maszyn.

Firmy transportowe na raty rozkładają usługi serwisów mechanicznych, nowe opony, zakup licencji czy ubezpieczenia. Właściciele sklepów i hurtowni działający w branży B2C korzystają z rat dla biznesu przy zakupie towaru. Dzięki temu rozkładają w czasie inwestycje i nie muszą zamrażać gotówki w towarze.

Co warte podkreślenia, na raty dla firm można rozłożyć również faktury czy zamówienia za usługi, co przedsiębiorcy najczęściej wykorzystują w przypadku zapłaty za budowę i serwis stron internetowych, reklamę, usługi konsultingowe czy prace remontowe.

Z rat dla biznesu korzystają również rolnicy prowadzący gospodarstwa jako jednoosobowe działalności gospodarcze. Ta grupa zawodowa na raty rozkłada zakup nawozów, środków ochrony roślin, maszyn czy inwentarza. Więcej informacji o rozkładaniu faktur na raty znajdziesz tutaj.

Raty B2B – ułatw klientom zakup swoich produktów i usług

Utrata płynności finansowej może być również spowodowana oszczędnościami w firmach, które są naszymi klientami, bo np. mogą one zmniejszać liczbę zamówień lub zupełnie rezygnować z zakupów. Mogą też opóźniać, wstrzymywać płatności w oczekiwaniu na zastrzyk gotówki, co naraża nas na utratę płynności finansowej. Również w tej sytuacji ratunkiem może być Fakturatka.

Umożliwienie klientom rozłożenia zakupów na raty pozwoli zachować kontrakty, zwiększyć liczbę zamówień w naszej firmie i zdecydowanie podnieść naszą konkurencyjność na rynku. oraz utrzymać współpracę z klientami, którzy przechodzą chwilowe problemy z płynnością finansową.

Utrzymanie płynności finansowej – na co mogą liczyć firmy w dobrej kondycji?

Utrzymanie płynności finansowej to ogromna przewaga na rynku. Zachowując wizerunek rzetelnej, a przede wszystkim wypłacalnej firmy, możemy liczyć na dłuższe terminy płatności wtedy, kiedy będziemy tego potrzebować, ale też na atrakcyjne rabaty u naszych dostawców.

Takim benefitem jest też możliwość inwestowania w nowe pomysły i to w czasie, kiedy konkurencja nie może sobie na to pozwolić. Umożliwia to udział w wielu programach unijnych, rządowych, a także uzyskanie kredytów inwestycyjnych, na które mogą liczyć jedynie firmy terminowo opłacające swoje zobowiązania.

Właśnie dlatego utrzymanie płynności finansowej to sprawa, której nie warto odkładać na później.

Wykres źródło: https://krd.pl/centrum-prasowe/informacje-prasowe/2023/podwyzki-odstraszyly-polakow-od-zakupow-2-3-z-nas-zaciska-pasa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu