Poczta Polska: Operatorzy pocztowi zmieniają się w operatorów logistycznych

Partnerem materiału jest Poczta PolskaZaktualizowano 
Podczas XXIX Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju mówiono także o przyszłości logistyki oraz jej wpływie na rozwój gospodarki kraju. Przedstawiciele firm oraz ministerstwa dyskutowali o obecnych barierach, wyzwaniach, a także o rozwoju infrastruktury logistycznej oraz przyszłości tego sektora w Polsce i Europie. W panelu pn. „Przyszłość logistyki a strategiczny rozwój państwa” wziął udział m.in. Przemysław Sypniewski, prezes zarządu Poczty Polskiej.

- Byliśmy państwem, które miało duży stopień ograniczenia związanego z rozwojem tej gałęzi w wyniku niedostatecznej infrastruktury logistycznejzaznaczył Przemysław Sypniewski, prezes zarządu Poczty Polskiej. - Dzisiaj jesteśmy w momencie przebudowy sieci dróg i autostrad, tworzenia odpowiedniej sieci kolejowej oraz łatwości wejścia z granicy, bo z tym związana jest kwestia rozbudowy struktury urzędowo-skarbowej. Trzeba też pamiętać, że jesteśmy krajem granicznym Unii Europejskiej, co także jest bardzo istotne, kiedy myślimy o rozwoju tego sektora dodał Przemysław Sypniewski, prezes zarządu Poczty Polskiej.

Polska znajduje się na jednym z najważniejszych szlaków logistycznych świata. W obliczu rosnących wymagań konsumenckich oraz wzajemnej transgranicznej zależności przedsiębiorstw operujących globalnie to sprawna logistyka jest osią rozwoju państwa. Obecnie w Polsce realizowane są projekty infrastrukturalne, które mają wpłynąć na pozycję Polski w łańcuchu logistycznym w Europie oraz między Europą a Azją. Firmy działające w tym sektorze muszą również zwrócić uwagę na postępującą cyfryzację oraz wzrost znaczenia handlu w sieci.

W dobie rozwoju logistyki warto zwrócić uwagę na fakt, że operatorzy pocztowi zmieniają się w operatorów logistycznych, którzy świadczą coraz więcej usług. – W Polsce od 460 lat instytucje pocztowe zawsze dostarczają różnego rodzaju informacje i w określonym czasie te informacje przybierają różny kształt – tłumaczy Przemysław Sypniewski, prezes zarządu Poczty Polskiej. – Jeszcze wszyscy pamiętamy, że tą główną informacją były listy. Dzisiaj są elementem schodzącym z rynku i to jest proces nieunikniony, który wynika z rozwoju technologicznego. Jednocześnie temu zjawisku towarzyszy rozwój dostarczania innego rodzaju przesyłki, jaką są paczki. Najczęściej są to paczki e-commerce i rozwój rynku pocztowego w tym kierunku jest oczywisty. Nie będziemy dzielić tych przesyłek na paczki i listy, tylko wszystko będzie po prostu przesyłką. To stawia inne wymogi rozwoju logistycznego, czyli poczty stają się operatorami logistycznymi, którzy będą dostarczać przesyłki – dodaje prezes zarządu Poczty Polskiej.

Zmiany technologiczne i rozwój cyfryzacji wpływa także na sektor logistyczny i nie jest to nic dziwnego. Światowi giganci testują m.in. drony oraz autonomiczne samochody, które w niedalekiej przyszłości mają być istotnym elementem transportu. Ważnym aspektem jest również obsługa klienta i jak najszybsza jego obsługa. Natomiast myśląc o ekologii, już teraz niektóre firmy logistyczne wykorzystują elektryczne samochody lub rowery cargo.

- Poczta Polska zmienia się przez cały czas, a przez ostatnie 30 lat przeżyła kilka zakrętów związanych z różnymi wydarzeniami cywilizacyjnymi oraz rozwojem technologicznym- zaznacza Przemysław Sypniewski. – Wychodząc naprzeciw rozwojowi rynku, przez ostatnie lata zadbaliśmy o olbrzymią sieć dostępu. Dzisiaj jesteśmy największą siecią dostępową i teraz najważniejszym dla nas wyzwaniem jest, aby ten dostęp stał się jeszcze bardziej przyjazny dla klienta, a także, aby ograniczyć koszty z naszą działalnością. Dlatego kwestia dotycząca rozwoju automatyzacji jest kolejnym celem, który będziemy sobie stawiać – dodaje prezes zarządu Poczty Polskiej.

W panelu dot. przyszłości logistyki w naszym kraju wzięli udział: Przemysław Sypniewski, prezes zarządu Poczty Polskiej; Mariusz Mielczarek, head of public policy CEE w Amazon Polska; Czesław Warsewicz, prezes zarządu PKP Cargo oraz Mikołaj Wild sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dyskusje poprowadził Karol Tokarczyk, analityk w Polityka Insight.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3