Podejrzane telefony – jak nie stracić informacji i pieniędzy?

Partner cyklu: Santander Bank Polska
Cyberprzestępczość to pojęcie bardzo szerokie, które obejmuje w zasadzie wszystkie przestępstwa i wykroczenia, dokonywane zdalnie, z wykorzystaniem zdobyczy technologicznych. Cyberprzestępcy wykorzystują nie tylko nasze komputery, maile, czy instalowane na smartfonach aplikacje – korzystają również ze znanych od dawna sposobów komunikacji – telefonów i SMSów.

Podejrzany telefon? Oddzwoń, a zapłacisz

Co zazwyczaj robisz, kiedy widzisz na liście połączeń czerwony alarm o nieodebranym połączeniu z nieznanego numeru? Jeżeli oddzwaniasz niezwłocznie, świadczy to o tym, że jesteś osobą sumienną. Niestety na tej pozytywnej cesze charakteru zbudowany jest popularny w ostatnich latach scenariusz oszustwa telefonicznego. Mechanizm jest prosty – ofiara, widząc nieodebrane połączenie, bez namysłu oddzwania, nieświadoma tego, że dzwoni nie tylko za granicę do egzotycznego kraju, ale przede wszystkim, że dzwoni na numer premium.

Zanim ofiara zorientuje się, że coś jest nie tak, wysłucha trwającej kilkadziesiąt sekund melodii, czy nagranej automatycznej wiadomości, która skłoni ją do wybierania kolejnych numerów wewnętrznych. Otrzeźwienie przychodzi czasem dopiero wraz z rachunkiem telefonicznym, opiewającym na horrendalne kwoty. Opłaty sięgają od kilkuset do ponad tysiąca złotych, a najwięksi pechowcy zapłacili za swoją ufność nawet kilkanaście tysięcy złotych.

Ale numer!

Łatwo wpaść w pułapkę oddzwaniania na takie numery, ponieważ ich pierwsze cyfry pokrywają się przeważnie z numerami kierunkowymi polskich miast lub z numerami, którymi dysponują krajowi operatorzy komórkowi. Kluczowa w tym przypadku jest długość numeru – jeżeli numer ma więcej niż dziewięć cyfr, z pewnością jest to rozmowa międzynarodowa. Zatem zanim oddzwonimy, przyjrzyjmy się numerowi. Nieznany numer możemy sprawdzić w Internecie – jeżeli okaże się, że jest to kierunkowy z Kuby, Peru, czy Dominikany, powinna nam się zapalić ostrzegawcza lampka. Wiele smartfonów ma funkcję, dzięki której pod numerem, z którego ktoś do nas dzwoni, pojawia się informacja o operatorze komórkowym, mieście, czy kraju. Równie podejrzane są numery bardzo krótkie cztero- lub pięciocyfrowe. Może to być całkiem niewinny numer jednego z biur obsługi klienta, czy infolinii, ale są to również numery, do których na wszelki wypadek powinniśmy podchodzić z ostrożnością.

Nie odkrywaj wszystkich kart w rozmowie

Głuchy telefon to niejedyny sposób telefonicznego wyłudzania danych. Równie popularne jest podszywanie się pod pracowników zaufanych firm i instytucji, z których usług korzystamy. Podczas rozmowy oszuści mają na celu pozyskanie danych, które pozwolą im okraść nas w różny sposób, czy to poprzez włamanie się do naszej e-bankowości, nieuprawnione korzystanie z kart płatniczych online, czy też poprzez kradzież tożsamości. Najczęściej złodzieje podają się za pracowników dostawców energii, operatorów telekomunikacyjnych, czy banków. Jak nie dać się zwieść oszustowi?

– Przede wszystkim pracownik banku nie zapyta klienta nigdy o jego hasła, PIN-y oraz inne dane, które umożliwiłby zalogowanie się np. do bankowości internetowej. Poza tym pracownik banku nie powinien nigdy prosić nas o podanie wszystkich danych kartowych, których znajomość umożliwia wykonywanie transakcji online. Może się jedynie zdarzyć, że w celu weryfikacji karty, którą np. ma sprawdzić, poprosi o 4 ostatnie cyfry jej numeru. Podanie takiej informacji jest dla nas bezpieczne. Pamiętajmy, że cyberprzestępcy tego typu informacje mogą próbować wyłudzać nie tylko telefonicznie, ale również za pomocą maili, smsów czy komunikatorów w mediach społecznościowych. – ostrzega Michał Mazur, ekspert do spraw cyberbezpieczeństwa Santander Bank Polska.

Pytany o to, jak upewnić się, czy faktycznie rozmawiamy z bankiem, ekspert Santander Bank podpowiada. – Jeżeli pracownik banku kontaktuje się z klientem, naturalnym jest, że się przedstawia oraz mówi, skąd dzwoni. Powinien przedstawić sprawę, z którą dzwoni i może poprosić o kilka informacji identyfikacyjnych, które pozwolą mu upewnić się, że rozmawia z właściwą osobą. Każde odstępstwo od takiej normy powinno zwiększyć naszą czujność. Jeżeli nagle jesteśmy wypytywani o zbyt wiele informacji osobistych (najczęściej do identyfikacji wystarczy imię, nazwisko, data urodzenia, nazwisko panieńskie matki i np. pytanie o posiadane produkty bankowe) lub takich, które nie są związane z tematem rozmowy, najlepiej się rozłączyć i zadzwonić na oficjalną infolinię banku i potwierdzić, czy takie rozmowy są rzeczywiście prowadzone przez bank. Ta zasada dotyczy też innych firm, w których kupujemy różne produkty np. ubezpieczenia, Internet, prąd.

Ataki SMSowe

Tematem, który poruszaliśmy już w naszym cyklu, ale o którym warto przypomnieć w kontekście oszust telefonicznych, są ataki za pośrednictwem SMS. Mają one zazwyczaj formę informacji, czy ponaglenia do zapłaty niewielkiej kwoty z tytułu, który nie budzi naszych podejrzeń. Może być to na przykład opłata za przesyłkę kurierską (a okres zakupów świątecznych już za pasem), czy rzekoma kilkuzłotowa niedopłata za prąd czy gaz. SMS nakłania nas do kliknięcia w link do strony płatności online – i to właśnie ten moment, w którym przestępcy przechwytują nasze dane do logowania do e-bankowości.

Innym dość prostym i skutecznym typem oszustwa przez SMS jest wysyłanie do ofiary SMSa z informacją, że właśnie zapisał się do usługi premium z miesięcznym abonamentem określonej wysokości. Może to być na przykład serwis muzyczny, pogoda czy horoskopy. Jeżeli chcemy z tej usługi zrezygnować, wystarczy wysłać SMS pod numer... I wtedy właśnie dochodzi do właściwego przekrętu, bo spanikowana ofiara, myśląc, że ktoś przez pomyłkę przypisał do jej numeru płatną usługę, chce się z tej sytuacji wycofać i bez wahania wysyła SMS – najczęściej pod bardzo drogi numer premium. Aby zabezpieczyć się przed taką formą wyłudzeń, możemy u naszego operatora wyłączyć możliwość wysyłania SMSów premium – to dobry pomysł zwłaszcza w przypadku numerów, które obsługują osoby podatne na takie oszustwa – na przykład dzieci lub osoby starsze.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3