Pokolenie Z na rynku pracy. Po pandemii młodzi pracownicy czują się bardziej związani z firmą, ale szukają możliwości rozwoju

OPRAC.:
Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Pokolenie Z na rynku pracy: młodzi są dużo bardziej lojalni wobec pracodawców niż starsi stażem pracownicy, ale oczekują większego wpływu na swoją pracę i wsparcia w rozwoju
Pokolenie Z na rynku pracy: młodzi są dużo bardziej lojalni wobec pracodawców niż starsi stażem pracownicy, ale oczekują większego wpływu na swoją pracę i wsparcia w rozwoju GettyImages.com
Udostępnij:
Pokolenie Z to grupa osób urodzonych w drugiej połowie lat 90. Ci, z nich, którzy weszli już na rynek pracy dopiero zdobywają swoje doświadczenie. Czasy pandemii pokazały, że młodzi pracownicy są dużo bardziej przywiązani do firmy niż ci, którzy posiada długi staż. To informacja dla obecnych i przyszłych pracodawców, aby lepiej rozumieć potrzeby pracowników. Obecnie, tzw. „Zetki” stanowią ok. 10 proc. wszystkich pracowników w Polsce i jest ich ok. 2,5 miliona. Szacuje się, że do 2028 r. osoby z pokolenia Z będą stanowić 58 proc. globalnej kadry. Dlaczego najmłodsi pracownicy są szczególnie lojalni? Co charakteryzuje pokolenie Z? Czego oczekują od wymarzonej pracy?

Spis treści

Pokolenie Z na rynku pracy

Wielu osobom przyszło rozpocząć karierę w trudnych czasach:

  • zmiana klimatu,
  • pandemia,
  • niestabilność polityczna,
  • gwałtowne zmiany gospodarcze.

Mimo to, jak wynika z badań Kincetric Polska, to właśnie Zetki najlepiej poradziły sobie ze zmianami, jakie przyniosła pandemia i praca zdalna.

Zdaniem Zetek, przedsiębiorstwa wskutek pandemii stały się efektywniejsze. Dostrzegają oni to, że sprawniej realizowane są procesy (wzrost o 11 pkt proc.) oraz bardziej wydajne stały się struktury w firmach (wzrost o 9 pkt proc.).

Młodzi pracownicy upatrują w tych zmianach większe szanse i nowe możliwości zawodowe. Po doświadczeniach pandemii wśród Zetek wzrosło przekonanie, że firma daje im warunki prezentowania nowych pomysłów (wzrost o 13 pkt proc.) czy rozwoju poprzez udział w ciekawych projektach (wzrost o 9 pkt proc.).

Mimo tych pozytywnych zmian, 50 proc. pracowników przed 25 rokiem życia nadal nie czuje się dostatecznie angażowana w pracę. Dlaczego?

Oczekiwania młodego pokolenia wobec pracodawców. Czego szukają młodzi ludzie na rynku pracy?

Aby młodzi pracownicy, czuli się zaangażowani w pracę potrzebują przede wszystkim wpływu na to, co dzieje się w firmie.

Od pracodawcy oczekują:

  • większego przyzwolenia na eksperymentowanie,
  • pozwolenie na uczenie się na błędach,
  • swobody w sposobie wykonywania pracy,
  • brania odpowiedzialności przez firmę za wpływ na klimat i lokalne społeczności.

– Dla pracowników tej generacji bardzo istotne jest to, jaki wpływ ma ich organizacja na biznes, społeczeństwo czy środowisko. Szukają pracodawców, z którymi mogą tworzyć wizje przyszłości zgodnej z ich wartościami. Sprawia to, że mają poczucie sensu z przebywania w organizacji. Chcą proponować swoje rozwiązania i szukają firm otwartych na ich pomysły, dzięki czemu będą mogli się rozwinąć – tłumaczy Michał Dzieciątko, Dyrektor w Kincentric Polska.

Badania przeprowadzone przez Kincentric pokazują także inne zawodowe potrzeby pokolenia Z. Okazuje się, że aż 68 proc. badanych docenia wolność w wyborze sposobu wykonywania pracy oraz większą elastyczność swojej roli, np.:

  • mobilność między stanowiskami,
  • dopasowywanie zadań do umiejętności i potrzeb rozwojowych pracownika (57 proc.).

Sporo osób uznało także za cenne wsparcie mentorskie, czyli możliwość rozwijania pomysłów z menedżerem, który będzie zachęcał do prezentowania nowych rozwiązań (58 proc.).

Wzrost lojalności wobec pracodawcy w u najmłodszych pracowników – z czego wynika?

Według badań Kincentric Polska, doświadczenia pandemii spowodowały, że pracownicy przed 25 rokiem życia czują się bardziej związani z firmą. Chęć pozostania w organizacji najbardziej wzrosła właśnie u najmłodszych pracowników – aż o 11 pkt proc., podczas gdy wśród pozostałych grup wzrost był kilkupunktowy (do 5 proc.).

– Wzrost lojalności w tej grupie można wiązać z kilkoma czynnikami. Po pierwsze, jest to grupa o najmniejszym doświadczeniu zawodowym, więc w sytuacjach kryzysowych jako pierwsi obawiają się o swoje stanowiska. Osoby młode często pracują w branżach, które w czasie pandemii ucierpiały najbardziej: gastronomia, turystyka, retail. Mają też najmniejsze doświadczenie życiowe, pomagające emocjonalnie poradzić sobie z kryzysem i niepewnymi warunkami. Trudno jest w takich niepewnych okolicznościach decydować o tym, co robić w życiu – komentuje Michał Dzieciątko, Kincentric Polska.

– Zwiększona lojalność najmłodszego pokolenia to nie tylko reakcja na niepewność. Zmiany w organizacjach, które zaszły przez ostatnie dwa lata zostały najbardziej docenione właśnie przez przedstawicieli pokolenia Z – Wzrost pozytywnych doświadczeń z pracodawcą w dużej mierze wynika z uzwinnienia procesów decyzyjnych w firmach oraz skrócenia dystansu do najwyższej kadry zarządzającej – oba można wiązać ze zmianami, jakie praca zdalna i operowanie w warunkach kryzysowej zmienności świata przyniosły organizacjom – podsumowuje Michał Dzieciątko.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Inflacja przyhamuje na jesieni

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie