Polska jest jednym z trzech największych producentów piwa w Europie

AIPZaktualizowano 
Obecnie sektor piwowarski to ponad 210 browarów zlokalizowanych we wszystkich województwach, o różnej wielkości i specjalizacji – od mikrobrowarów po zakłady produkujące ponad 200 tys. hektolitrów piwa rocznie, z których wiele powstało również dzięki zainwestowaniu rodzimego kapitału. Wszystkie te podmioty budują potencjał gospodarczy i społeczny sektora piwowarskiego w Polsce, który jest dzisiaj trzecim największym w Europie (po Niemczech i Wielkiej Brytanii). Karolina Misztal
Z roczną produkcją piwa na poziomie 40 mln hektolitrów Polska jednym z trzech największych producentów złotego trunku w Europie. Warzeniem piwa zajmuje się dzisiaj ponad 210 browarów zlokalizowanych w całej Polsce, z których 22 największe produkują piwo w 12 województwach.

Wraz z przemianami społeczno-gospodarczymi, które nastąpiły po 1989 roku odrodziło  się w Polsce browarnictwo. Głównie za sprawą międzynarodowych grup piwowarskich istniejące w Polsce browary zostały zmodernizowane i rozbudowane, wprowadzono nowe technologie, rozwinięto receptury i szereg innowacji produktowych.

Po 30 latach i zainwestowanych blisko 13 mld złotych branża piwowarska w Polsce reprezentuje najlepszy światowy poziom. Odbudowano piwną kulturę i stworzono rynek oferujący co roku ponad 1500 nowości – od piw bezalkoholowych, przez popularne lagery po niszowe piwa warzone według unikalnych receptur- uważa Bartłomiej Morzycki, Dyrektor Generalny ZPPP Browary Polskie.

Obecnie sektor piwowarski to ponad 210 browarów zlokalizowanych we wszystkich województwach, o różnej wielkości i specjalizacji – od mikrobrowarów po zakłady produkujące ponad 200 tys. hektolitrów piwa rocznie, z których wiele powstało również dzięki zainwestowaniu rodzimego kapitału. Wszystkie te podmioty budują potencjał gospodarczy i społeczny sektora piwowarskiego w Polsce, który jest dzisiaj trzecim największym w Europie (po Niemczech i Wielkiej Brytanii).

Produkcja piwa w Polsce jest rozproszona geograficznie – piwo jest warzone we wszystkich województwach. Największe 22 browary, produkujące powyżej 200 tys. hektolitrów rocznie są zlokalizowane w 12 województwach, na ogół poza głównymi ośrodkami miejskimi. Z tego właśnie względu funkcjonowanie zakładów piwowarskich jest tak istotne z punktu widzenia lokalnego rynku pracy i gospodarczego rozwoju regionów.

Browary działające poza dużymi miastami są kluczowymi pracodawcami w danej gminie, u których zatrudnienie znajdują kolejne pokolenia piwowarów. Cała branża browarnicza zatrudnia dzisiaj 9,3 tys. pracowników w każdym przedziale wiekowym, w tym osoby o najniższych kwalifikacjach i starsze, najbardziej zagrożone bezrobociem strukturalnym.

Wiele dużych browarów zlokalizowanych jest we wschodniej części Polski (np. browary w Braniewie, Rakszawie, Lublinie, Leżajsku, Łomży, Jędrzejowie czy Białymstoku), która jest szczególnie narażona na wykluczenie społeczne i ekonomiczne. Południowo-wschodnia część Polski to także region z plantacjami chmielu, a 90 proc. tego surowca wykorzystywanego do warzenia piwa w naszym kraju pochodzi właśnie z rodzimych upraw.

Geograficzne rozproszenie produkcji piwa w Polsce pozwala zmniejszać terytorialne nierówności w dostępie do rynku pracy i zamożności mieszkańców- twierdzi Irena Pichola, Partner w Deloitte.- Proces produkcji piwa wymaga współdziałania szeregu branż: sektora rolniczego, producentów opakowań, transportu i logistyki, handlu, gastronomii i usług. Dlatego całkowity wpływ branży piwowarskiej na rynek pracy w Polsce sięga 157,5 tys. miejsc pracy- dodaje.

W 2017 roku piwo stanowiło pod względem wartości 13,4 proc. łącznych wydatków na produkty spożywcze i prawie połowę (47,6 proc.) wydatków na alkohol. Odgrywa więc ono kluczową rolę dla handlu, szczególnie małoformatowego. W tej kategorii mieszczą się sklepy osiedlowe i rodzinne, działające lokalnie. 64 proc. zakupów piwa odbywa się w sklepach osiedlowych. Właśnie w tym kanale sprzedaży, co ma bezpośrednie przełożenie na tworzenie miejsc pracy w handlu.

W 2017 roku 440 milionów złotych trafiło do jednostek samorządu terytorialneo z tytułu podatków dochodowych, składek ZUS i podatków lokalnych generowanych przez sektor piwowarski i branże powiązane. Dla wielu małych gmin, gdzie znajdują się browary to bardzo istotne źródło dochodów do lokalnego budżetu, z którego realizowane są liczne inwestycje poprawiające jakość życia mieszkańców.

Polski rynek piwa jest rynkiem dojrzałym i nasyconym. Mamy bardzo zróżnicowany sektor, dobrze funkcjonujący w całej Polsce, w którym jest miejsce dla browarów o różnej wielkości i profilu produkcji. Wszystkie te podmioty działają stymulująco na gospodarkę – zarówno w ujęciu ogólnokrajowym, jak i budowania kapitału regionalnego- podsumowuje Andrzej Olkowski, Prezes Stowarzyszenie Regionalnych Browarów Polskich

Obejrzyj wideo:

Migracje zarobkowe Polaków. ''Wyjazd planuje kolejne pół miliona''

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
M
Mario Draghi

producentem płynu piwo podobnego ,który piją inteligentni inaczej. Żywiec to Heineken,Okocim to Carlsberg,lech,Tyskie.....to Asahi. Polskie piwa to małe browary.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3