Port w Gdańsku z najwyższym wynikiem netto
Jak przekazało Strefie Biznesu Ministerstwo Infrastruktury, w I kwartale tego roku najwyższy zysk netto wypracował port w Gdańsku. To nieco ponad 90 mln zł.
Drugie miejsce zajęła Gdynia (39,5 mln zł). Kolejne były Szczecin i Świnoujście z wynikiem na poziomie 38,9 mln zł.
Wzrosły przeładunki rudy i drewna
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podał, że przez port w I kwartale 2025 roku przeszło łącznie 18,4 miliona ton towarów. Spółka zwróciła uwagę, że przeładunki rudy wzrosły aż o 560 proc. Jak wskazano, wzrost ten wiąże się m.in. z rosnącym importem rudy żelaza na potrzeby przemysłu stalowego w Polsce i krajach sąsiednich.
Znaczący procentowy przyrost odnotowano również w przypadku drewna, którego przeładunki wzrosły o 74 proc. (z 7,6 tys. do 13,2 tys. ton). Surowiec ten, pochodzący głównie z Łotwy, jest wysyłany przez gdański port przede wszystkim do Skandynawii oraz Azji.
Z drugiej strony przeładunki węgla spadły o 14,8 proc. w stosunku do I kwartału 2024 r. Oprócz tego spadki odnotowały także paliwa i zboże (odpowiednio o 7,5 i 21 proc.).
- W ciągu ostatnich ponad 20 lat w Porcie Gdańsk zrealizowano wiele inwestycji infrastrukturalnych, które zwiększyły zdolności operacyjne terminali oraz zapewniły lepszą integrację z krajowym i międzynarodowym systemem transportowym. Dziś realnie przekładają się one na efektywność i konkurencyjność portu - wyjaśniła Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk w komunikacie.
Port w Gdyni z dynamicznym segmentem kontenerowym
Również Port Gdynia rozpoczął 2025 rok z wyraźnym wzrostem w kluczowych grupach ładunkowych i, co równie ważne, z bardzo dobrymi wynikami finansowymi.
Jak przekazała Strefie Biznesu rzeczniczka prasowa Morskiego Portu Gdynia Kalina Gierblińska, przeładunki drobnicy wzrosły o 16,6 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału 2024 roku, osiągając poziom 4,28 mln ton.
- Jeszcze silniejszą dynamikę odnotowano w segmencie kontenerowym – w ujęciu ilościowym (TEU) wzrost wyniósł 26,5 proc. względem analogicznego okresu roku poprzedniego. W marcu tempo wzrostu kontenerów osiągnęło aż 39,5 proc. Łącznie w pierwszym kwartale obsłużono 278 432 TEU – o ponad jedną czwartą więcej niż rok wcześniej. Wzrosty widoczne były również w ujęciu tonażowym, gdzie wyniosły 22,5 proc. - podkreśla Kalina Gierblińska.
I wskazuje, że równolegle Port Gdynia odnotował bardzo dobre wyniki finansowe. Zysk netto za pierwszy kwartał 2025 roku wzrósł o 61,9 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku. Zysk EBITDA osiągnął poziom 56,6 mln zł, czyli o 32 proc. więcej niż przed rokiem. Przychody ze sprzedaży podskoczyły o 6,9 proc., sięgając 117,8 mln zł.
Tak wyglądają przeładunki w Szczecinie i Świnoujściu
Natomiast z danych, które przekazał nam Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, wynika, że w I kwartale tego roku, w porównaniu z I kwartałem ubiegłego roku więcej było przeładunków węgla (o 57,4 proc.), rudy (61,4 proc.), drewna (14 proc.) i paliw (13,6 proc.). Mniej natomiast przeładowano zboża, o 60,6 proc. rok do roku.
Biznes

W pierwszych trzech miesiącach, w zestawieniu z okresem od stycznia do marca 2024 r., przeładunki kontenerów TEU wzrosły o 48 proc. Jeden TEU to kontener 20-stopowy.