Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź wyniki wyborów w Twoim okręgu

Prezes FOTON Technik z Grupy innogy: w ciągu ostatnich trzech tygodni zanotowaliśmy skokowy wzrost sprzedaży

Materiał partnera zewnętrznego innogy Polska
W Polsce rośnie świadomość społeczna dotycząca odnawialnych źródeł energii. Klienci wiedzą, że zakup instalacji fotowoltaicznej to inwestycja, która zawsze będzie się opłacać - mówi Michał Skorupa, prezes zarządu FOTON Technik, Grupa innogy.

Panuje przekonanie, że branża fotowoltaiczna jest jedną z tych, które tylko w nieznacznym stopniu odczuły kryzys związany z pandemią koronawirusa. To prawda?

Patrząc na nasz rynek nie tylko od strony sprzedawców i instalatorów, ale także liczby wniosków składanych do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska widać, że na początku pandemii w Polsce branża nieco spowolniła, ale na pewno nie wyhamowała. Natomiast w ciągu ostatnich trzech tygodni zanotowaliśmy wręcz skokowy wzrost sprzedaży. Mogę nawet powiedzieć, że to rekordowe dni w spółce, także pod względem zawieranych umów oraz liczby montaży.

Czym Pan to tłumaczy?

Klienci już wiedzą, że inwestycja w instalację fotowoltaiczną, czyli własną niezależność energetyczną, zawsze będzie opłacalna i to bez względu na sytuację, czy też kształt przyszłych uregulowań prawnych. Jeżeli ktoś decyduje się kupić online podczas pierwszej rozmowy instalację, która kosztuje kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy złotych, to jest to najlepszy dowód na to, że świadomość społeczna w Polsce jest już na poziomie innych europejskich państw, gdzie fotowoltaika rozwinęła się znacznie wcześniej, czyli na przykład Niemiec lub Holandii.

Czy i jaki wpływ na sytuację w branży ma dosyć mocno ostatnio promowany rządowy program dopłat do paneli słonecznych „Mój Prąd”?

Istnieje dużo mechanizmów, które pomagają rozwojowi rynku u nas. Poza wspomnianym programem „Mój Prąd”, to także programy „Czyste Powietrze” i „AgroEnergia”, czy też ulga termomodernizacyjna. To naturalne zachęty do wchodzenia w tego typu inwestycje.

Korzystanie z odnawialnych źródeł energii w ostatnich latach jest nie tylko modne, ale coraz bardziej opłacalne. W jaki sposób na tym tle wyróżnia się pozyskiwanie energii z promieni słonecznych?

Fotowoltaika ma tę przewagę, że jest to system bardzo łatwy do wybudowania i zamontowania. Poza tym jest to technologia, która rozwija się bardzo dynamicznie. Nie ma właściwie tygodnia, żeby ktoś nie ogłosił, że pobił kolejną barierę pod kątem mocy produkcyjnej, jaką można uzyskać z pojedynczego modułu fotowoltaicznego. Istnieje też cały system wsparcia, to znaczy opustów który pozwala na magazynowanie energii w sieci. Oznacza to, że klient może sobie produkować energię w okresie wiosenno-letnim, a potem późną jesienią i zimą, gdy dni są krótsze i jest mniej słońca, może nadwyżki energii odbierać.

Jak spółka poradziła sobie z przerwaniem łańcucha dostaw związanego z pandemią? Niektóre firmy były zmuszone przesuwać montaże nawet o kilka miesięcy.

Ta sytuacja w ogóle nas nie dotknęła, a wręcz stała się przewagą rynkową. Naszą strategią jest zapewnienie stabilności operacyjnej ekipom w terenie. Robimy to poprzez zgromadzenie sprzętu wartego kilkanaście milionów złotych w dwóch własnych magazynach. To pozwoliło nam na zbudowanie zaplecza na realizację montaży. Przez cały czas byliśmy w stanie montować instalacje w terminie do dwóch tygodni po podpisaniu umowy. Za naszą spółką stoi Grupa innogy, kontrakty negocjujemy wspólnie z innymi krajami i dzięki temu możemy liczyć na specjalne warunki u naszych chińskich Partnerów. Dodatkowo dzięki takiej logice, zawsze możemy wesprzeć się stanami magazynowymi spółek z Grupy w całej Europie. Jest to unikalna przewaga FOTON Technik na polskim rynku.

W jaki sposób zmienił się ostatnio system składania zamówień dla klientów?

Dla nas miało to kluczowe znaczenie w odnalezieniu się w rzeczywistości pandemii. Dynamicznie przenieśliśmy się do onlinowych kanałów sprzedaży, które pomogły nam w ustabilizowaniu sprzedaży. Oczywiście działaliśmy w ten sposób już wcześniej, ale w nieco okrojonej formie. Praktycznie w 48 godzin przestawiliśmy spółkę ze sprzedaży bezpośredniej na działalność w internecie, wspieraną przez szereg mechanizmów pomagających zarówno doradcom handlowym, jak i klientom tak, by mieli pełen komfort w wyborze formy złożenia zamówienia. Spotkanie sprzedażowe może się odbyć całkowicie online z pomocą prezentacji, a podpisanie umowy jest możliwe dzięki platformie AUTENTI i podpisowi elektronicznemu.

Jakie możliwości uzyskują klienci wraz z montażem paneli fotowoltaicznych?

Fotowoltaika to bardzo przyjazny system, który można wykorzystywać razem z innymi urządzeniami peryferyjnymi. To mogą być pompy ciepła, klimakonwektory czy maty grzewcze. Wszystkie te urządzenia są energochłonne, ale dzięki zastosowaniu systemu fotowoltaiki można zużycie tej energii znacząco obniżyć. Po zakupie instalacji fotowoltaicznej klienci w naturalny sposób chcą dalej poprawiać swoje warunki bytowe. Wiele osób zaczyna korzystać z pompy ciepła czy klimatyzacji, mimo że wcześniej tego nie robili, bo montaż tych urządzeń w żaden sposób nie odbije się na rachunku za prąd. Dobrze dobrany system PV potrafi pokryć 95% zapotrzebowania na energię. Należy przy tym pamiętać, żeby instalacja fotowoltaiczna mogła zaspokoić nie tylko bieżącą, ale i planowaną konsumpcję energetyczną. To przecież inwestycja na lata.

Czy doradcy handlowi FOTON Technik mogą pomóc w zaprojektowaniu odpowiedniego systemu i określeniu potrzeb klientów?

Każda sprzedaż rozpoczyna się szczegółowym wywiadem z klientem. Poza ustaleniem miejsca instalacji, czy określeniem typu dachu, kluczowa jest rozmowa o tym, czy dana osoba planuje zmiany w infrastrukturze istniejących urządzeń. Na przykład jeżeli ktoś planuje zmienić w przyszłości kuchenkę gazową na płytę indukcyjną albo zainstalować sobie elektryczne ogrzewanie podłogowe, to doradca zbiera te wszystkie informacje i szacuje przyszły stopień zużycia energii. Moc systemu dobieramy w ten sposób, aby wykorzystać system opustów i zmaksymalizować oszczędności – bo o to chodzi naszym Klientom.

Odbiorcy indywidualni mogą odbierać nadwyżki energii we własnym zakresie. Czy w przyszłości może się to zmienić?

Obecnie trwają prace nad ustawą o odnawialnych źródłach energii. Dyskutowane jest rozszerzenie katalogu definicji prosumenta, będzie też wprowadzone pojęcie wirtualnej spółdzielni. Jeśli spółdzielnie mieszkaniowe będą miały możliwość zainstalowania instalacji fotowoltaicznej, to mieszkańcy będą mogli tę energię pobierać. Na razie nie jest to możliwe,
ale prace w tym kierunku zmierzają. Na innych bardziej rozwiniętych rynkach europejskich takie rozwiązania dla klientów biznesowych i indywidualnych już istnieją.

Na co mogą liczyć klienci biznesowi w Polsce już teraz?

Przede wszystkim mogą być prosumentami. Mówiąc wprost, mogą zdecydować, czy chcą faktycznie uzyskiwać pieniądze za energię wprowadzoną do sieci, bo mogą nadwyżkę sprzedać po cenach opublikowanych przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Ale mogą też, w zależności od profilu własnego biznesu, postawić sobie instalację na własne potrzeby i korzystać z identycznego systemu upustów jak klient indywidualny, co w większości przypadków jest dużo bardziej opłacalne. Klient biznesowy, który postawi sobie mikroinstalację do 50 kWp, prawdopodobnie większość tej energii skonsumuje. Taka instalacja pozwala wyprodukować do 50 MWh rocznie. Dla porównania, średniej wielkości zakład fryzjerski lub placówka bankowa potrzebuje od 100 do 150 MWh, a warsztat samochodowy 200 MWh. Jeśli ktoś ma instalację produkującą ¼ tej wartości, to większość zużyje dla siebie. A swoją nadwyżkę wynikającą z tego, że na przykład w weekend nie pracuje, może odbierać na tych samych zasadach jak zwykły Jan Kowalski korzystając z systemu opustów.

Ta zmiana wprowadzona do prawodawstwa w Polsce w zeszłym roku od razu spowodowała niezwykłe ożywienie rynku klientów biznesowych, zwłaszcza w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw. Zamiast zajmować się kwestią sprzedaży tej energii, czy też różnych rozliczeń, wystawianiem faktur do zakładu energetycznego za wprowadzoną energię, mogą korzystać z tych samych prostych rozwiązań co klienci indywidualni, którzy odbierają swoją nadwyżkę energetyczną w dogodnym dla siebie czasie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3