Realny a unikalny użytkownik - czy znasz różnicę?

Grzegorz Zajączkowski
fotolia - Grzegorz Zajączkowski
Realny użytkownik czy też internauta a unikalny użytkownik to pojęcia, które często są ze sobą mylone lub używane jako synonimy a tak naprawdę jest między nimi kolosalna różnica. Zapraszam do obejrzenia filmu. [video:http://get.x-link.pl/ef301174-f2cc-1e38-7361-c2f842caaadb,67e31c50-f6bf-758d-e5ce-8771a902b5a5,embed.html width:640 height:480] Zacznijmy od definicji. Realny użytkownik – inernauta, pojedyńcza osoba.

Unikalny użytkownik –  pojedyńcza przeglądarka internetowa a konkretnie pliki “cookies”.

Jak widać po definicji różnica jest zasadnicza a dlaczego statystyki serwisów internetowych nie podają od razu liczby internautów tylko zawsze widzimy informację o unikalnych użytkownikach?

Problem polega w metodologii liczenia oraz w mnogości sprzętów do przeglądania internetu.

Każdy jeden internauta może dany serwis internetowy oglądać na kilku urządzeniach, smartfon, laptop służbowy lub i prywatny, tablet czy nawet telewizor z dostępem do internetu.

W takim przypadku jest on każdorazowo traktowany jako inny unikalny użytkownik.

realny vs unikalny

Dodatkowo możemy na jednym komputerze mieć zainstalowane dwie lub więcej przeglądarek internetowych i wówczas także jesteśmy traktowani jak wielu unikalnych użytkowników. 

Jeszcze bardziej sprawa się komplikuje gdy w z jednego na przykład domowego komputera korzyta więcej niż jeden użytkownik.

realny a unikalny użytkownik

Jak widzicie policzenie konkretnej liczby internautów korzystających z danego serwisu internetowego jest praktycznie niemożliwe. 

Jedyne co można na chwilę obecną to oszacować liczbę realnych użytkowników i takie badania przeprowadza PBI.

Do końca 2015 roku badania te prowadzone były przez firm Gemius, od początku 2016 realizować je ma GFK Polonia.

Są to badania panelowe, w których ochotnikom stanowiącym grupę reprezentatywną, instaluje się oprogramowanie śledzące ich zachowanie w internecie, sprawdzające jaki strony internetowe odwiedzają.

Sumując tą wiedzę vs badania site centric (twarde dane o unikalnych użytkownikach, na podstawie zewnętrznego audytu mierzącego ruch na stronie) można oszacować liczbę internautów odwiedzających daną witrynę. 

Więcej o metodologii badania dowiesz się na stronie GFK Polonia http://planetpbigfk.pl/metodologia/.

Wyniki np z kategorii informacje i publicystyka wyglądały następująco (wynik z listopad 2015 ze strony wirtualnemedia.pl)

wyniki megapanel pbi

 

Na chwilę obecną nie jest znana data pojawienia się aktualnych wyników Planet PBI/GFK.

Jeżeli szukacie wyników wśród lokalnych serwisów internetowych musicie szukać wyników w kategorii „informacje i publicystyka lokalna i regionalna”, można je znaleźć w sieci lub zapytajcie o nie wydawcę u którego chcecie umieścić reklamę.

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Realny a unikalny użytkownik - czy znasz różnicę? - Gazeta Pomorska

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu