Realny a unikalny użytkownik - czy znasz różnicę?

Grzegorz Zajączkowski
fotolia - Grzegorz Zajączkowski
Realny użytkownik czy też internauta a unikalny użytkownik to pojęcia, które często są ze sobą mylone lub używane jako synonimy a tak naprawdę jest między nimi kolosalna różnica. Zapraszam do obejrzenia filmu. [video:http://get.x-link.pl/ef301174-f2cc-1e38-7361-c2f842caaadb,67e31c50-f6bf-758d-e5ce-8771a902b5a5,embed.html width:640 height:480] Zacznijmy od definicji. Realny użytkownik – inernauta, pojedyńcza osoba.

Unikalny użytkownik –  pojedyńcza przeglądarka internetowa a konkretnie pliki “cookies”.

Jak widać po definicji różnica jest zasadnicza a dlaczego statystyki serwisów internetowych nie podają od razu liczby internautów tylko zawsze widzimy informację o unikalnych użytkownikach?

Problem polega w metodologii liczenia oraz w mnogości sprzętów do przeglądania internetu.

Każdy jeden internauta może dany serwis internetowy oglądać na kilku urządzeniach, smartfon, laptop służbowy lub i prywatny, tablet czy nawet telewizor z dostępem do internetu.

W takim przypadku jest on każdorazowo traktowany jako inny unikalny użytkownik.

realny vs unikalny

Dodatkowo możemy na jednym komputerze mieć zainstalowane dwie lub więcej przeglądarek internetowych i wówczas także jesteśmy traktowani jak wielu unikalnych użytkowników. 

Jeszcze bardziej sprawa się komplikuje gdy w z jednego na przykład domowego komputera korzyta więcej niż jeden użytkownik.

realny a unikalny użytkownik

Jak widzicie policzenie konkretnej liczby internautów korzystających z danego serwisu internetowego jest praktycznie niemożliwe. 

Jedyne co można na chwilę obecną to oszacować liczbę realnych użytkowników i takie badania przeprowadza PBI.

Do końca 2015 roku badania te prowadzone były przez firm Gemius, od początku 2016 realizować je ma GFK Polonia.

Są to badania panelowe, w których ochotnikom stanowiącym grupę reprezentatywną, instaluje się oprogramowanie śledzące ich zachowanie w internecie, sprawdzające jaki strony internetowe odwiedzają.

Sumując tą wiedzę vs badania site centric (twarde dane o unikalnych użytkownikach, na podstawie zewnętrznego audytu mierzącego ruch na stronie) można oszacować liczbę internautów odwiedzających daną witrynę. 

Więcej o metodologii badania dowiesz się na stronie GFK Polonia http://planetpbigfk.pl/metodologia/.

Wyniki np z kategorii informacje i publicystyka wyglądały następująco (wynik z listopad 2015 ze strony wirtualnemedia.pl)

wyniki megapanel pbi

 

Na chwilę obecną nie jest znana data pojawienia się aktualnych wyników Planet PBI/GFK.

Jeżeli szukacie wyników wśród lokalnych serwisów internetowych musicie szukać wyników w kategorii „informacje i publicystyka lokalna i regionalna”, można je znaleźć w sieci lub zapytajcie o nie wydawcę u którego chcecie umieścić reklamę.

 

 

Wysokie czynsze, niewielu klientów. Restauratorzy zamykają biznesy.

Wideo

Materiał oryginalny: Realny a unikalny użytkownik - czy znasz różnicę? - Gazeta Pomorska

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mariusz

W artykule jest mnóstwo błędów merytorycznych! Są też błędy stylistyczne i interpunkcyjne. Dziwne, że portal zdecydował się na opublikowanie tekstu tak słabej jakości. Każdy tekst jest wizytówką autora.

S
Słownik

Zachęcam do stosowania słownika ortograficznego

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3