Samochód elektryczny? Tak, ale z własnego wyboru, a nie z przymusu, uważa większość Polaków [15.11.2022]

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Zainteresowanie samochodami elektrycznymi wciąż rośnie. 23 proc. polskich kierowców podoba się pomysł, aby koncerny motoryzacyjne produkowały wyłącznie tego typu pojazdy.
Zainteresowanie samochodami elektrycznymi wciąż rośnie. 23 proc. polskich kierowców podoba się pomysł, aby koncerny motoryzacyjne produkowały wyłącznie tego typu pojazdy. Aneta Żurek / Polska Press
Rośnie zainteresowanie i poparcie dla samochodów elektrycznych w Polsce. Jednak nie wszyscy są gotowi na elektryki. Prawie połowa badanych przyznała, że nie jest przychylna takiej perspektywie. To pokazuje, że Polacy wciąż chcą mieć wybór, co do tego, jaki samochód kupują.

Spis treści

W badaniu przeprowadzonym na zlecenie Santander Consumer Multirent zapytano kierowców, co sądzą o tym, aby firmy motoryzacyjne produkowały tylko pojazdy elektryczne. Swoje podejście do tego pomysłu mogli wyrazić w skali od 1 do 5. Łącznie 23 proc. zmotoryzowanych Polaków stwierdziło, że podoba im się ta opcja, 47 proc. było jej przeciwnym, a 29 proc. odpowiedziało, że nie ma zdania na ten temat.

Co czwartemu Polakowi podoba się pomysł firm, które planują wyłącznie produkcję elektryków

Zainteresowanie samochodami elektrycznymi wciąż rośnie. 23 proc. polskich kierowców podoba się pomysł, aby koncerny motoryzacyjne produkowały wyłącznie tego typu pojazdy - jak wynika z najnowszego raportu Santander Consumer Multirent „Nadchodzi czas aut elektrycznych”.

W grupie przychylnej temu pomysłowi znalazło się więcej mężczyzn, niż kobiet - 27 proc. panów oraz 19 proc. pań. Najbardziej pozytywnie nastawieni do produkowania w niedalekiej przyszłości wyłącznie samochodów napędzanych w inny sposób niż tradycyjny były osoby w wieku 60-69 lat (36 proc.). Nie jest to zaskoczeniem, ponieważ jak pokazują badania portalu TrueCar, to właśnie ta grupa kupuje najwięcej „zielonych” aut. Pozytywnie nastawieni do tego rozwiązania są również mieszkańcy średnich miast od 50 do 250 tys. mieszkańców i metropolii (kolejno 32 i 31 proc.).

- Nie dziwi fakt, że osoby mieszkające w dużych i średnich miastach są najbardziej otwarte na to, aby w przyszłości produkowano wyłącznie auta elektryczne. To właśnie tam takie pojazdy sprawdzają się najlepiej ze względu na większą liczbę stacji ładujących. Poza tym mogą one korzystać z różnego rodzaju bonusów m.in. możliwości bezpłatnego parkowania w wyznaczonych strefach czy pozwolenia na jazdę po buspasie – komentuje Marcin Filipiak, Kierownik Zespołu Raportowania i Wsparcia Sprzedaży z Santander Consumer Multirent.

Słabsza infrastruktura, mniejszy apetyt na elektryka

Analogicznie osoby mieszkające na wsiach podchodzą mniej entuzjastycznie do tych zapowiedzi. Spowodowane jest to zapewne m.in. wciąż słabo rozbudowaną infrastrukturą w tych miejscach. Warto jednak pamiętać, że rynek samochodów elektrycznych w naszym kraju jest wciąż w fazie rozwoju. Sytuacja powinna zmienić się na lepsze na przestrzeni kilku najbliższych lat – dodaje Marcin Filipiak.

Prawie połowa ankietowanych kierowców woli mieć możliwość wyboru pojazdu. 47 proc. badanych stwierdziło, że nie są gotowi na produkcję wyłącznie aut elektrycznych. Do tej grupy należy więcej mężczyzn niż kobiet (kolejno 52 proc. oraz 42 proc.). Są to głównie respondenci w wieku 40-49 lat (54 proc.).

Samochód elektryczny - tak, ale z wyboru, a nie z przymusu

Co ciekawe, aż 67 proc. badanych sprzeciwiających się pomysłowi produkcji wyłącznie elektryków, stanowili ankietowani z dochodami od 5000 do 6999 zł netto. Może to świadczyć o tym, że osoby z wyższymi zarobkami lubią mieć możliwość wyboru i niechętnie podchodzą do ograniczeń w tej kwestii.

Czy 1 300 zł dla każdego to dobre rozwiązanie?Argumenty za wprowadzeniem bezwarunkowego dochodu podstawowego mogą mieć charakter moralny, ustrojowy lub pragmatyczny. Argumenty pragmatyczne opierają się na tym, że BDP może być konieczny po zmianie warunków  gospodarczych, społecznych i kulturowych. Standardowe zatrudnienie, silne związki zawodowe, płaca  jednej osoby wystarczająca na utrzymanie całej rodziny, stabilne małżeństwo, rodziny wielodzietne,  młode społeczeństwo – wszystko to przestaje być dominującą normą.Ponadto globalizacja  ekonomiczna wymuszająca międzynarodową konkurencyjność i kolejna rewolucja technologiczna  sprawiają, że coraz bardziej realny staje się scenariusz rosnącej niepewności zatrudnienia i bezrobocia  długotrwałego. W takich warunkach dostosowanie i utrzymanie państwa opiekuńczego opartego na  ubezpieczeniach społecznych przestaje być możliweRośnie ubóstwo, które dotyka też osoby pracujące oraz zwiększają się nierówności ekonomiczne  między segmentem prac dobrej jakości i rosnącą liczbą prac niepewnych.Źródło: https://www.dochodpodstawowy.pl/

Nowy zasiłek dla każdego? Co to jest bezwarunkowy dochód pod...

- Możemy przewidywać, że zainteresowanie produkcją wyłącznie samochodów elektrycznych będzie rosło wraz z eliminacją wad tych pojazdów, takich jak niewystarczająco gęsta siatka stacji ładowania, wysoka cena czy mały zasięg. Na szczęście już dzisiaj podejmowane są działania, które mają na celu wynagrodzić te słabe strony. W przypadku kosztu auta jest to np. możliwość skorzystania z dotacji z programu „Mój Elektryk” – podsumowuje Marcin Filipiak.

Trwa głosowanie...

Eko różne ma oblicza. Jak dbasz o środowisko?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak przekuć naukę w sukces biznesowy? Pomogą w tym spin-offy

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
18 listopada, 10:19, Gość:

Przyszłość w UE będzie taka że zostana tylko elektryczne ale to już inna motoryzacja bedzie bo:

1. Auta na własność sobie nie kupisz. Właścicielem będą korporacje.

2. Bedzie ich mniej o wile mniej ... zostanie góra 20-30% tego co jeździ

3. Własny transport będzie to dobro luksusowe wiec drogie

4. Nie będzie czegoś takiego jak rynek używanych aut.

5. Przemysł motoryzacyjny aut osobowych zniknie z Europy i wraz z nimi kooperanci.

Widząc cenniki nowych aut w europie tania motoryzacja .... to już w tej chwili przeszłość.

Jesteśmy świadkiem początku procesu ubezwłasnowolnienia społeczeństwa europejskiego.

.. i nie ma to nic wspólnego z ekologią.

Udział osobowych aut to tylko 2% emisji do atmosfery.

G
Gość
Przyszłość w UE będzie taka że zostana tylko elektryczne ale to już inna motoryzacja bedzie bo:

1. Auta na własność sobie nie kupisz. Właścicielem będą korporacje.

2. Bedzie ich mniej o wile mniej ... zostanie góra 20-30% tego co jeździ

3. Własny transport będzie to dobro luksusowe wiec drogie

4. Nie będzie czegoś takiego jak rynek używanych aut.

5. Przemysł motoryzacyjny aut osobowych zniknie z Europy i wraz z nimi kooperanci.

Widząc cenniki nowych aut w europie tania motoryzacja .... to już w tej chwili przeszłość.

Jesteśmy świadkiem początku procesu ubezwłasnowolnienia społeczeństwa europejskiego.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie