Smart city 2018. Brak pieniędzy na inwestycje oraz brak wiedzy o korzyściach - hamują cyfryzację polskich miast

AIP
Pawel Lacheta/ Polska Press
Polskie miasta chcą być smart! Taką wolę zgłaszają samorządy, ale i coraz więcej mieszkańców jest świadomych korzyści jakie przynosi cyfrowe miasto - zarówno w formie oszczedności w kosztach, wygody z życiu jak i nowoczesnych technologii pozwalających szukać wciąż bardziej optymalnych rozwiązań. Niestety, jak często w takich przypadkach wszystko rozbija się o pieniądze,. A konkretnie - brak funduszy na odpowiednie inwestycje w smart city!

Signify (Euronext:LIGHT), światowy lider branży oświetleniowej, prezentuje kolejne wyniki badania na temat inteligentnych miast, zebrane i opracowane w Raporcie Cyfrowe Miasta. W badaniu wzięli udział mieszkańcy i przedstawiciele samorządu z pięciu polskich miast, wskazując jakie rozwiązania są niezbędne by stworzyć miasto inteligentne oraz z jakimi barierami muszą się mierzyć samorządy podczas wprowadzania rozwiązań smart. Wśród reprezentantów administracji publicznej znalazły się osoby zajmujące stanowiska kierownicze oraz specjaliści odpowiedzialni za miejską infrastrukturę i rewitalizację miast.

Raport Cyfrowe Miasta: brak świadomości społecznej na temat korzyści, jakie dają rozwiązania smart city i niewystarczający budżet - zarówno według mieszkańców polskich miast, jak i samorządowców, to główne bariery w budowaniu miast przyszłości.
Obie grupy respondentów zgodne są co do tego, że ciężko ustalić jest jedno najbardziej istotne narzędzie, będące niezbędnym elementem inteligentnego miasta.

Respondenci pytani o tę kwestię mieli do wyboru kilka odpowiedzi, między innymi: system sterowania ruchem miejskim, system informacji parkingowej, platforma do komunikacji z mieszkańcami, system monitoringu miejskiego, system zarządzania gospodarką komunalną, energooszczędne oświetlenie, platforma udostępniania otwartych danych (open data) oraz „inne”

- każda z nich dostała zarówno od mieszkańców jak i samorządowców pomiędzy 11 a 16 procent głosów, przy czym w obu grupach przodowała odpowiedź „inne”. Pokazuje to, jak kompleksowym działaniem jest wprowadzanie rozwiązań dla inteligentnych miast.

Jak tłumaczy Jan Maciej Czajkowski, Współprzewodniczący Zespołu Społeczeństwa Informacyjnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, Związek Miast: „Miasta „smart” są jak złożony organizm, którego nerwy to cyfrowe sieci, zmysły: czujniki, a mózg to inteligencja miejskich decydentów, wspierana nowymi technologiami. Takie miasto jest świadome swojego „ciała” i jego funkcjonowania tylko przy założeniu sprawnej infrastruktury i holistycznego, ale i precyzyjnego planowania przestrzennego, inwestycyjnego i finansowego, opartego o twarde, mierzalne dane. Takie miasto jest przyjazne mieszkańcom, słuchając ich oczekiwań i potrzeb oraz tworząc sprzyjające warunki do życia, pracy i wypoczynku.”

W przypadku wskazania barier w budowaniu inteligentnych miast, respondenci również byli zgodni, wskazując przede wszystkim na brak środków na inwestycje (32 proc. odpowiedzi wśród badanych samorządowców i 23 proc. wśród mieszkańców) oraz brak wystarczającej świadomości społeczeństwa na temat korzyści płynących z rozwiązań smart city (po 30 proc. głosów w obu grupach). Co piąty mieszkaniec zwraca uwagę na to, że brak wiedzy na temat smart city dotyczy także samorządowców. Niemal równie ważną barierą według wszystkich badanych jest brak jednej, spójnej koncepcji wdrażania smart city w mieście (17 proc. odpowiedzi wśród samorządowców i 15 proc. wśród mieszkańców).

Oprócz prezentowanych wyników badania, Raport Cyfrowe Miasta zawiera szereg dobrych praktyk i rekomendacji ekspertów ze świata nauki, biznesu i administracji. Dzielą się oni między innymi swoim doświadczeniem, w jaki sposób wykorzystać potencjał nowych technologii w rozwoju miasta. Cały materiał można pobrać pod linkiem.

Signify N.V. to nowa nazwa spółki Philips Lighting N.V., macierzystej firmy ogólnoświatowej grupy Philips Lighting. Nazwa Philips Lighting Poland sp. z o. o. zostanie zmieniona z początkiem roku 2019.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu