Sztuczna Inteligencja wkracza do naszego życia - także prywatnego. Powierzyłbyś SI zdrowie? A pieniądze?

AIPZaktualizowano 
Mariusz Kapala / Polska Press
Nowe technologie niebawem będą miały nie lada wpływ na nasze codzienne życie. Europejscy konsumenci są coraz bardziej świadomi tego stanu rzeczy, ale ostrożnie wybierają obszary, gdzie dopuszczają ich użycie. Ponad 70 proc. konsumentów chętnie oddałoby sztucznej inteligencji pieczę nad zdrowiem swoich bliskich, ale już tylko 7 proc. powierzyłoby jej zarządzanie swoimi finansami, nawet jeśli miałoby to przynieść konkretne korzyści – wynika z badań przeprowadzonych przez VMware.

Badanie VMware przeprowadzone zostało na grupie ponad 5000 konsumentów z Wlk. Brytanii (2000), Francji (1000) i Niemiec (2000). Firma sprawdziła stosunek Europejczyków do Internetu Rzeczy, sztucznej inteligencji i technologii blockchain. Wyniki pokazały, że większość z ankietowanych postrzega nowe technologie jako szansę na poprawę jakości opieki medycznej.

Seniorzy motorem cyfryzacji służby zdrowia

I tego też konsumenci oczekują. 71 proc. osób przyznało, że czułoby się pewniej, gdyby monitoring stanu zdrowia ich bliskich przekazany został w ręce inteligentnych technologii. Najbardziej entuzjastycznie do nowych technologii podchodzą jednak seniorzy. 74 proc. ankietowanych w wieku 55+ jest przekonanych, że o zdrowie ich bliskich oraz ich samych nie mogę już dbać tylko i wyłącznie ludzie. Szczególnie gdy istnieje szansa, że diagnoza medyczna postawiona przez SI będzie dokładniejsza - komentuje wyniki badań Joe Baguley, wiceprezes i dyrektor generalny ds. technologii w VMware.

Badania VMware pokazały ponadto, że niemal połowa ankietowanych (47 proc.) jest gotowa poświęcić swoje prywatne dane w imię lepszej diagnozy lekarskiej. Konsumenci czuliby się dobrze, gdyby lekarz miał nieograniczony dostęp do informacji na temat naszych codziennych nawyków związanych z piciem alkoholu, aktywnością fizyczną czy dietą. Oczywiście pod warunkiem, że dzięki temu mógłby lepiej określić stan zdrowia pacjenta. Co interesujące, w trosce o swoje zdrowie tylko 18 proc. konsumentów dałoby SI dostęp do informacji na temat swoich zakupów żywnościowych w celu analizy, czy dana dieta jest prawidłowa, czy nie.

SI nie zagrozi doradcy finansowemu

Nowe technologie niosą za sobą wiele korzyści, ale jak widać w niektórych obszarach, budzą pewien niepokój i nad pewnymi sprawami chcemy zachować pełną kontrolę. Szczególnie jeśli chodzi o finanse osobiste.

Choć na świecie coraz więcej instytucji finansowych korzysta z różnych form sztucznej inteligencji, tylko 7 proc. z nas powierzyłoby świadomie jej pieczę nad swoimi pieniędzmi. Nawet gdyby wiązało się to z szybszą spłatą kredytu czy sprawniejszym pozyskaniem funduszy na wymarzony dom – twierdzi Joe Baguley. Co więcej, o ile nie mamy obaw przed przekazaniem lekarzowi swoich prywatnych danych, o tyle już dostęp banków do tych informacji budzi powszechne obawy wśród 65 proc. europejskich konsumentów. Nawet wtedy, gdy wiadomo, że dostęp do tych danych to szansa na poprawę jakości usług – dodaje.

Mimo licznych korzyści, jakie nowe technologie mogą przynieść pod kątem analizy danych, wielu konsumentów w ich kontekście nieustannie obawia się o swoje bezpieczeństwo i prywatność. Około 58 proc. europejskich konsumentów uważa wręcz, że firmy śledzą i podsłuchują swoich klientów za pomocą urządzeń mobilnych. Co ciekawe, tylko 12 proc. Europejczyków udostępniłoby barmanom informacje o swoich ulubionych drinkach i napojach, by podnieść poziom i szybkość obsługi.

Edukacja to klucz do cyfryzacji

Badania VMare pokazały, że za ten technologiczny niepokój odpowiada przede wszystkim brak edukacji. Co drugi konsument w Europie przyznaje, że nie rozumie do końca, jak działają i co dla niego oznaczają nowe technologie. Jednocześnie 53 proc. ankietowanych w badaniu VMware konsumentów chce zrozumieć, co tak naprawdę nowe technologie oznaczają dla ich normalnej, codziennej aktywności w pracy czy w życiu prywatnym. Ich zdaniem, obowiązek edukacji spoczywa na instytucjach państwowych oraz przedsiębiorstwach.

Obie strony muszą jednocześnie ze sobą współpracować i tworzyć dobre warunki do rozwoju innowacyjności. Można to jednak osiągnąć jedynie dzięki edukacji i budowanie odpowiednich cyfrowych kompetencji i fundamentów, które tworzą współczesne środowiska technologiczne. Tylko wtedy Polska stworzy swoją własną Dolinę Krzemową, a wiele przełomowych technologii wyjdzie z laboratoriów – przekonuje Joe Baguley z VMware.

Chcesz być dobrze poinformowany w tematach budżetu domowego, prowadzenia biznesu i ważnych zmian w prawie? Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Naprawdę warto!

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3