„Czołówka zestawienia bez większych zmian. Listę czterech najbardziej poważanych zawodów otwierają profesje związane z ochroną życia i zdrowia” – podają twórcy rankingu, agencja badawcza SW Research.
Zawody, które są przez Polaków najbardziej poważane
Na szczycie rankingu znalazł się strażak. Aż 81 proc. respondentów uznało, że darzy ten zawód dużym lub bardzo dużym poważaniem. Na drugim miejscu znalazł się ratownik medyczny, a podium zamyka lekarz, który zyskał 2 punkty procentowe więcej niż w zeszłym roku. Na czwartym miejscu widnieje pielęgniarka, która cieszy się mniejszą popularnością niż w pierwszej edycji badania. To pielęgniarka była w 2021 roku na trzecim miejscu.
Jeśli chodzi o zawody, których poważanie znacząco wzrosło w ciągu ostatniego roku, są to:
- informatyk – skok o 5 miejsc w górę,
- nauczyciel – wyżej o 4 miejsca,
- górnik – 2 pozycje w górę.
- Ratowanie zdrowia i życia niejednokrotnie wiąże się z dużą dozą poświęcenia i bohaterstwa, co w naturalny sposób wywołuje w społeczeństwie wysoki szacunek dla przedstawicieli związanych z tą dziedziną życia. To tłumaczy tak wysoką pozycję strażaka i ratownika medycznego - komentuje wiceprezes agencji SW Research, Piotr Zimolzak.
Popularność konkretnych zawodów można wiązać również z ich obecnością w mediach. Zimolzak wymienia górników, o których w mediach mówi się w ostatnim czasie więcej „ze względu na tragiczne informacje z kopalni Pniówek i Zofiówka. Wzrost poważania może być efektem silnych emocji, współczucia i solidarności z ofiarami” – tłumaczy.
Te zawody poważamy najmniej
Najmniej poważanym zawodem, według rankingu RW Research jest Influencer, zaraz za nim znalazł się polityk, działacz partii politycznej, youtuber i poseł na Sejm. Czy oznacza to, że osoby publiczne, zwłaszcza te działające w mediach społecznościowych, nie są tak bardzo uwielbiane przez społeczeństwo jak mogłoby się wydawać?
Co ciekawe, Influencerzy spadli o 4 miejsca w porównaniu z poprzednim rokiem. Poważani nie są też radni gminni i ministrowie.
- Influencer to jedna z najmłodszych kategorii zawodowych i od momentu powstania tego terminu eksperci spierają się, czy jest to profesja sensu stricto – tłumaczy Zimolzak.
Dodaje również, że wpływ na spadek szacunku do influencerów mogą mieć kryzysy wizerunkowe (m.in. Ekipy Friza czy Teamu X). „Również kontekst trwającej wojny mógł ujawnić niektóre słabości tego rodzaju działalności i podatności na czynniki zewnętrzne czy występujące w dużym natężeniu tzw. fake-newsy” – dodaje wiceprezes agencji SW Research.
Badanie zostało zrealizowane w dniach 27-28.04.2022 r. przez agencję badawczą SW Research na reprezentatywnej próbie n=1014 dorosłych Polaków w ramach badania omnibusowego OmniWatch48. Metoda: wywiady online, CAWI. Źródło próby: panel badawczy SW PANEL.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?