W co uzbroić smartfony, aby zwiększyć bezpieczeństwo naszej firmy?

Materiał partnera zewnętrznego T-Mobile
Smartfony zrewolucjonizowały nie tylko sposób, w jaki komunikujemy się w życiu prywatnym, ale również tryb naszej pracy. Imponujące moce obliczeniowe, doskonałej jakości wyświetlacze, intuicyjne interfejsy, mnogość aplikacji pozwalających na wygodne realizowanie wielu zadań z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu sprawiły, że możemy pracować wygodniej, efektywniej i nowocześniej. Czy jednak bezpieczniej?

W dzisiejszych czasach większość transakcji biznesowych przeniosła się do świata wirtualnego, gdzie trafiamy najczęściej za pomocą urządzeń mobilnych. W tym świecie zadomowili się niestety również przestępcy, a dla nich łakomym kąskiem są dane, do których można uzyskać dostęp za pośrednictwem smartfona. I o ile użytkownicy są w miarę świadomi tego, że nie warto przechowywać na smartfonach swoich prywatnych, niekiedy kompromitujących treści, bo mogą one wpaść w niepowołane ręce, to mało kto poświęca choć chwilę uwagi bezpieczeństwu danych firmowych na tego typu urządzeniach.

Z raportu przeprowadzonego na zlecenie T-Mobile Polska „Badanie rynku bezpieczeństwa służbowych telefonów komórkowych w Polsce w 2019 r." wynika, że firmy nie są świadome faktu, że służbowe smartfony z szerokimi uprawnieniami w zakresie dostępu do danych firmowych to bomby zegarowe tykające w kieszeniach ich pracowników.

T-mobile

Kluczowym dla bezpieczeństwa danych firmowych warunkiem jest opracowanie adekwatnych do potencjalnych zagrożeń procedur – więcej o tym piszemy tutaj. Nic one jednak nie dadzą, jeśli nie będą przestrzegane przez pracowników, a ci niestety mają na sumieniu wiele niebezpiecznych zachowań, o których nie śniło się odpowiedzialnym za bezpieczeństwo przedstawicielom komórek IT w firmie. Więcej o tym można przeczytać tutaj.

Obowiązkiem pracodawcy jest jednak nie tylko uświadomienie pracownikom skali zagrożeń, ale opracowanie takich procedur bezpieczeństwa, które będą wykorzystywały możliwości, jakie dają dziś wszystkie dostępne na rynku urządzenia mobilne. Podstawowym zabezpieczeniem jest hasło zabezpieczające dostęp do urządzenia.

Biometria, czy to pod postacią odcisków palców, czy rozpoznawania twarzy, jest oczywiście najprostszym i najwygodniejszym rozwiązaniem. Każde urządzenie musi jednak mieć indywidualne hasło, a do jego zmiany powinien być upoważniony jedynie dział IT. Takie działanie jest zabezpieczeniem przed nieuprawnionym dostępem do urządzenia, jednak warto pamiętać o tym, że nie chroni ono przed niefrasobliwością lub brakiem wiedzy samego użytkownika.

Poza takimi metodami zabezpieczeń, z których bezdyskusyjnie powinni korzystać wszyscy użytkownicy smartfonów służbowych, na rynku dostępnych jest wiele usług: od prostych programów antywirusowych aż po złożone systemy bezpieczeństwa, składające się z szeregu usług i produktów odpowiadających na specyficzne potrzeby przedsiębiorstwa.

Problemem jest jednak to, że zgodnie z ustaleniami autorów raportu, jedynie nieliczne firmy mają w budżecie przeznaczonym na bezpieczeństwo informatyczne zaplanowane środki na zabezpieczenie smartfonów.

Jak mówi Paweł Olszynka, dyrektor działu doradztwa i analizy rynku ICT, firmy PMR, która współtworzyła cytowany raport – symptomatyczny jest obserwowany trend, zgodnie z którym firmy praktycznie nie wydzielają osobnego budżetu na zabezpieczanie służbowych telefonów. Większość z nich poprzestaje na nakazie zabezpieczenia smartfona kodem czy wzorem.

Zdaniem decydentów i osób odpowiedzialnych za firmowe bezpieczeństwo IT powinno to skutecznie zamknąć temat. Jednak nawet taki nakaz nie jest egzekwowany przez wszystkie przedsiębiorstwa, mimo że z każdym rokiem komórek jest coraz więcej, a ich możliwości i konsumpcja danych rosną.

T-mobile

W rezultacie w 2019 r. 27% średnich firm w Polsce w ogóle nie zabezpieczało swoich firmowych komórek i taki sprzęt, w przypadku zgubienia lub kradzieży, może być używany bez żadnego problemu przez dowolną osobę. Tymczasem nie dość, że samo zachowanie użytkowników smartfonów pozostawia wiele do życzenia, to ataki na smartfony służbowe w Polsce są faktem. Niestety, jak czytamy w raporcie, 6 procent pracowników działu IT podejrzewa, że w ich organizacji w ciągu ostatniego roku co najmniej jeden pracownik padł ofiarą cyberataku na służbowy telefon komórkowy.

Jeden skuteczny atak wystarczy, aby wyrządzić szkodę, czy to poprzez kradzież danych, czy poprzez instalację złośliwego oprogramowania w systemie. Dane z systemu Cyber Guard T-Mobile Polska pokazują, że takie incydenty mają faktycznie miejsce. Mniej więcej co 14. telefon służbowy użytkowany w średnich i dużych firmach w Polsce komunikuje się ze złośliwymi adresami IP, narażając tym samym firmę na ryzyko.

T-mobile

Autorzy raportu wskazują również, że nie tylko użytkownicy są nieświadomi skali zagrożeń, ale przede wszystkim osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo IT. Nieświadomość ta przejawia się w decyzjach budżetowych. Ubezpieczenie służbowych telefonów komórkowych posiada jedynie 4 na 10 przedsiębiorstw i są to głównie ubezpieczenia na wypadek zniszczenia i kradzieży. Ubezpieczenia telefonów od cyberataku deklaruje jedynie 17 procent firm w naszym kraju. Z badań PMR wynika, że jest to odsetek ponaddwukrotnie mniejszy niż ubezpieczenia od cyberataków w ogóle. Takie spychanie bezpieczeństwa urządzeń mobilnych na margines może być niezwykle kosztowne.

Tymczasem odpowiednie usługi bezpieczeństwa są dostępne na rynku. Jak przekonuje ekspert T-Mobile, Tomasz Łużak, product manager odpowiedzialny za rozwój oferty usług bezpieczeństwa IT, smartfony służbowe nie muszą być bezbronne.

– Przede wszystkim warto zacząć od wdrożenia rozwiązań w zakresie zarządzania flotą urządzeń mobilnych typu MDM/EMM (Mobile Device Management/Enterprise Mobility Management), dzięki którym będziemy mieć możliwość m.in. separacji danych prywatnych i firmowych na telefonie, ich szyfrowania, przeprowadzenia zdalnej aktualizacji czy blokowania wybranych aplikacji, a w przypadku kradzieży lub zgubienia telefonu – zdalnego usunięcia danych, wyłączenia urządzenia czy ustalenia jego lokalizacji – wyjaśnia Łużak.

A to dopiero początek szerokiej gamy usług bezpieczeństwa, które T-Mobile Polska oferuje swoim klientom biznesowym. Informacje o nich są dostępne pod tym linkiem.

Aby pobrać bezpłatnie cały raport, wystarczy kliknąć TUTAJ.

Materiał oryginalny: W co uzbroić smartfony, aby zwiększyć bezpieczeństwo naszej firmy? - Polska Times

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3