Wkrótce za uczestnictwo w grach hazardowych w internecie grozić będą srogie kary

Łukasz Czucharski/AIP
Maciej Jeziorek
Od kwietnia br. oprócz urządzania nielegalnego hazardu, zabronione jest także uczestnictwo w grach hazardowych w sieci Internet, których organizator nie uzyskał wymaganego zezwolenia. Udział w takich zakładach stanowi na gruncie Kodeksu karnego skarbowego wykroczenie bądź przestępstwo skarbowe.

Od 1 kwietnia 2017 roku obowiązywać będą nowe przepisy ustawy o grach hazardowych. Na jej mocy ustawodawca wprowadza mechanizmy pozwalające na skuteczną walkę z szarą strefą w branży zakładów bukmacherskich oferowanych w Internecie.

Projekt nowelizacji ustawy hazardowej jest bez wątpienia istotny z punktu widzenia branży zakładów wzajemnych oferowanych w Internecie. Branża ta jest bowiem w ok. 90 procentach opanowana przez szarą strefę, czyli przez bukmacherów, którzy bez zezwolenia Ministra Finansów kierują swoje usługi do graczy znajdujących się na terytorium Polski. Tym samym łamią oni obowiązujące przepisy prawa i nie płacą w Polsce podatków. W celu walki z szarą strefą zaproponowano w projekcie blokowanie stron internetowych nielegalnie działających bukmacherów, co – jak pokazują doświadczenia innych państw – jest skutecznym instrumentem w walce z nielegalnym hazardem.

Gracze w przeważającej większości nie mają jednak świadomości, że swoim działaniem łamią prawo i narażają się na odpowiedzialność prawną.

W kontekście blokowania stron warto również zwrócić uwagę, iż zgodnie z projektem minister właściwy do spraw finansów publicznych będzie prowadził rejestr domen służących do oferowania gier hazardowych niezgodnie z ustawą. Wizyta na stronie, która znajdzie się w tym rejestrze będzie skutkowała przekierowaniem na specjalnie przygotowaną witrynę Ministerstwa Finansów z komunikatem dotyczącym legalności danego podmiotu.
Jest to o tyle ważne, że oprócz urządzania nielegalnego hazardu, zabronione jest także uczestnictwo w grach hazardowych w sieci Internet, których organizator nie uzyskał wymaganego zezwolenia. Udział w takich zakładach stanowi na gruncie Kodeksu karnego skarbowego wykroczenie bądź przestępstwo skarbowe, a gracze w przeważającej większości nie mają jednak świadomości, że swoim działaniem łamią prawo i narażają się na odpowiedzialność prawną.

Korzystnym rozwiązaniem dla branży zakładów wzajemnych jest również liberalizacja przepisów dotyczących reklamowania usług oferowanych przez operatorów bukmacherskich. Ze względu bowiem na ustawowy zakaz reklamy i promocji gier hazardowych dochodziło do wypychania legalnych podmiotów z rynku, gdyż nowi gracze otrzymywali informacje jedynie o ofercie niezarejestrowanych bukmacherów, którzy w ten sposób zdobywali coraz większą część rynku hazardowego online.

W projekcie zabrakło natomiast zmian w przedmiocie mechanizmu opodatkowania internetowych gier i zakładów. Za najbardziej optymalny sposób regulowania rynku zakładów bukmacherskich uznaje się podatek od przychodu pomniejszonego o wypłacone wygrane, tzw. podatek od GGR (od ang. Gross Gaming Revenue – przychód brutto z gier). Doświadczenia innych państw, w których ten system obowiązuje, dowodzą, że w takich krajach operatorzy chętniej legalizują swoją działalność, z uwagi na większą szansę osiągnięcia rentowności na rynku. W państwach, w których opodatkowaniu podlegają przychody z gier i zakładów brutto, legalny rynek rośnie, natomiast udział szarej strefy systematycznie maleje.

Łukasz Czucharski, ekspert Pracodawców RP

Obejrzyj:
Oszuści są niezmordowani, a my wciąż podatni jesteśmy na ich perswazję. Jak tego uniknąć?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: „Wojna cenowa” sklepów. Ile sklepy na tym zarabiają?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu