Wolontariat dedykowany jest pracownikom, którzy chcą wspierać m.in. różnego rodzaju organizacje pozarządowe i społeczne. Rolą przedsiębiorstwa w całym tym procesie jest pomoc finansowa i organizacyjna zatrudnionych. Działania te zaliczają się do strategii w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu i są nie tylko formą pomocy potrzebującym, ale także sposobem na budowanie świadomości marki.

Jakie działania obejmuje wolontariat pracowniczy?

Pracownicy najczęściej angażują się w inicjatywy wspierające lokalną społeczność. Nie oznacza to jednak, że rzadko udzielają się w większych, międzynarodowych kampaniach. W ramach wolontariatu pracowniczego można brać udział w akcjach społeczno-charytatywnych na większą skalę (krajową) lub mniejszą (lokalną). Zazwyczaj tego typu inicjatywy organizowane są przez podmioty trzecie, które potrzebują pomocy w organizacji i przeprowadzeniu akcji. Innym rodzajem wolontariatu jest motywowanie pracowników do tworzenia własnych projektów mających na celu pomaganie nie tylko ludziom, ale także środowisku. Inicjatorem programów społecznych może być też sama spółka, która zachęca zatrudnionych do włączenia się w działania, zapewniając im doradztwo merytoryczne.

Rodzaje pomocy w ramach wolontariatu

Pracownicy mogą wspierać organizacje społeczne i akcje charytatywne za pomocą różnych środków. Najpowszechniejszym jest naturalnie pomoc finansowa – organizowanie zbiórek pieniędzy, które następnie przekazywane są na konkretne cele lub bezpośrednio osobom potrzebującym. Tego rodzaju wsparcie może być udzielane również regularnie. Pracownicy mogą zdecydować się na tzw. odpisy od pensji, czyli comiesięczne przekazywanie określonej kwoty np. na rzecz fundacji czy innej jednostki. Oprócz zbiórek pieniędzy wolontariusze mają też możliwość przekazania sprzętu lub określonych wyrobów (np. ubrań czy zabawek). Tego typu działania organizowane są m.in. przez https://www.lppsa.com/kariera - coroczne przedświąteczne zbiórki mają za zadanie wspomóc najbardziej potrzebujących w bożonarodzeniowym okresie. Poza tym pracownicy LPP chętnie pomagają również podopiecznym szpitali dziecięcych – nie tylko przekazali im prezenty, ale także w ramach bezpłatnej pomocy odświeżyli wnętrza.

Korzyści dla firmy i pracowników

Wolontariat pracowniczy to nie tylko pomoc dla potrzebujących, choć trudno ukryć, że jest to główny cel. Na takich działaniach zyskuje zarówno firma, jak i sami pracownicy. Przedsiębiorstwo za sprawą wsparcia akcji charytatywnych buduje pozytywny wizerunek marki, a co więcej, poprawia relacje z innymi przedsiębiorcami czy instytucjami społecznymi. Także klienci czy inwestorzy przychylniej patrzą na firmę, której nie jest obojętny los lokalnej społeczności i samego otoczenia. Jest to też świetna okazja dla pracowników do realizowania swoich pasji, nabywania nowych kompetencji czy poprawy umiejętności oraz doskonały sposób na nawiązanie nowych znajomości lub umocnienie dotychczasowych. Samo pomaganie pozytywnie wpływa na samopoczucie pracowników, którzy czują się potrzebni i nie pracują wyłącznie na korzyść ekonomiczną pracodawcy.