Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego zamknęła przestrzeń powietrzną nad Europą dla wszystkich samolotów Boeing 737-8 MAX. Polskie Linie Lotnicze LOT zdecydowały o tymczasowym zawieszeniu wykonywania lotów tymi maszynami. Występujące zakłócenia lotów są uznawane za zdarzenia nadzwyczajne i nie uprawniają pasażerów do odszkodowania. Co dalej?

Jakich zakłóceń mogą spodziewać się pasażerowie?

Podróżni, którzy w najbliższym czasie planują lot do, z lub w Europie mogą spodziewać się sporego chaosu z powodu zamknięcia europejskiej przestrzeni powietrznej dla samolotów Boeing 737-8 MAX.

Od dłuższego czasu w branży lotniczej obserwujemy zjawisko nazywane „overtourism” i spodziewamy się, że zainteresowanie podróżami lotniczymi będzie wzrastać każdego roku. Mając to na uwadze, wiele linii lotniczych nie będzie miało możliwości skorzystania z innych samolotów do przewozu dodatkowych pasażerów, ponieważ zazwyczaj nie mają one zastępczych maszyn do każdego rejsu. Jeśli jednak przewoźnicy zareagują szybko i spojrzą choć trochę w przyszłość mogą uniknąć problemów poprzez ewentualną zmianę lotów. Natomiast bez podjęcia proaktywnych działań sytuacja ta może prowadzić do odwołania lotów bądź nadwyżkowych rezerwacji, a ostatecznie do odmowy przyjęcia na pokład.

Przeczytaj także:

UE zdecydowała o zamknięciu przestrzeni powietrznej dla maszyn Boeing 737-8 MAX i wynikające z tego powodu zakłócenia lotów są uznawane za zdarzenia nadzwyczajne, za które nie przysługuje pasażerom odszkodowanie.

Jest nam niezmiernie przykro z powodu tragicznego wypadku samolotu linii Ethiopian Air i strat, które poniosły rodziny ofiar. Jednocześnie rozumiemy i popieramy decyzję Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego o zamknięciu przestrzeni powietrznej, ponieważ bezpieczeństwo pasażerów powinno być zawsze priorytetem branży lotniczej.

Jakie opcje mają pasażerowie, których lot zostanie anulowany z tego powodu? Czy takie przypadki są objęte ubezpieczeniem podróżnym?

Prawa konsumenta do uzyskania odszkodowania zależą od dwóch czynników, zarówno portów lotniczych, z których odlatują lub do których przylatują oraz tego, jak kraj pochodzenia danego przewoźnika zareagował na problemy techniczne Boeinga. Zakłócenia lotu uznawane za winę linii lotniczych zazwyczaj uprawniają pasażerów do odszkodowania finansowego, bez względu na ubezpieczenie podróży. Jednakże, gdy obecnie urzędy na całym świecie – szczególnie w Chinach, Indonezji, Singapurze, Australii, Malezji, Omanie, Indiach, Irlandii oraz na obszarze UE – uziemiły wszystkie samoloty Boeing 737 MAX ze względów bezpieczeństwa, sytuację należy uznać za nadzwyczajną okoliczność zgodnie z większością obowiązujących przepisów dotyczących podróży, w tym Rozporządzenia WE 261/2004 oraz konwencji montrealskiej i nie kwalifikuje się ona do uzyskania odszkodowania.

Czy podróżni powinni proaktywnie dokonywać zmiany rezerwacji na rejsy, które miałyby być realizowane z wykorzystaniem samolotów Boeing 737 MAX?

Tak, konsumenci powinni dokonać zmian w rezerwacjach lotów międzynarodowych, które według planu mają być realizowane przez samoloty Boeing 737 MAX 8. Wiele krajów na całym świecie zawiesiło już wykonywanie lotów tymi maszynami do, z lub w ich przestrzeni powietrznej i nie ma oficjalnej informacji, kiedy nastąpi odwołanie tej decyzji.

Podróżni powinni rozważyć jednak zmianę rezerwacji na inny samolot, a nie odwoływanie podróży, ponieważ ci, którzy anulują swoje loty nie będą uprawnieni do ubiegania się o odszkodowanie. Pasażerowie nie mają prawa do rekompensaty lub zwrotu kosztów za zakupiony bilet, jeżeli zdecydują się go anulować.

Obejrzyj wideo:

60 Sekund Biznesu: Odchodzimy od piw najtańszych. Stawiamy na piwa premium i super premium