Turystyka w Polsce generuje pomiędzy 6 a 7 proc. PKB, w związku z czym jest bardzo ważną częścią polskiej gospodarki. Niestety jest niedoceniania. W mediach pojawia się dużo informacji o tym, że Polacy wyjeżdżają głównie za granicę, a tak naprawdę Polacy doceniają Polskę- tłumaczy w rozmowie z AIP Jan Wróblewski, członek zarządu Zdrojowa Invest. - Z roku na rok w Polsce przybywa również zagranicznych turystów- dodaje.

- Rynek condohoteli i apartamentów wypoczynkowych w Polsce jest aktualnie w fazie szybkiego rozwoju. - Inwestycje tego typu cały czas zyskują na popularności i coraz częściej są obiektem zainteresowania inwestorów indywidulanych, którzy zamiast na kolejne mieszkanie na wynajem decydują się na zakup apartamentu wakacyjnego lub lokalu w condohotelu.

Często związane jest to nie tylko z zamiarem osiągania dochodu z nieruchomości, ale również z prestiżem jaki daje posiadanie apartamentu w miejscowości wypoczynkowej – wskazuje Rober Korczyński, członek zarządu Emmerson Evaluation.

Przeczytaj także:

Zachęt do inwestowania w rynek condohoteli i apartamentów wypoczynkowych nie brakuje. Obecnie oferowane są już produkty z gwarantowaną stopą zwrotu, gdzie inwestor dokonujący zakupu lokalu ma zapewniony w umowie zysk. Niekiedy jest on dość wysoki i sięga nawet 8 proc., co jest znacznie wyższym wynikiem niż ten, który można uzyskać w przypadku wynajmu lokalu mieszkalnego na dłuższy okres, zauważają w swoim raporcie eksperci Emmerson Evaluation. Jednocześnie wskazują oni, że istnieje wiele czynników, które należy uwzględnić przy wyborze tego rodzaju inwestycji i konkretnej oferty na tym rynku.

- Pod względem produktowym ten rynek jest lepiej rozwinięty niż zagranicą. Mamy podmioty, które od pozyskania gruntu, przez budowę po działalność hotelarską obsługują taką inwestycję. Dlatego Polacy coraz częściej inwestują w tego typu instrumenty- tłumaczy Wróblewski. Z drugiej strony zastrzega, że nie można wierzyć, że na tym rynku zarobimy 7 proc. a nawet więcej, ponieważ są to nierealne stopy zwrotu. - Na hotelarstwie tyle się nie zarabia, zwłaszcza, że połowa hoteli w kraju jest nierentownych- mówi.

Eksperci zgodnie twierdzą, że kluczowym elementem jest lokalizacją obiektu. Jednak równie ważne jest doświadczenie dewelopera w realizacji tego typu przedsięwzięć. W przypadku condohoteli najlepsze obiekty muszą spełniać wymogi sieci hotelowych, oferować szeroki wachlarz usług dostępnych na miejscu. Korzystnie oceniają inwestycje, które mogą zapewnić długoterminową umowę z operatorem - powszechnie rozpoznawalną siecią hotelową. To powinno zagwarantować zwrot z inwestycji w apartament wakacyjny również w dłuższym okresie.

Konieczność utrzymania standardów sieci hotelowej będzie bowiem pozytywnie wpływać na stan budynku i infrastruktury również za kilka, a nawet kilkanaście lat, twierdzą eksperci Emmerson Evaluation. W miarę rozwoju i dojrzewania rynku condohoteli oraz apartamentów wakacyjnych obiekty niespełniające powyższych kryteriów mogą stracić na atrakcyjności w konfrontacji z nowopowstającą konkurencją.

Mniej doświadczeni w tym segmencie rynku deweloperzy, niedywersyfikujący i nieulepszający swojej oferty, mogą nie poradzić sobie z narastającą konkurencją oraz innymi czynnikami występującymi na rynku, zaznaczają autorzy raportu.