Jak zadbać o swoje cyberbezpieczeństwo?
Prawie co drugi Polak (44 proc.) doświadczył osobiście lub zna kogoś, kto padł ofiarą oszustwa internetowego – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego dla ING. Statystyki pokazują, że ogólnie z wiedzą o cyberzagrożeniach też nie jest źle. W większości wiemy, co to jest phishing, złośliwe oprogramowanie czy kłamstwo internetowe. Spośród wszystkich cyberzagrożeń Polacy najlepiej znają: phishing, złosliwe oprogramowanie i kłamstwa internetowe. Oszustwa te należą także do najczęściej doświadczanych. Nieklikanie w podejrzane linki (71%), uważanie na otrzymywane maile lub połączenia telefoniczne (64%), zabezpieczenie dostęp do swojego smartfona PIN-em (48 proc.) to najczęstsze środki stosowane przez Polaków w celu ochrony przed oszustwami internetowymi.
Jednocześnie aż 43 proc. badanych Polaków nie wie jak się zachować, gdy padnie się ofiarą oszustwa internetowego. Zaledwie 14 proc. ma wiedzę, co w takim przypadku zrobić.
Jakie rozwiązania można wykorzystać, aby wzmocnić ochronę?
Przede wszystkim można skorzystać ze „Strefy Bezpieczeństwa” w Moim ING – innowacyjne zabezpieczenia w jednym miejscu, które lepiej ochronią przed różnego typu oszustwami w sieci. Co powinniśmy włączyć?
• Weryfikacja behawioralna
W strefie można włączyć weryfikację behawioralną. To dodatkowe zabezpieczenie, które sprawdza, czy na pewno korzystasz ze swojej bankowości internetowej. Rozwiązanie zabezpiecza np. gdy oszuści przechwycą login i hasło. Raz włączona – cały czas dodatkowo wzmacnia bezpieczeństwo przed cyberoszustami. Zobacz jak działa weryfikacja behawioralna.
• Zabezpieczenie karty płatniczej i płatności
Jeśli nie możemy znaleźć karty płatniczej, ale nie jesteśmy pewni, czy ją zgubiliśmy lub ktoś ją ukradł, możemy ją zablokować tylko na czas ustalenia, co się naprawdę z nią stało. Możemy wygodnie ustalać dla bezpieczeństwa limity przelewów, płatności z konta, czy wybierać dogodne dla siebie narzędzia autoryzujące każdą transakcję. Mamy też możliwość ustalenia bezpiecznego dla siebie limitu i powiadomień dla płatności oraz przelewów oraz ustalić metody autoryzacji płatności. Bank poinformuje o każdej zmianie na koncie – przelewie, wypłacie z bankomatu, zapłacie kartą. W Strefie bezpieczeństwa w sekcji „Usługi” można również ustawić powiadomienia na telefon (push).
• CyberRescue – bezpieczeństwo w sieci
Jeśli zaobserwujemy podejrzane działania: wiadomości z linkiem czy sms-a, telefon rzekomo z prośbą o podanie danych – trzeba reagować. Najlepiej zacząć od pomocy specjalisty. Jest to coraz powszechniejsze rozwiązanie i pomocne rozwiązanie. Dlatego w Moim ING można aktywować bezpłatną, dodatkową usługę CyberRescue – w przypadku podejrzenia ataku cyberoszustów eksperci CyberRescue zadbają o bezpieczeństwo w Internecie np. na portalach aukcyjnych czy w sklepach internetowych. W celu uzyskania pomocy, wystarczy pobrać kod w Moim ING i aktywować usługę na formularzu firmy CyberRescue. Następnie, w razie potrzeby skontaktować się przez Messenger, zadzwonić, napisać SMS lub maila. Zespół wykwalifikowanych specjalistów CyberRescue z dziedziny bezpieczeństwa, przeprowadzi rzetelną analizę problemu klienta, poda sposoby jego rozwiązania oraz udzieli wskazówek na przyszłość, żeby problem nie powtórzył się w przyszłości.
Jakie to są sytuacje? Oto kilka najbardziej typowych
Z pomocy CyberRescue warto skorzystać, gdy znajdziemy w swojej skrzynce mail z podejrzanym linkiem lub załącznikiem. Specjalista w ramach tej usługi oceni, czy załącznik zawierał złośliwe oprogramowanie. Przy okazji zaś pokaże, jak najłatwiej rozpoznać phishing mailowy oraz podpowie, jak zabezpieczyć urządzenie, aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości.
Korzystamy z bankowości mobilnej i straciliśmy telefon (zgubiliśmy, został skradziony); kontakt ze specjalistą poprzez CyberRescue daje nam następujące możliwości Po pierwsze ekspert podpowie, jak w takiej sytuacji zablokować telefon oraz kartę SIM. Następnie pomoże zdalnie wykasować dane i zamieścić w telefonie ostrzeżenie o tym, że go skradziono, a nawet przygotuje wniosek na policję i złoży go w naszym imieniu.
Zauważyliśmy, że ktoś włamał się na naszą skrzynkę e-mailową i zablokował nam dostęp. Dzięki szybkiemu kontaktowi ze specjalistą CyberRescue odzyskamy dostęp do skrzynki e-mail. Ekspert ponadto pokaże nam skutki włamania i pomoże je zlikwidować, a także poinformuje, jak zabezpieczyć komputer i nie dopuścić do takiej sytuacji w przyszłości.
Podobnie, gdy doszło do przejęcia konta na portalu społecznościowym. Specjalista CyberRescue: pomoże skompletować i wypełnić potrzebne dokumenty oraz odzyskać dostęp do profilu. Ponadto przygotuje gotowy wniosek na policję, jeśli wskutek włamania ponieśliśmy stratę. Rzecz jasna, w takim przypadku także podpowie, jak uniknąć takich sytuacji w przyszłości.
Wykorzystując wsparcie CyberRescue szybko poradzisz sobie ze skutkami oszustwa w sklepie internetowym. Ekspert tej usługi złoży za ciebie wniosek reklamacyjny w sklepie internetowym oraz dopilnuje, aby reklamację rozpatrzono terminowo, a pieniądze szybko wróciły na twoje konto.
Dzięki aktywowaniu tej usługi będziemy też na bieżąco powiadamiani – mailowo lub na Messengera, w zależności od wybranej formy – o nowych metodach przestępców i zagrożeniami, jakie się z nimi wiążą.
Usługa CyberRescue świadczona jest przez CyberRescue Sp. z o.o. i jest dostępna do wyczerpania puli kodów dostępu. Regulamin usługi dostępny tutaj.
Zauważyłeś coś podejrzanego? Reaguj – masz narzędzia
Jako użytkownik internetu, powinieneś pamiętać o tym, że niezwykle istotna jest szybka reakcja na nieprawidłowości, które zaobserwujemy. Lepiej przy tym być nadmiernie podejrzliwym niż skłonnym do bagatelizowania niezrozumiałych lub nie do końca oczywistych sygnałów. Tak jak dbamy o wiele ważnych dla nas spraw, zadbajmy też sami lepiej o nasze finanse. Więcej o „Strefie bezpieczeństwa” w Moim ING.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?