Zakupy online: bezpieczeństwo przede wszystkim. Jak nie stracić pieniędzy na e-zakupach?

Partnerem cyklu jest Santander Bank Polska
Rynek e-commerce rośnie, a prawdziwy boom przeżywa co roku na przełomie listopada i grudnia w przedświątecznej gorączce zakupowej. Pokochaliśmy zakupy online, zwłaszcza, że do wyboru mamy kilka metod płatności – od pobrania, poprzez przelewy bankowe, operatorów tzw. szybkich płatności, czy systemy pośredniczące typu PayPal aż po płatności kartą płatniczą. Jak zachować bezpieczeństwo w czasie zakupów online? O czym musimy pamiętać?

Zakupy online robimy coraz chętniej. Jak zachować bezpieczeństwo?

Do płatności za zakupy online poprzez kartę płatniczą wielu klientów podchodzi z rezerwą – bojąc się powierzyć obcej osobie czy instytucji pełne dane swojej karty. Czy obawy te są uzasadnione i powinniśmy się bać płatności kartą w sieci? Nie – płatności online są bezpieczne, pod warunkiem, że zachowamy zdrowy rozsądek i będziemy przestrzegać podstawowych zasad. 

Nieudostępnianie karty i jej danych osobom nieuprawnionym, nieprzechowywanie karty wraz z numerem PIN, nieprzesyłanie danych karty drogą mailową, czy SMSem to podstawa bezpieczeństwa. Zawsze sprawdzajmy też stronę, na której chcemy dokonać transakcji – jeżeli nieznany nam sklep oferuje wybrany towar po podejrzanie niskiej cenie, powinna nam się zapalić czerwona lampka. Lepiej wybrać renomowanego sprzedawcę z przynajmniej kilkuletnim doświadczeniem na rynku – dla kilku procent rabatu nie warto ryzykować bezpieczeństwa swoich pieniędzy. Ponadto warto też skorzystać z dodatkowych zabezpieczeń, jakie oferuje nasz bank – na przykład potwierdzeniu transakcji kodem SMS.

Zakupy online: po pierwsze włącz myślenie

Angielskie przysłowie mówiące o tym, aby nie wkładać wszystkich jaj do jednego koszyka, znają chyba wszyscy. Powiedzenie to jest bardzo uniwersalne i można je zastosować do różnych rozwiązań z dziedziny finansów. Nie używajmy zatem do płatności internetowych karty płatniczej powiązanej z kontem, na którym są wszystkie nasze oszczędności, czy jedynej karty kredytowej z bardzo wysokim limitem. Warto mieć dwie karty - przydaje się to nie tylko w przypadku cyberoszustwa, ale również wtedy, gdy zniszczymy, czy zgubimy kartę. 

- Zawsze warto również rozważyć zakup ubezpieczenia karty płatniczej. Banki oferują różne warianty, np. w przypadku karty kredytowej, możemy się zabezpieczyć przed skutkami zgubienia lub kradzieży naszej karty, a nawet ubezpieczyć produkty (np. na wypadek ich zniszczenia), które kupujemy za jej pomocą. – podpowiada Michał Mazur, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa Santander Bank Polska SA.

Bądźmy jednak świadomi tego, że ubezpieczenie nie obejmuje sytuacji naszego rażącego niedbalstwa, co oznacza, że polisa nie zastąpi nam zdrowego rozsądku.

Zakupy online: nie daj się złodziejom

Pamiętajmy o tym, że nasza karta płatnicza może paść ofiarą nie tylko cyberoszustów, ale również przestępców działających bardziej tradycyjnymi metodami. Nadal obowiązują zatem środki ostrożności podczas płacenia kartą w restauracjach, hotelach czy sklepach oraz przy wypłatach z bankomatów. W przypadku płatności kartą nie traćmy jej nigdy z oczu.

Przenośne terminale płatnicze są dziś w powszechnym użyciu – znajdziemy je nawet w taksówkach, czy warzywniakach. Nie ma zatem powodu, aby sprzedawca brał od nas kartę i oddalał się z nią, tym bardziej, że skopiowanie karty przy użyciu specjalistycznego sprzętu trwa zaledwie kilka sekund. Z takimi praktykami możemy spotkać się dość często w krajach śródziemnomorskich, zwłaszcza w miejscowościach turystycznych – warto zatem być czujnym podczas urlopu w ciepłych krajach. 

Przy wypłatach z bankomatów zawsze przyglądajmy się, czy urządzenie nie wygląda podejrzanie – dodatkowe nakładki na panelu obsługi czy inne nietypowe elementy konstrukcyjne powinny wzbudzić naszą czujność, zwłaszcza wtedy, gdy bankomat nie znajduje się w bezpośredniej bliskości placówki bankowej. Warto też na bieżąco monitorować ruch na naszej karcie. Wiele banków umożliwia włączenie usługi powiadomień SMS, które otrzymujemy za każdym razem, gdy nasza karta została obciążona. Zawsze warto mieć w smartfonie aplikację naszego banku pozwalającą na szybki podgląd stanu konta oraz bieżących transakcji.

Bezpieczeństwo zakupów online. Padłeś ofiarą? Nie panikuj!

Nawet najlepsze zabezpieczenia i rozwaga nie dają nam niestety 100% gwarancji bezpieczeństwa. Pechowy splot wydarzeń, sprytny złodziej, atak hakerski na sklep przechowujący dane o naszej karcie, czy po prostu gorszy dzień i obniżona czujność mogą sprawić, że naszą kartą zapłaci osoba niepowołana. 

- Jeżeli zauważymy na koncie podejrzaną płatność, trzeba jak najszybciej skontaktować się ze swoim bankiem, aby zastrzec kartę. Następnie należy postępować zgodnie z instrukcjami banku, aby otrzymać nową kartę i podjąć próbę odzyskania utraconych środków, zwykle na drodze reklamacji. – podpowiada Michał Mazur.

Dlatego warto mieć zawsze pod ręką numer awaryjny banku, pod który należy zgłaszać sytuację awaryjną. Czas gra na naszą niekorzyść – im szybciej zablokujemy kartę, tym mniejsze będą nasze straty. Przy zachowaniu procedur i środków bezpieczeństwa mamy szansę na odzyskanie naszych pieniędzy. 

- Do każdej reklamacji bank podchodzi indywidualnie i powinien poinformować klienta, w jakim czasie może spodziewać się odpowiedzi. Warto podkreślić, że reklamacje mogą być składane w różny sposób, osobiście w oddziale, telefonicznie, za pomocą bankowości internetowej, czy też listem tradycyjnym. Dalsze działania banku zależą już od konkretnej sytuacji i mogą wymagać współpracy nie tylko z klientem, ale również z innymi instytucjami. W przypadku płatności kartowych łatwiej odzyskać pieniądze, kiedy bank oferuje usługę chargeback. Dotyczy to np. sytuacji, w których nie otrzymaliśmy opłaconego produktu, zrezygnowaliśmy z zakupów, ale nie otrzymaliśmy zwrotu zapłaconej kwoty. Dlatego zawsze warto zapytać w banku, czy oferuje taką usługę – wyjaśnia Michał Mazur.

Więcej o bezpiecznym bankowaniu na https://www.santander.pl/bezpieczne-bankowanie

Materiał oryginalny: Zakupy online: bezpieczeństwo przede wszystkim. Jak nie stracić pieniędzy na e-zakupach? - Gazeta Pomorska

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3