Zakupy online – zwróć na to uwagę i nie daj się oszukać!

Materiał informacyjny PKO BP
Często dokonujesz zakupów online? Czy zdarzyło ci się zostać oszukanym albo nie otrzymać zamówionego towaru? Jeśli tak, to ten tekst jest dla ciebie. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pozwolą ci uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości.

Z najnowszego raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” za rok 2020 wynika, że 73 proc. internautów dokonuje zakupów online. W porównaniu do roku 2019 jest to wynik lepszy aż o 11 punktów procentowych. Wpływ na najnowsze wyniki badań ma pandemia koronawirusa, która sprawiła, że w dużej mierze przenieśliśmy się do Internetu. Zakupy online odgrywają obecnie niezwykle ważną rolę, dla wielu osób Internet stał się jedynym albo przynajmniej najważniejszym sposobem komunikacji z otoczeniem.

Najczęstsze problemy

Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK, każdego roku otrzymuje szereg skarg konsumentów. Wynika z nich, że do najczęstszych problemów dotyczących zakupów dokonywanych drogą online zalicza się:

  • brak bądź znaczne opóźnienie dostawy zamówionego towaru (40 proc. skarg);
  • dostawa produktu niezgodnego z zamówieniem bądź wadliwego (30 proc.);
  • niezgodne z prawem warunki umowy (13 proc.).

Zakupy online niosą ze sobą określone zagrożenia, dlatego warto pamiętać o przynajmniej kilku wskazówkach. Stosując się do poniższych rad, zminimalizujemy w znacznym stopniu możliwość wystąpienia sytuacji niepożądanej.

Na to zwróć szczególną uwagę

Związek Banków Polskich w Warszawie wypracował kilka podstawowych zasad, które mają chronić konsumentów decydujących się na zakupy online. Oto najważniejsze z nich:

  1. Warto sprawdzić komentarze, jakie inni użytkownicy pozostawili na temat danego sprzedawcy lub sklepu online – zazwyczaj istnieje taka możliwość, jest to jedna z lepszych dróg weryfikacji sprzedawcy. Opinii można również poszukać na innych forach internetowych, nie tylko bezpośrednio na stronie firmy czy sprzedającego.
  2. Należy dokładnie sprawdzić, czy przedsiębiorca gwarantuje bezpieczeństwo płatności – na stronie internetowej powinien widnieć symbol kłódki, który jest gwarantem bezpiecznego połączenia. Jeżeli nie widzisz takiego symbolu, wówczas lepiej jest zdecydować się na zwykły przelew.
  3. Najlepiej dokonywać zakupów na stronach sprawdzonych i uznanych – zapewnia to nie tylko bezpieczeństwo, ale również jest gwarancją zwrotu poniesionych kosztów w przypadku nieotrzymania zamówionego towaru.
  4. Nigdy nie płać kartą płatniczą bezpośrednio na stronie internetowej danego sklepu – wszelkie transakcje powinny odbywać się na stronie agenta rozliczeniowego. Jeżeli sprzedawca wymaga od ciebie podania danych karty takich jak jej numer czy data ważności, to znaczy, że prawdopodobnie masz do czynienia z oszustem.

Ważne! Za zakupy online często płaci się kartą kredytową (np. kartą kredytową PKO Mastercard Platinum) lub debetową. Jeszcze raz warto podkreślić – nigdy nie udostępniaj danych swojej karty do potwierdzenia transakcji płatniczej! Jeśli sprzedawca wymaga tego, z pewnością będzie działać na twoją szkodę i może doprowadzić do wyprowadzenia pieniędzy z rachunku bankowego. Pamiętać należy również o tym, by nie udostępniać nigdy swojej karty płatniczej osobom trzecim. Róbmy zakupy wyłącznie w sprawdzonych i wiarygodnych sklepach oraz witrynach internetowych.

Nowoczesne płatności kartą

Polska jest, jak pokazują najnowsze dane, jednym z liderów płatności zbliżeniowych i bezgotówkowych. Z tego rodzaju transakcji korzysta aż 90 proc. Polaków. Płatność kartą stała się w wielu przypadkach czynnikiem decydującym, np. przy wyborze lokalu gastronomicznego.

Obecnie karty kredytowe zyskują na popularności jako preferowany środek płatniczy. Oprócz tego, że dzięki karcie kredytowej w szybki sposób dokonamy zakupów online, zazwyczaj posiadają one szereg dodatkowych korzyści, z których można skorzystać. Przykładem jest PKO Mastercard Platinium, która m.in.:

  • zapewnia bardzo szeroki zakres ubezpieczenia podróżnego dla Posiadacza karty i bliskich (m.in. do 400 tys. zł na koszty leczenia za granicą);
  • umożliwia płatność w walutach obcych bez prowizji za przewalutowanie;
  • pozwala na odbiór atrakcyjnych nagród w programie Mastercard Bezcenne Chwile
  • umożliwia szybkie płatności internetowe w ramach usługi „Płacę z BLIK” czy Apple Pay.
  • gwarantuje limit kredytowy nie mniejszy niż 5000 złotych;
  • zapewnia ubezpieczenie spłaty kredytu;

Karta kredytowa PKO Mastercard Platinum pozwala na opłacenie zakupów online w standardowy sposób - podając dane z karty, ale również poprzez BLIK (płatność jest realizowana przy użyciu aplikacji IKO, karta jest źródłem pieniądza), a także w ramach usługi Apple Pay.

Wydanie karty kredytowej zależy od zdolności kredytowej danej osoby. Kartą PKO Mastercard Platinum można łatwo zarządzać dzięki serwisowi internetowemu iPKO oraz aplikacji mobilnej IKO. Co jest również niezwykle istotne, istnieje dogodny sposób spłaty karty:

  • jeżeli zdecydujesz się na spłatę całego zadłużenia, wówczas nie płacisz odsetek od transakcji bezgotówkowych;
  • jeśli korzystasz z kredytu, to możesz rozłożyć wartość zadłużenia w czasie (miesięczna minimalna kwota spłaty zadłużenia to 4 proc. – min. 50 zł).

W dowolnym momencie można włączyć spłatę ratalną. Wystarczy złożyć wniosek w odpowiednim czasie od dokonanego zakupu. Istnieje możliwość rozłożenia kwoty spłaty na 6, 9 lub 12 rat. Przy czym można spłacić zadłużenie wcześniej bez dodatkowych kosztów.

Ważne! Gdy średnio w miesiącu dokona się transakcji kartą kredytową PKO Mastercard Platinum za min. 5000 złotych, wówczas opłata roczna za obsługę karty wynosi zero złotych.

Zakupy online stają się coraz bardziej popularne. Pamiętajmy jednak o zachowaniu środków ostrożności, dzięki którym uchronimy się nie tylko przed nieotrzymaniem zamówionego towaru, ale również przed utratą środków ze swojego konta. Formą zabezpieczenia może być fakt przejęcia odpowiedzialności przez bank, za wszystkie nieuprawnione transakcje dokonane przed zgłoszeniem utraty karty, co gwarantuje karta Platinum.

Dodaj ogłoszenie