Zwrot nietrafionego prezentu. Kiedy możemy zwrócić lub wymienić towar w sklepie internetowym i stacjonarnym?

Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
W sklepach stacjonarnych możliwość zwrotu towaru w dużej mierze zależy od polityki placówki handlowej
W sklepach stacjonarnych możliwość zwrotu towaru w dużej mierze zależy od polityki placówki handlowej Aneta Zurek / Polska Press
Prezent, który twoi bliscy znaleźli pod choinką okazał się nietrafiony? Na szczęście często istnieje możliwość wymienienia go na taki, który przypadnie do gustu naszym najbliższym. Warto pamiętać, że formy zwrotu towarów różnią się w zależności od tego, czy kupimy go w sklepie stacjonarnym, czy przez internet. Zobacz, jakie prawa przysługują konsumentom chcącym zwrócić nieudany podarunek.

Spis treści

Sklepy stacjonarne ustalają zasady zwrotu

Pamiętajmy, aby kupując prezent w sklepie stacjonarnym upewnić się przed zakupem, czy punkt sprzedaży umożliwia odstąpienie od umowy, jeżeli tak, to na jakich warunkach.

W tym wypadku bowiem zwrot produktu zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on ustala zasady - może np. oferować wyłącznie wymianę lub zwrot środków na kartę podarunkową.

Jak przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu niewadliwego towaru tylko dlatego, że klient się rozmyślił albo rzecz przestała mu się podobać.

Zachęcamy do rozsądnych zakupów. Kupujmy tyle, ile faktycznie potrzebujemy i wybierajmy mądrze. Sam fakt obdarowywania bliskich z pewnością przyniesie im mnóstwo radości, jednak przemyślmy to, co przyda im się najbardziej. Nietrafione prezenty tylko obciążą środowisko, a takich, które są spersonalizowane – nie będzie można zwrócić – mówi prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

Sklepy online bezpieczniejsze zakupowo?

Zgoła inaczej wygląda sytuacja, gdy zamawiamy towar przez internet. Wówczas zgodnie z prawem możemy go zwrócić w ciągu 14 dni od zakupu (wejścia w posiadanie rzezy, np. odbiór towaru z poczty), nawet bez podawania przyczyny (są sklepy, które wydłużają ten okres do 30, a nawet 60 dni - ale to już indywidualne regulaminy danej firmy). Sprzedawca po otrzymaniu towaru ma 14 dni na zwrot pieniędzy klientowi.

Do oddawanego produktu musimy zwykle złączyć dowód zakupu np. potwierdzenie transakcji lub elektroniczną fakturę. Sklepy zwykle proszą o dołączanie także oświadczania o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość lub wypełnienie takiego wniosku przez ich stronę internetową.

Sklepy internetowe często zamiast zawrotu proponują wymianę towaru np. w przypadku ubrań na inny rozmiar. Jednak to od nas zależy, czy skorzystamy z takiego rozwiązania.

Nie wszystko, co kupiliśmy w sieci możemy zwrócić

Warto pamiętać również, że istnieją wyjątki od reguły czternastodniowej możliwości zwrotu. Odesłać do sklepu nie możemy m.in. produktów spersonalizowanych jak np. mebli na wymiar, czy T-shirtu ze wybranym zdjęciem bliskiej osoby lub biżuterii z inicjałami.
Nie zwrócimy także towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności do użycia (np. artykuły spożywcze).

Zwrotowi nie podlegają również zapieczętowane towary, które nie nadają się do zwrotu ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli ich których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu - np. towary lecznicze, czy chusteczki nawilżane.
Kłopot w przypadku zwrotu mogą stanowić także zapieczętowane nagrania dźwiękowe, wizualne, czy oprogramowanie komputerowe, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu