Świąteczne wyroby z Polski doceniane na świecie. Polska zajęła 5. miejsce wśród największych światowych eksporterów bombek

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
W2019 r. Polska zaś zajęła 5. miejsce wśród największych światowych eksporterów bombek, ustępując miejsca m.in. Niemcom i Indiom.
W2019 r. Polska zaś zajęła 5. miejsce wśród największych światowych eksporterów bombek, ustępując miejsca m.in. Niemcom i Indiom. Piotr Krzyzanowski/ Polska Press
Polska jest ważnym światowym eksporterem produktów, których znaczenie zwiększa się w okresie bożonarodzeniowym. Jak możemy przeczytać w Tygodniku Gospodarczym PIE, wartość eksportu wyrobów czekoladowych w 2022 r. przekroczy 2 mld EUR. Z kolei sprzedaż bombek za granicą może przekroczyć 80 mln EUR], czyli poziom z 2019 r. Najgorsze perspektywy mają się rysować dla eksporterów zabawek. – Rok 2022 jest wyjątkowo trudny dla wszystkich producentów[/b], gdyż borykają się z silnie rosnącymi cenami materiałów, energii i usług oraz wynagrodzeniami – czytamy.

Polska tuż za podium jeżeli chodzi o eksport wyrobów czekoladowych

Jak czytamy w tygodniku Gospodarczym Polskiego Instytutu Ekonomicznego, Polska jest 4. pod względem wartości światowym eksporterem wyrobów czekoladowych (CN 1806) z udziałem równym 7,1 proc. w 2021 r. Jak podano, za granicą sprzedano wtedy czekolady, czekoladki i in. wyroby czekoladowe pochodzące z Polski o wartości 1980 mln EUR, tj. o 7,7 proc. więcej niż w 2020 r.

Eksperci PIE zwracają uwagę, że największym odbiorcą tych produktów są Niemcy, dokąd w 2021 r. trafiło ponad 22,5 proc. eksportu. – Duże znaczenie miała też Wielka Brytania, jednakże jej udział w latach 2020-2021 zmalał z 17 proc. do 14,9 proc., co może mieć związek z opuszczeniem przez nią jednolitego rynku europejskiego na początku 2021 r. – wskazują i dodają, że z kolei na znaczeniu zyskały: Francja, Holandia, Stany Zjednoczone, Belgia i Dania.

Eksport zabawek z Polski ma się dobrze, ale do Chin nam sporo brakuje

Z kolei w przypadku eksportu zabawek klasycznych (CN 9503) Polska zajmuje 8. miejsce na świecie z udziałem 1,7 proc. w światowym eksporcie tej grupy towarowej w 2021 r. Co nie powinno być zaskoczeniem, liderem na liście są Chiny – podaje PIE.W przypadku krajów unijnych wyprzedzają nas tylko Czechy, Niemcy i Holandia.

– W latach 2019-2021 wartość polskiego eksportu zabawek zwiększyła się aż o 54 proc., do 1062 mln EUR. W Polsce wciąż produkowane są m.in. zestawy i zabawki konstrukcyjne (np. klocki), modele redukcyjne (kopie rzeczywistych obiektów), pluszaki, układanki (z drewna i innych materiałów), samochodziki i podobne zabawki poruszane pedałami oraz lalki – czytamy.

Jednocześnie wskazano, że największym odbiorcą polskich zabawek są: Niemcy (42,5 proc. w 2021 r.), Czechy (9,8 proc.), Węgry, Francja i Austria (po około 5 proc.), a także USA i Włochy.

Pandemia negatywnie wpłynęła na eksport polskich ozdób bożonarodzeniowych

– Okres pandemii COVID-19 był trudny dla polskich eksporterów ozdób bożonarodzeniowych (CN 950510). W 2021 r. wartość ich eksportu wyniosła 60,6 mln EUR i była o blisko 25 proc. niższa niż w 2019 r. Polska zaś zajęła 5. miejsce wśród największych światowych eksporterów bombek, ustępując miejsca m.in. Niemcom i Indiom – możemy przeczytać w Tygodniku Gospodarczym PIE.

Od 2021 r. największym odbiorcą tych produktów są USA – trafiło tam 27 proc. polskiego eksportu bombek. Wzrosło też znaczenie Francji, Słowacji, Wielkiej Brytanii, Holandii i Czech. Eksperci PIE zauważają, że podczas pandemii COVID-19 załamała się sprzedaż w Niemczech – ich udział zmalał z 45 proc. w 2019 r. do 24 proc. w 2021 r.

Gorsze perspektywy dla eksporty zabawek

Zgodnie z przewidywaniami Polskiego Instytutu Ekonomicznego, wartość eksportu wyrobów czekoladowych w 2022 r. przekroczy 2 mld EUR. – Wstępne dane handlowe za 10 miesięcy br. wskazują na wyraźny wzrost eksportu tych wyrobów (o 14,6 proc. r/r) – prognozują.

Z kolei ich zdaniem 40-proc. wzrost eksportu bombek po 10 miesiącach tego roku sugeruje, że w całym roku wartość sprzedaży za granicą może przekroczyć 80 mln EUR, czyli poziom z 2019 r. Jednak najgorsze perspektywy mają się rysować dla eksporterów zabawek.

– W okresie styczeń-październik 2022 r. ich eksport był zaledwie o 3 proc. wyższy niż rok wcześniej. – zaznaczają. – Rok 2022 jest wyjątkowo trudny dla wszystkich producentów, gdyż borykają się z silnie rosnącymi cenami materiałów, energii i usług oraz wynagrodzeniami. To obniża przewagi kosztowo-cenowe, które jak dotąd były najważniejszą strategią konkurowania na rynkach zagranicznych – podsumowują.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu