Budowa CPK. Przygotowano rekomendację dla premiera Donalda Tuska w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego

OPRAC.:
Damian Kelman
Damian Kelman
Wideo
od 7 lat
Nie możemy otworzyć nowego lotniska za wcześnie, gdy Okęcie i Modlin wciąż będą miały niewykorzystaną, a uzyskaną dzięki nowym inwestycjom przepustowość - powiedział "Rzeczpospolitej" prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki.

Spis treści

Konieczna analiza ws. CPK?

W rozmowie z "Rzeczpospolitą" prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego wskazał, na czym powinien się skupić projekt CPK.

"Na obecnym etapie projekt CPK powinien bazować na rzetelnych analizach. Inwestycja ma być uzasadniona, nieprzeskalowana. CPK potrzebuje ogromnego budżetu, a ja nie chcę wydać ani jednej złotówki niepotrzebnie. Tymczasem dziś emocje są duże, udzielają się właściwie wszystkim" - powiedział dziennikowi Czernicki.

Przekazał, że sytuacja, w której nowe władze zostały spółkę, konieczne było przeprowadzenie audytów.

"Musieliśmy wiedzieć, co zostawili nam nasi poprzednicy, czy terminy w harmonogramie prac są do utrzymania. W pierwszym etapie rewidowaliśmy – przede wszystkim własnymi siłami – dokumentację i podjęte decyzje. Przez prawie trzy miesiące pracował nad nimi zespół pracowników spółki. Wyniki zostały dostarczone do Biura Pełnomocnika ds. CPK 28 marca – prawie 1000 stron dokumentów. W kolejnych tygodniach biuro analizowało te dokumenty i przygotowało rekomendację dla premiera" - powiedział prezes CPK.

Czy Donald Tusk poprze CPK?

Na pytanie, czy premier Donald Tusk "włączy zielone światło" dla CPK Czernicki odparł, że nie może dziś przesądzić, jaka będzie decyzja. "Ale podchodzimy do tego przedsięwzięcia i tej decyzji zupełnie inaczej niż nasi poprzednicy. Pracujemy w oparciu o realne dane" - powiedział.

Zdaniem prezesa CPK, najpierw trzeba zbudować masę krytyczną odpowiedniej liczby pasażerów, aby móc mówić o nowym lotnisku. W tym celu - jak podkreślił - należy zapewnić przepustowość dla centralnej Polski, wykorzystując lotnisko Chopina, jak i lotnisko w Modlinie. "A może również lotnisko w Radomiu, co do którego mam największe wątpliwości" - dodał.

"Ale gdy okaże się, a takie analizy już mamy, że przepustowość tych lotnisk się kończy, to konieczne będzie zapewnienie przepustowości w dłuższej perspektywie" - powiedział Czernicki. Jak stwierdził, nowe lotnisko w którymś momencie będzie potrzebne. "Dziś nie jest przedmiotem dyskusji, czy ono powstanie, ale kiedy i w jakim kształcie" - wskazał.

Czym powinien być Centralny Port Komunikacyjny?

Prezes zaznaczył, że CPK to nie powinien być "projekt ambicjonalny, największego i najbardziej imponującego portu lotniczego w tej części Europy".

"Projekt w naszym ujęciu ma odpowiadać na konkretną potrzebę – zapewnienia możliwości transportowych w Polsce. Nie ma być celem samym w sobie z jego godnościowymi i politycznymi konotacjami" - stwierdził.

Jak poinformował, z wykonanych dotychczas analiz wynika, że projekt lotniska powinien zostać zoptymalizowany. Podkreślił jednak, że dla pasażera nie będą to różnice zauważalne. "Jeden z pirsów nie jest potrzebny na pierwszym etapie inwestycji. Nie wszystkie drogi kołowania, czy drogi szybkiego zejścia muszą być realizowane od razu i w pełnym zakresie. Część z tych inwestycji związanych ze zwiększaniem przepustowości można podzielić na fazy i realizować etapowo już po oddaniu lotniska do użytku. Znacząco obniżyłoby to koszty na moment uruchomienia lotniska" - wyjaśnił Czernicki.

Dodał, że co najważniejsze: "dwie równoległe drogi startowe w naszej propozycji pozostają, a terminal w zasadniczej części kubaturowej pewnie będzie taki sam". Jednocześnie zaznaczył, że niektóre elementy tej infrastruktury nie są niezbędne na pierwszym etapie.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Budowa CPK. Przygotowano rekomendację dla premiera Donalda Tuska w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego - Portal i.pl

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pol
8 maja, 13:42, JPiS100%:

Wśród pisowskiego intelektualnego guano wielkie zdziwienie, że ktoś chce przeanalizować inwestycję za grube miliardy :) Cóż, nie ma się co dziwić wszak przez 8 lat zjepy wydały miliony na najdroższą na świecie przeprawę dla żaglówek i kajaków, najdroższą nieskuteczną barierę na granicy przez którą migranci przechodzą jak chcą czy miliardy na program zwiększenia dzietności którego efektem jest najniższy przyrost naturalny od drugiej wojny światowej :D

Z twoich wpisów widać, że jesteś dnem. Piszesz na rybach czy z budki z piwem?

P
Pol
8 maja, 10:10, eri:

Liczy się tylko rekomendacja z Berlina.

I tu pies pogrzebany... niestety

g
gosc
8 maja, 13:42, JPiS100%:

Wśród pisowskiego intelektualnego guano wielkie zdziwienie, że ktoś chce przeanalizować inwestycję za grube miliardy :) Cóż, nie ma się co dziwić wszak przez 8 lat zjepy wydały miliony na najdroższą na świecie przeprawę dla żaglówek i kajaków, najdroższą nieskuteczną barierę na granicy przez którą migranci przechodzą jak chcą czy miliardy na program zwiększenia dzietności którego efektem jest najniższy przyrost naturalny od drugiej wojny światowej :D

8 maja, 15:55, gosc:

Niech analizują ale za darmo.

8 maja, 16:17, JPiS100%:

Skoro jeden pisowski ch00j przez cały okres urzędowania nie pojawił się w pracy i zgarnął za to ponad pół miliona złotych, to czemu ci ludzie mają pracować za darmo? :)

Żaden argument.

Wszystko jest przygotowane i opłacone dla fachowców, więcej fachowców nie potrzeba, dotyczy pozostałych dużych i małych inwestycji.

g
gosc
8 maja, 13:42, JPiS100%:

Wśród pisowskiego intelektualnego guano wielkie zdziwienie, że ktoś chce przeanalizować inwestycję za grube miliardy :) Cóż, nie ma się co dziwić wszak przez 8 lat zjepy wydały miliony na najdroższą na świecie przeprawę dla żaglówek i kajaków, najdroższą nieskuteczną barierę na granicy przez którą migranci przechodzą jak chcą czy miliardy na program zwiększenia dzietności którego efektem jest najniższy przyrost naturalny od drugiej wojny światowej :D

Niech analizują ale za darmo.

J
JPiS100%
Wśród pisowskiego intelektualnego guano wielkie zdziwienie, że ktoś chce przeanalizować inwestycję za grube miliardy :) Cóż, nie ma się co dziwić wszak przez 8 lat zjepy wydały miliony na najdroższą na świecie przeprawę dla żaglówek i kajaków, najdroższą nieskuteczną barierę na granicy przez którą migranci przechodzą jak chcą czy miliardy na program zwiększenia dzietności którego efektem jest najniższy przyrost naturalny od drugiej wojny światowej :D
D
Dobra robota
Jest jeszcze szansa na wybudowanie najdroższego lotniska na świecie jak to miało miejsce w przypadku stadionu narodowego.

PO żądzi z lemingami więc kolesie muszą się nachapac.

Tusk może co najwyżej pobawić się z chłopaczkami w gale dosłownie i w przenośni.
s
stary Polak
8 maja, 9:36, pour l

nie - przypadkowi ludzie. Lasek to specjalista ds likwidacji. Może zresztą służby(obu?) sąsiadów mają na niego teczkę?

p
pour l'Allemange
Powiedzmy to otwarcie: zarząd został wymieniony na przypadkowych ludzi i bez podania żadnego uzasadnienia prace nad CPK zostały zatrzymane. Tak po prostu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu