Coraz więcej polskich pracowników obawia się utraty pracy z powodu wdrażania sztucznej inteligencji. „Rozwija się ona zbyt szybko"

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wideo
od 16 lat
Nawet co czwarty Polak w ciągu ostatnich 3 lat zetknął się z redukcją etatów z powodu wdrożenia nowoczesnych technologii, w tym sztucznej inteligencji. Ponad dwie trzecie badanych obawia się tych rozwiązań, a niemal połowa jest również bardziej zaniepokojona sztuczną inteligencją niż rok wcześniej, a 41 proc. z tej grupy uważa, że rozwija się ona zbyt szybko. – Rosną obawy wobec sztucznej inteligencji, w tym strach przed utratą pracy – wskazuje Radosław Frańczak, EY.

Spis treści

Największe obawy Polaków dotyczące nowych technologii

Jak wynika z raportu PRCN „Polacy o sztucznej inteligencji – czyli jak sprawić by pracownicy nie bali się AI", do jednej z największych obaw Polaków należy utrata zawodu bądź konieczność przekwalifikowania się. Zwolnienia z powodu wdrożenia nowoczesnych technologii mają już miejsce na polskim rynku pracy, a zmian i utraty zawodu boją się głównie osoby o najniższych kwalifikacjach. Z kolei niemalże połowa respondentów uważa, że w ciągu najbliższych 10 lat sztuczna inteligencja nie wymusi na nich konieczności przekwalifikowania się.

Wśród obaw pojawiają się te dotyczące utraty pracy i szansy na awans.
7 na 10 pracowników jest zaniepokojonych wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań w firmach. Zdjęcie ilustracyjne zostało wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji. bing.com

Badani podkreślają również konieczność zapewnienia pracownikom możliwości nabycia kluczowych kompetencji cyfrowych, aby mogli utrzymać zatrudnienie w obliczu rosnącej automatyzacji, tworzenie przejrzystych planów rozwoju kariery z uwzględnieniem przyszłych potrzeb firmy w zakresie kompetencji cyfrowych, a także działania mające na celu zmniejszenie obaw przed technologią poprzez implementację skutecznych metod współpracy człowieka z maszyną.

Ważne jest podejmowanie działań na rzecz redukcji lęku przed technologią poprzez wdrażanie dobrych praktyk w ramach współpracy pomiędzy człowiekiem a maszyną. Sztuczna inteligencja to dziś wyzwanie zarówno dla menedżerów, jak i ekspertów ds. komunikacji. Może być zarówno motorem wspierającym dynamiczny rozwój firmy oraz nowym wyzwaniem kryzysowym dla przedsiębiorstwa – wskazuje Iwona Kubicz, prezes Agencji PR, PRCN.

Sprawdź zestawienie TOP 10 najmniej zagrożonych przez robotyzację i sztuczną inteligencję grup zawodowych

– Przed zarządami firm stoi niełatwe zadanie przeprowadzenia transformacji technologicznej przy równoczesnym stawianiu człowieka w centrum. To pracownicy oraz ich emocje pozostają kluczowym podmiotem w czasie tej zmiany i wymagają szczególnej uwagi – zauważa Artur Miernik, Partner EY Polska.

W jego ocenie, bez połączenia obszaru operacyjnego z obszarem ludzkim implementacja nowych technologii będzie jedynie połowiczna i w nie przyniesie spodziewanych efektów.– Liderzy powinni zadbać o podnoszenie kwalifikacji w obszarze AI u jak najszerszego grona pracowników – podkreśla. – Ważna jest również zmiana myślenia, by zacząć odbierać sztuczną inteligencję jako rozszerzoną inteligencję, która współpracuje z człowiekiem – dodaje.

Czego oczekują pracownicy?

Podobne wnioski płyną z badania EY – AI Anxiety in Business, z którego wynika, że 67 proc. pracowników osobiście naciskało na wdrożenie sztucznej inteligencji w swojej organizacji, a dodatkowo oczekują od przełożonych konkretnych działań, gdyż zdaniem 73 proc. ankietowanych ich firma nie oferuje wystarczającej liczby szkoleń, a 63 proc. obawia się, że nie będzie mieć dostępu do możliwości poznania bliżej technologii AI.

Pracownicy domagają się również przejrzystości, a większość z nich twierdzi, że postrzegaliby organizację bardziej pozytywnie, gdyby oferowała pracownikom szkolenia z zakresu odpowiedzialności lub etyki AI (80 proc.) i utworzyła grupę zadaniową w tym obszarze (77 proc.). Jeśli chodzi o wprowadzanie regulacji dotyczących korzystania ze sztucznej inteligencji, według 81 proc. pracowników to firmy powinny w większym stopniu się samo regulować. Niemal tyle samo osób (78 proc.) stwierdziło, że większą rolę w regulowaniu technologii AI powinien odgrywać rząd.

– Biznesowa popularność generatywnej sztucznej inteligencji notuje dynamiczne wzrosty, jednak nie każda firma ma przygotowany plan działania na jej wykorzystanie. W efekcie zdarza się, że to rozwiązanie wdrażane jest zbyt szybko, co przekłada się na niezadowalające efekty – zaznacza Radosław Frańczak, Partner EY.

Jak podkreśla, pod uwagę należy wziąć nie tylko aspekty typowo technologiczne, ale również kwestie regulacyjne, jak i te związane z bezpieczeństwem danych oraz przeszkoleniem pracowników. – Kadra zarządzająca musi także zadbać o to, aby wszystkie kwestie dotyczące jej stosowania były jasno komunikowane wewnątrz firmy. Jeśli tego brakuje, rosną obawy wobec sztucznej inteligencji – w tym strach przed utratą pracy – tłumaczy.

Kompetencje przyszłości. Na co warto postawić?

– Wiele osób spodziewa się zmian, które dotkną ich osobiście, inne mają pewność, że zawody, które wykonują, nie da się zautomatyzować lub przygotowują się do zmian, rozwijając swoje kompetencje cyfrowe i interesując się nowymi technologiami. Duża w tym rola dwóch typów instytucji – tłumaczy z kolei Anna Miotk, audiunkt, WDIiB UW.

Jej zdaniem szkoły i uczelnie wyższe powinny rozwijać najważniejsze kompetencje potrzebne w pracy z nowoczesnymi technologiami i przygotowywać uczniów oraz studentów, że praca zawodowa będzie wymagała od nich nieustannego rozwoju.

Niemal co trzeci przedsiębiorca w ostatnim roku zwolnił co najmniej jedną osobę na rzecz robota lub sztucznej inteligencji - wynika z najnowszego "Barometru Polskiego Rynku Pracy"

Pracujesz w tym zawodzie? Nie musisz się obawiać wpływu sztu...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu