Firmy umożliwiające weryfikację tożsamości online na świecie rosną w siłę. A jak jest w Polsce?

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Regulacje prawne, związane między innymi ze zwiększaniem bezpieczeństwa tożsamości w Internecie, sprawiają, że wiele firm musi zadbać o odpowiednie KYC (poznaj swojego klienta).
Regulacje prawne, związane między innymi ze zwiększaniem bezpieczeństwa tożsamości w Internecie, sprawiają, że wiele firm musi zadbać o odpowiednie KYC (poznaj swojego klienta).
Coraz więcej firm i instytucji dostarcza swoje usługi online. Wiąże się to między innymi z rosnącymi kompetencjami cyfrowymi użytkowników. Część usług - by były w pełni bezpieczne - wymaga odpowiedniej weryfikacji tożsamości. Dlatego rynek takich usług rozwija się na świecie bardzo dynamicznie. W Polsce też można już zresztą zauważyć rosnące zainteresowanie usługą weryfikacji tożsamości.

Spis treści

Według raportu Grand View Research, globalny rynek weryfikacji tożsamości do 2030 roku osiągnie wartość niemal 34 mld dolarów. W najbliższych latach średnioroczne tempo wzrostu utrzyma się na poziomie niemal 17 proc. (CAGR). Rosnący poziom zainteresowania różnymi metodami weryfikacji tożsamości jest zauważalny zarówno wśród firm, jak i ich klientów, co pokazują doświadczenia polskiej firmy Authologic.

Jak zauważają autorzy raportu, w 2021 największa część globalnego rynku przypadała na segment BFSI (bankowość, usługi finansowe i ubezpieczenia). Co ciekawe, według przewidywań, największy wzrost w latach 2022-2030 zanotuje segment handlu detalicznego i e-commerce (ponad 23 proc. CAGR).

Nie ma uniwersalnej metody weryfikacji tożsamości

Regulacje prawne, związane między innymi ze zwiększaniem bezpieczeństwa tożsamości w Internecie, sprawiają, że wiele firm musi zadbać o odpowiednie KYC (poznaj swojego klienta).

- Dotyczy to całego obszaru finansów, bankowości, rynku crypto, ale także tych firm, które muszą potwierdzić tożsamość klienta dla własnych potrzeb biznesowych - np. firmy pożyczkowe czy firmy wypożyczające pojazdy - komentuje Jarosław Sygitowicz z Authologic.

Każdy z podmiotów potrzebuje innych informacji, by móc zrealizować usługę. Na globalnym rynku jest kilka dominujących sposobów weryfikacji tożsamości - np. w oparciu o biometrię czy open banking - a dostawców tożsamości jest kilkuset. Dlatego ciężko mówić o jednym uniwersalnym sposobie weryfikacji. Mimo dynamicznego rozwoju rynku, duże zmiany są dopiero przed nami.

Wkrótce będą szczegółowe regulacje prawne

Kluczową rolę w rewolucji, która się dokona, mają odgrywać dokumenty cyfrowe. Pierwszą oznaką zmian jest pojawienie się na rynku tożsamości Apple Wallet Digital ID, a także spodziewane wejście kolejnych potentatów BigTech w bliskiej przyszłości.

- W Unii Europejskiej każdy z krajów pracuje nad cyfrowym ID - albo w postaci fizycznego dokumentu, dostępnego np. w Polsce, albo w postaci portfela tożsamości. Ten ostatni pozwoli na bezpieczną i bezproblemową identyfikację obywatela na terenie całej Unii Europejskiej. W przypadku UE, do rozwoju rynku mogą przyczynić się także: rozporządzenie eIDAS 2.0 i nowe przepisy związane z dyrektywą PSD3, nad którą pracuje Komisja Europejska - mówi Krzysztof Klimczak z Authologic.

Do 2023 r. co najmniej 80 proc. usług publicznych wymagających uwierzytelnienia tożsamości będzie dostępnych tylko po takim uwierzytelnieniu. Możliwe to będzie jednak za pośrednictwem różnych dostawców tożsamości cyfrowych - wynika z analizy Gartnera “Top Trends in Government for 2022: Digital Identity Ecosystems”. Co więcej, do 2024 r. co najmniej jedna trzecia rządów krajowych i połowa stanów USA umożliwi obywatelom korzystanie z mobilnych portfeli tożsamości.

Dlaczego weryfikacja tożsamości jest ważna dla firm

Możliwość weryfikacji tożsamości jest również istotna w przypadku firm, które myślą o ekspansji, a ze względu na rodzaj działalności muszą zadbać o odpowiednie procedury. Rozwój rynku weryfikacji tożsamości w tym zakresie wspiera Authologic.

-Jako że coraz więcej firm działa globalnie, muszą one udostępniać swoim klientom również lokalne metody weryfikacji, dostępne w kraju zamieszkania użytkownika, który jest weryfikowany. Dlatego agregujemy i koordynujemy metody umożliwiające zdalną weryfikację tożsamości poprzez dane bankowe, dokumenty cyfrowe i dane biometryczne. Dzięki temu, firmy, które chcą wejść na zagraniczny rynek, mogą uzyskać dostęp do wielu lokalnych metod, bez konieczności wdrażania poszczególnych rozwiązań wyjaśnia Jarosław Sygitowicz.

Trwa głosowanie...

Jak oceniasz sytuację finansową swojego gospodarstwa?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu