
Przedsiębiorcy z Polski Północnej na pierwszym miejscu stawiają zdolność współpracy, w regionie południowo-zachodnim liczy się przede wszystkim komunikacja, a spółki z Polski południowej przywiązują wagę do odpowiedniej obsługi klienta – można wywnioskować z badania ManpowerGroup. Polscy pracodawcy przede wszystkim zwracają uwagę na współpracę, podczas kiedy światowe firmy wyżej wartościują umiejętności interpersonalne.
– Jednym z kluczowych czynników warunkujących zapotrzebowanie na wskazane kompetencje miękkie jest dynamicznie postępująca automatyzacja procesów oraz przetwarzanie i wymiana danych na dużą skalę. Coraz częściej pracujemy w zespołach, które są zróżnicowane pod względem zarówno wiedzy czy umiejętności, jak również wieku, pochodzenia etnicznego, niepełnosprawności, stylu życia. Możemy również uczestniczyć w różnych formach zespołowego działania, na przykład być częścią zespołu wirtualnego lub rozproszonego. Umiejętność sprawnej komunikacji i współpracy w zespole są zatem kluczowe, by ludzie w organizacjach efektywniej realizowali procesy i osiągali cele – mówi Agnieszka Krzemień, ekspert ds. zmiany kariery z ManpowerGroup.
Przedstawiamy listę kompetencji miękkich, które są najwyżej cenione przez uczestników badania „Niedobór talentów 2018”.

7. Przywództwo
Polska: 17%
Świat: 34%
25% firm z południowo-zachodniej Polski (z woj. dolnośląskiego i opolskiego) ceni pracowników ze zdolnościami przywódczymi. W innych regionach te umiejętności są mniej popularne. Jak dowodzi Agnieszka Krzemień, ekspertka ManpowerGroup, kompetencje miękkie nie będą tracić na atrakcyjności mimo postępującej automatyzacji pracy.
- Bez względu na postępującą automatyzację atrakcyjność tych kompetencji na rynku będzie w najbliższym czasie niezmiennie wysoka, ponieważ są one ściśle związane z efektywną pracą z ludźmi, a to ludzie osiągają cele dla organizacji. Te kompetencje są wykorzystywane w pracy zarówno do kierowania zespołami, jak i do współpracy z nimi. Automatyzacja wspiera uzyskiwanie pożądanych rezultatów, jest narzędziem w rękach człowieka – tłumaczy Agnieszka Krzemień.

6. Zarządzanie
Polska: 21%
Świat: 33%
28%przedsiębiorstw z południowo-zachodniej Polski (z Dolnego Śląska i Opola) wysoko punktuje umiejętności zarządzania. W innych regionach cieszyły się one mniejszym zainteresowaniem wśród pracodawców.
– W Polsce widzimy też niższy niż w ujęciu globalnym odsetek firm, dla których ważne są umiejętności zarządzania i przywództwa. Uzyskany wynik może być niepokojącym sygnałem, że nad Wisłą nadal dominują organizacje z wyraźnie hierarchiczną strukturą i dyrektywnym sposobem kierowania na poziomie zarządczym. Płaskie struktury są coraz częściej uznawane za bardziej efektywne. W takim środowisku pracownik ma większą inicjatywę i sprawczość działania, a umiejętność zarządzania może być częściej wykorzystywana w pracy na co dzień, nawet jeśli pracownik formalnie nie pełni roli managera. Umiejętność zarządzania dotyczy nie tylko kierowania ludźmi, zespołem, lecz także projektami, procesami – komentuje Agnieszka Krzemień.

5. Obsługa klienta
Polska: 32%
Świat: 45%
Obsługę klienta najwyżej cenią firmy z Małopolski i Śląska. W południowej części naszego kraju tę umiejętność punktowało najwyżej 35% pracodawców.
– Organizacje cenią pracowników, którzy wykazują się wysokim poziomem umiejętności obsługi klienta. Firmy, które nie potrafią wysłuchać potrzeb swojego klienta i dobrze dopasować produktu i usługi do jego oczekiwań, a potem utrzymać jego lojalności, będą ponosiły straty. Przedsiębiorstwa przegrają na rynku z firmami, które wiedzą, jak ważne jest ukierunkowanie na klienta i realizacja usług na najwyższym poziomie. Obecnie pracownik jest rozliczany za efekt końcowy swoich działań, a współczesny manager oddaje mu coraz więcej odpowiedzialności i swobody w działaniu, dlatego ważne jest, by dobrze zarządzał swoją pracą, optymalnie wykorzystywał czas w pracy i był efektywny – uważa Agnieszka Krzemień, ekspert ds. zmiany kariery z ManpowerGroup.