1 z 6
Przewijaj galerię w dół
Czy ze sklepów znikną kupowane przez miliony Polaków wody...
fot. Szymon Starnawski /Polska Press

Czy ze sklepów znikną kupowane przez miliony Polaków wody Polaris, przetwory Nasza Spiżarnia, produkty nabiałowe Mleczna Dolina, soki Vitanella, wędliny Nasze Smaki, jogurty Pilos, sery Bluedino? Polacy polubili je, bo są dobre i tanie. Tak przynajmniej reklamują je sieci handlowe, które stworzyły i wypromowały wymienione marki. Teraz wśród handlowców i producentów – ale też klientów - zapanował niepokój.

2 z 6
Polski producent ma wybór: sprzedawać 10 tysięcy jogurtów...
fot. Wojciech Wojtkielewicz

Polski producent ma wybór: sprzedawać 10 tysięcy jogurtów dziennie w swoim macierzystym regionie, czy milion w całym kraju i drugi milion na eksport. Współpraca z sieciami pozwala mu rozszerzyć produkcję i urosnąć. Z drugiej strony – nie zarabia na tym, na czym w świecie zarabia się najlepiej – czyli swojej silnej marce. Nie wzmacnia też w żaden sposób wizerunku własnego kraju, jako miejsca powstawania oryginalnych, ciekawych, dobrych produktów.

3 z 6
Mówiąc najprościej – chodzi o to, by np. zabierzowska firma...
fot. Marcin Makówka

Mówiąc najprościej – chodzi o to, by np. zabierzowska firma Foodcare nie musiała wytwarzać dla Biedronki budyniów i galaretek pod (należącą do tej sieci) marką Nasz Deser, tylko dostarczała tam te produkty pod swoją marką, np. Gellwe. Taką „ochroną” mieliby być objęci wszyscy polscy producenci – nie tylko żywności, ale i chemii gospodarczej, bo w tym segmencie sieci handlowe też stworzyły i nadal tworzą marki własne. – To dobry pomysł. Polska winna mieć marki tak silne, jak Coca-Cola, a ekspansja marek własnych sieci utrudnia ich tworzenie – uważa Wiesław Włodarski, prezes Foodcare.

4 z 6
Podczas Europejskiego Forum Rolniczego premier Mateusz...
fot. Wojciech Wojtkielewicz

Podczas Europejskiego Forum Rolniczego premier Mateusz Morawiecki obiecał krajowym wytwórcom żywności wprowadzenie ustawowych limitów sprzedaży towarów pod markami własnymi sieci handlowych. Jak wyjaśnił, ma to wzmocnić polskie firmy w relacjach z sieciami (należącymi w większości do obcego kapitału), a zarazem ułatwić sprzedaż produktów pod markami stworzonymi przez polskie firmy.

Pozostało jeszcze 1 zdjęcie.
Przewijaj aby przejść do kolejnej strony galerii.

Polecamy

Nowe centrum logistyczne zapewni 600 miejsc pracy

Nowe centrum logistyczne zapewni 600 miejsc pracy

Stoisko Dziennika Zachodniego centrum debat na Europejskim Kongresie Gospodarczym

Stoisko Dziennika Zachodniego centrum debat na Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jesteśmy w okresie przedwojennym. Cyberczołgi są tuż za rogiem

Jesteśmy w okresie przedwojennym. Cyberczołgi są tuż za rogiem

Zobacz również

Jesteśmy w okresie przedwojennym. Cyberczołgi są tuż za rogiem

Jesteśmy w okresie przedwojennym. Cyberczołgi są tuż za rogiem

Węgiel odchodzi, a Śląsk rośnie – na EKG o energetycznych przemianach regionu

Węgiel odchodzi, a Śląsk rośnie – na EKG o energetycznych przemianach regionu