Spis treści
Płatny Facebook i Instagram
Meta to firma dowodzona przez Marka Zuckerberga, która ma pod sobą wiele popularnych mediów i aplikacji. Wśród nich wymienić możemy takie jak:
Ich produkty dostępne są w wielu wersjach językowych, a wspólna liczba użytkowników już dawno przekroczyła miliard. To ulubione media zarówno osób prywatnych, firm, stron internetowych, społeczności, jak i gwiazd czy tzw. influencerów.
Od jakiegoś czasu krążyły pogłoski na temat wprowadzenia opłaty abonamentowej na czołowe produkty firmy. Nie wiadomo było, czy użytkownicy będą płacić za dodatkowe funkcje, czy będzie to obowiązkowa danina. Teraz jednak wiemy już niemal wszystko, a rozwiązanie zostało już wprowadzone kilku krajach, w tym w Polsce. Subskrypcja jest odpowiedzią na obawy Unii Europejskiej dotyczące praktyk firmy Meta w zakresie reklam i gromadzenia danych.
Ile kosztuje subskrypcja?
Według oficjalnego bloga Mety, płatna subskrypcja ma jedynie usuwać reklamy z Facebooka i Instagrama. Usługa jest dostępna od 8 listopada 2023 w całej Unii Europejskiej i oferowana jest w dwóch cenach:
- 9,99 euro miesięcznie, jeśli użytkownik będzie opłacać abonament bezpośrednio;
- lub 12,99 euro miesięcznie, jeśli zostanie zakupiony poprzez App Store na iOS lub za pośrednictwem Google Play na Androidzie.
W sklepach mobilnych jest drożej, ponieważ uwzględniane są dodatkowe opłaty pobierane przez pośredników. Wychodzi więc na to, że W Polsce klienci – w zależności od urządzenia – zapłacą od około 45 do 60 złotych miesięcznie.
Co ważne, Facebook i Instagram pozostają darmowe dla osób, które nie chcą płacić. Firma Meta twierdzi, że doświadczenie z użytkowania serwisów dla niepłacących użytkowników nie ulegnie zmianie. Subskrypcja bez reklam jest dostępna tylko dla osób powyżej 18 roku życia.
Według informacji serwisu The Wall Street Journal opracowywany jest również osobny plan dla nastoletnich użytkowników, gdyż ich dotyczą inne przepisy związane z RODO. Reklamy mają przestać być wyświetlane tymczasowo nastolatkom w UE od 6 listopada. Nie ma szczegółów na temat tego, jak długo potrwa przerwa.
Łączona subskrypcja na Facebooku i Instagramie
Początkowo jedna, stała opłata będzie pokrywać wszystkie połączone konta na Facebooku i Instagramie, jednak Meta w późniejszym okresie zamierza pobierać dodatkowe opłaty za połączone konta. Od 1 marca 2024 r. będzie to kolejno 6 euro w zakupie bezpośrednim lub 8 euro w sklepach z aplikacjami.
Cena/miesiąc bezpośrednio na stronie | Cena/miesiąc na App Store lub Google Play | |
Facebook lub Instagram (do 1 marca 2024) | około 10 euro / 45 zł | około 13 euro / 60 zł |
Facebook + Instagram (do 1 marca 2024) | około 10 euro / 45 zł | około 13 euro / 60 zł |
Facebook lub Instagram (po 1 marca 2024) | około 10 euro / 45 zł | około 13 euro / 60 zł |
Facebook + Instagram (po 1 marca 2024) | około 16 euro / 70 zł | około 20 euro / 90 zł |
Oznacza to, że przeciętny użytkownik Facebooka i Instagrama za brak reklam w obu serwisach będzie musiał zapłacić finalnie od 70 do nawet 90 złotych miesięcznie. To zatrważająco wysokie kwoty, więc z pewnością większość użytkowników pozostanie przy darmowej wersji.
Zobacz również:
Polacy nieświadomi zagrożeń związanych z AI
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?