Spis treści
Czy pociągi często przyjeżdżają opóźnione? Tak było w ostatnich miesiącach. Mamy dane za kwiecień, maj i czerwiec 2023 r.
W II kwartale 2023 r. poziom punktualności pociągów pasażerskich wyniósł 91,1%, a towarowych 53,5%. Stanowi to wzrost punktualności pasażerskiej o 0,2 punktu procentowego i towarowej o 5,1 punktu procentowego w porównaniu do I kwartału 2023 r. Łącznie przewoźnicy uruchomili ponad 464 tys. pociągów pasażerskich oraz blisko 100 tys. pociągów towarowych – podał Urząd Transportu Kolejowego.
II kwartał to trzy miesiące: kwiecień, maj i czerwiec. Oznacza to, że w tym czasie zdecydowana większość jednostek pasażerskich przyjeżdżała do stacji końcowej przy opóźnieniach nie wyższych, niż 5 minut i 59 sekund.
Najwyższy poziom punktualności pociągów pasażerskich w II kwartale odnotowano w kwietniu – 92,4%. W kolejnych miesiącach odnotowano spadek tego wskaźnika do 91,8% w maju i 89,1% w czerwcu - dowiadujemy się z oficjalnej informacji UTK.
W marcu nastąpiła korekta rozkładu jazdy w marcu. Z tego powodu w kwietniu i maju punktualność pasażerska miała się poprawić.
- Trwające prace w obszarze warszawskiego węzła kolejowego, a także zdarzenia losowe i pojawiające się problemy z taborem czy zjawiskiem wydłużonego lokowania podróżnych na stacjach linii nr 20 przełożyły się na niższe niż w poprzednich latach wyniki punktualności u przewoźników korzystających z warszawskiego węzła kolejowego - powiedział dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Które pociągi w Polsce są najbardziej punktualne?
Jeśli porównać przewoźników pasażerskich z codziennym rozkładem jazdy, wówczas okaże się, że w II kwartale najbardziej punktualna była PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. Współczynnik punktualności miał wynieść 98,5%.
Główny przewoźnik dalekobieżny, czyli „PKP Intercity” wypracował 73,5%. To o 0,5 punktu mniej, niż w I kwartale 2023 r.
Dlaczego pociągi mają opóźnienia i nie są punktualne?
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. posiada specjalna instrukcję, wg której opisuje się przyczyny opóźnień. Te są podzielone na konkretne grupy. Jeżeli opóźnienia były większe, niż 6 minut wówczas zarządca infrastruktury ma je odpowiednio sklasyfikować. Najczęściej były to:
- naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw) – 160,2 tys. min (w tym 395 przypadków opóźnień o czasie trwania minimum 60 min),
- wydłużony czas przejazdu – 76,9 tys. min (w tym 3 przypadki opóźnień o czasie trwania minimum niż 60 min),
- opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane Przedsiębiorstwu Kolejowemu, od którego przyjmowany jest pociąg – 56,8 tys. min (w tym 136 przypadków opóźnień o czasie trwania minimum 60 min),
- samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi – 49,5 tys. min (w tym 163 przypadków opóźnień o czasie trwania minimum niż 60 min),
- późne zgłoszenie gotowości do odjazdu – 43,0 tys. min (w tym 93 przypadki opóźnień minimum niż 60 min).
Gdy opóźnienia osiągały powyżej 120 minut, wówczas problemami najczęściej były:
- naprawa lub wymiana na skutek awarii,
- skorzystanie z pomocy innych lokomotyw,
- samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi.

Strefa Biznesu: Jaką decyzję podejmie w grudniu RPP?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?