Spis treści
W warszawskim hotelu Sheraton rozpoczęła się IX Konferencja Sustainable Economy Summit. Dwudniowe wydarzenie zorganizowane przez Executive Club poświęcone jest firmom realizującym cele zrównoważonego rozwoju. Zwieńczeniem eko szczytu ma być uroczysta gala wręczenia nagród „Diamentów Sustainable Economy”.
Najpierw jednak biznes musi pochwalić się osiągnięciami między innymi w kwestii walki ze zmianami klimatycznymi w czasach niepokoju. Już pierwszego dnia okazało się, że nie jest to łatwe zadanie. Kto jest prymusem i dostrzega potrzebę chwili, a kto utkwił w CSR (Społeczna Odpowiedzialność Biznesu) sprzed kilku lat? Sprawdzamy.
Biznes tłumaczy się wojną
Według ekonomisty prof. Witolda Orłowskiego, który wprowadził uczestników konferencji do dyskusji o wyzwaniach dotyczących zrównoważonego rozwoju, głównym hamulcem starań o dekarbonizację gospodarki są wysokie ceny energii, na które wpływ ma tocząca się wojna za naszą wschodnią rozwoju. Jak się później okazało to, o czym mówił Orłowski, było nie tylko wstępem, ale także motywem przewodnim dalszej debaty o kierunku działań CSR-owych wielu firm, choć jej nie zdominowało.
Część panelistów podczas dyskusji prowadzonej przez dr hab. Bolesława Roka z Akademii Leona Koźmińskiego, zauważyło, że obecnie trudniej niż wcześniej realizować cele prośrodowiskowe. Inni pozostali przy obowiązkowych parytetach dla pań w firmach i promocji elektrycznych aut.
Piwosza interesuje ślad węglowy
– Nasi klienci pytają nas, co robimy, by nasze produkty były bardziej przyjazne środowisku. Pytają nas o ślad węglowy – przekonywała Teresa Aldea, kierowniczka ds. Zrównoważonego Rozwoju Carlsberg Polska.
Pani menedżer podkreśliła, że duża część emisji browaru związana jest z opakowaniami, dlatego koncern stara się współpracować z partnerami, by wspólnie obniżyć ślad węglowy. Dotychczas udało się go ograniczyć o 40 proc.
Innym problemem jest woda i jej kurczące się zasoby. Według ekspertów tylko maksymalnie 25 proc. czystego H2O trafia do produktu finalnego tj. do piwa. Okazuje się, że za sprawą browaru Kasztelan to właśnie się zmienia.
– Dzięki badaczom z browaru Kasztelan będącego częścią koncernu Carlsberg, raz wykorzystana woda może być użyta kolejny raz, co pozwala na oszczędności hektolitrów cieczy – pochwaliła się przedstawicielka tej firmy.
Klienci sieci sprawdzają raczej ceny, nie eko ulotki
Jednak nie tylko malejące zasoby wody spędzają sen z powiek uczestnikom rynku. Z obserwacji Aleksandry Robakiewicz, Head of Corporate Communications and CSR, Lidl Polska, jeśli chodzi o wyzwania związana z CSR-em wojna skomplikowała sytuację.
– Z jednej strony część klientów oczekuje certyfikacji produktów, z drugiej strony istnieje mocna presja cenowa – podkreśliła ekspertka Lidla. – Finalnie przy półce klienci wybierają tańsze produkty – zaznaczyła Robakiewicz.
Jak twierdzi specjalistka, Lidl przykłada obecnie dużą wagę do edukacji w zakresie zdrowego odżywania i niemarnowania produktów. Sieć stara się też promować produkty eksportowane przez polskich producentów – 286 z nich wysyła obecnie swoje towary do 26 państw, na łączną kwotę przekraczającą pięć miliardów złotych. Ale nie wszystkie informacje są dobre.
– Z powodu wojny w Ukrainie zrobiliśmy krok do tyłu w kwestii ochrony środowiska. Za to wydaliśmy 47 mln zł na pomoc humanitarną, którą uznaliśmy za priorytet w obecnych warunkach – zaznaczyła przedstawicielka Lidla.
Oni są zawsze do przodu
Kroku wstecz nie zrobiła Astra Zeneca, znana z produkcji szczepionek. Katarzyna Ochman, Director Safety, Health & Environment AstraZeneca Pharma Poland, pochwaliła się, że w jej firmie 2/3 zarządu stanową kobiety, a pracę znalazło już ponad 50 narodowości. Flota tej firmy to już w 20 proc. samochody elektryczne. Szczepionkowy gigant stara się, żeby prąd do tych elektryków pochodził z OZE.
Gigant stawia na parytet
Aż tak dobrze pod względem zatrudnienia pań nie jest w firmie BASF, ale tylko globalnie, bo jeśli chodzi o polski oddział, to zarząd BASF wykonuje misję wzorcowo – tu w chemii rządzą panie. Globalnie firma zdecydowała się jednak wprowadzić 30 proc. parytet.
BASF lepiej radzi sobie z kwestią biodegradowalności. Już co trzeci produkt tej firmy jest przyjazny środowisku. Według Agnieszki Łyczak-Szymczyk, Sustainability Manager BASF Polska, biodegradowalne produkty BASF to akceleratory rozwoju tej firmy.
Bezpieczeństwo to też zrównoważony rozwój
Firma Samsung postawiła w ostatnich latach na bezpieczeństwo.
– W ubiegłym roku przeszkoliliśmy 11 tys. urzędników w zakresie cyberbezpieczeństwa – ujawniła Magdalena Olborska, ESG Manager Samsung Electronics Polska. – Podjęliśmy także działa w związku z zagrożeniem na Wschodzie. Stworzyliśmy technologię, która umożliwia korzystanie z naszych urządzeń, nawet gdyby zabrakło Google Maps – dodała.
Ekspertka przypomniała też, że w 2003 r. Samsung wprowadził platformę zabezpieczeń Knox, która ogranicza ryzyko wycieku danych.
Tajemnicze wyzwania na przyszłość
W panelu wzięli też udział przedstawiciele koncernu Coca-Cola oraz InPost. Polska firma kurierska ma ambitny plan, by do 2040 r. osiągnąć neutralność klimatyczną. Producent pobudzającego napoju skupił się na unowocześnieniu opakowań, by były bardziej przyjazne środowisku. Krzysztofa Bełz, menedżerka ds. Partnerstw Zrównoważonego Rozwoju Coca-Cola HBC Polska i kraje bałtyckie zapowiedziała też rewolucję w zakresie możliwości korzystania z napojów w domu. Nie chciała jednak zdradzać szczegółów tej innowacji.
Jutro kolejny dzień szczytu. Należy się spodziewać, że będzie równie ciekawie.