
Tzw. talent pools
Niektóre serwisy społecznościowe, z Facebookiem i Instagramem na czele, umożliwiają tworzenie tzw. talent pools. Określenie to można przetłumaczyć jako „baseny talentów” lub „pule talentów”. Są to grupy kontaktów należących do osób zainteresowanych pracą w danej firmie. Rekturerzy i specjaliści ds. rekrutacji mogą wykorzystywać je w celu bardziej ukierunkowanej rekrutacji.
- W ten sposób, dla jednej z największych firm w Polsce i jednocześnie bardzo wymagającego pracodawcy, zwiększyliśmy ilość aplikacji od programistów z 600 do 1200 - mówi Krystian Dryniak.

Personal branding
Dla rekruterów duże znaczenie ma sposób, w jaki budujemy swoją osobistą markę w sieci. Zwracają oni uwagę na nasz styl komunikacji, np. wypowiedzi w grupach na Facebooku, na tablicach i w recenzjach. Osoby poszukujące nowych rąk do pracy analizują zdjęcia, jakie zamieszczamy w sieci, informacje, które ujawniamy na swój temat, a nawet nasze kontakty i polubienia. Na korzyść kandydatów do pracy działa udostępnianie wartościowych treści online.

Direct search
Direct search to metoda pozwalająca na wyszukiwanie osób o konkretnych umiejętnościach i doświadczeniach. Przydaje się zwłaszcza podczas rekrutacji specjalistów i na stanowiska menedżerskie, jest szczególnie popularna w branży IT. Stosują ją łowcy talentów, którzy przeglądają w sieci profile pracowników, aby wyłonić osoby o odpowiednich predyspozycjach zawodowych, a następnie - złożyć im ofertę pracy.
Direct search znakomicie sprawdza się na LinkedIn - w serwisie łączącym pracodawców i specjalistów. Dzięki tej metodzie rekruterzy mogą znacznie skrócić czas rekrutacji. Aż 70 proc. pasywnych kandydatów do pracy, a więc pracowników, którzy mają profil na LinkedIn, ale nie korzystają aktywnie z serwisu, jest otwartych na nowe propozycje pracy w serwisie.

Social Selling Index
W niektórych krajach analiza profilu kandydata do pracy w mediach społecznościowych jest usankcjonowana prawnie. Taka sytuacja ma miejsce m.in. we Francji. Tutejsi rekruterzy poszukujący handlowców oraz pracowników, których praca opiera się na kontaktach z innymi ludźmi, wykorzystują narzędzie dostępne na LinkedIn - Social Selling Index. Można posługiwać się nim w wersji biznesowej serwisu. Social Selling Index stosuje się m.in. jako wskaźnik aktywności na LI. Pozwala on dotrzeć do osób zaangażowanych w posty i komunikację z innymi użytkownikami serwisu.